HJÄLP MITT MARSVIN ÄR SJUK!
ja som rubriken står ^^ MITT MARSVIN ÄR SJUK! ja det stämmer jag var borta ett par dagar (5) och min syster skulle ta hand om honom (Herr Muffin). (Herr muffiin är snart 4 år gammal.)sen när jag komm tillbaka så jag att det fanns RÖD KÅL i buren och inte vanligt hö utan HÖSILAGE ! (kan deta bero på ngt?) han är smal och äter som han ska men lite mindre. innan bruka han vara pigg glad och tjock. och nu är han depig och nere. och så har han geggigt bajs som en smet. OCH han nysser ibland! Hans bur är inte näraa ett fönster och det är normal tem. i rummet . jag komm hem nyss jag är jätte orolig. vad kan han ha och VAD SKA JAG GÖRA!!!
temp.^^
hur gammal är din syster? varför i hela friden ger man ett marsvin hösilage ist för hö? :s hur mycket har han gått ner? har han någon burkompis? hur mådde h*n? marsvin nyser ibland, precis som vi när vi blir förskylda. Håll bara ett extra öga på det så att nosen inte börjar rinna eller att det samlas "glegg" vid nosen.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ring en veterinär? :)
Rödkål är bra marsvinsmat så det är ingen fara. Däremot kan han ha blivit dålig i magen av hösilage. Byt till vanligt hö och se till att han äter ordentligt annrs får du stödmata. Nyser han bara är det kanske inte så farligt men om han är snorig också så är det inte bra. Är han både snorig, dålig i magen och äter dåligt kan det vara en idé att ta honom till veterinär.
Rödkål är helt OK att ge marsvin. Våra älskar det. Ge marsvinet riktigt hö, och c-vitaminrika grönsaker. Pyssla om honom som du brukar. Så länge han äter och dricker och om han inte blir sittande/liggande helt apatisk, så är det nog ingen fara. Håll ett öga på pluttarna. Det finns mat som hjälper vid diarré.
Verkar Herr Muffin inte OK om ett par dagar eller om han slutar äta helt, så ring en veterinär.
Och du - är ditt marsvin ensamt? Har han inte en marsvinskompis och du dessutom var bortrest, så mår han inte alls bra av det. Du skriver att han är deppig och nere. Hans deppighet kan naturligtvis bero på att han är sjuk. Var så mycket tillsammans med honom som du kan de närmaste dagarna. Då märker du om han blir bättre eller sämre.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#2 min syrra är 19 hon gav honom höslage därför vi har hästar och hon kunde inte köpa vanlight hö. jag vet inte hur mycket han har gått nerr.
#5 ja mitt marsvin är helt ensam för vi har köpt minst 7 marsvin för honom men han hatar dem: så alla var från olika kullar och jag hade de inte samtidigt.
jag ska ringa min mamma hon är veternär och jag ska försöka boka en tid !
tack för hjälpen =)
Jag har gett vissa av mina marsvin jag hade, hösilage en kort period när jag inte fick tag på hö. Dock var det i princip som hö men ändå. Det gick super :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Jag kan inte tänka mig att marsvinsmagar är gjorda för att äta hösilage, har när jag jobbade på stuteri sett väldigt många unghästar som inte klarat av det & blivit dåliga i magen..
#6 Bhöver du boka tid till din egna mamma?!
#8 Beror på hösilaget. Det är ensilage som jag aldrig skulle ge varken kaniner eller marsvin.
Detta hösilaget var nästan som hö, nästan likatorrt osv. Och mina mådde prima, bättre än inget hö alls dessutom :)
De är inta bra att han är ensam:/
#11 men han trivs ju inte med kompisar !! han blir kelen och om händotagen varenda dag.! det finns marsvin som trivs utan. han är till och med bästisar med min kattunge =)
#12 Hur mycket testade ni och vad hände när han var med annat marsvin?
Har ni andra någon erfarenhet av "eremitmarsvin"? TS har ju prövat med 7 olika marsvin och mamman är veterinär. Så det verkar vara ett extremt svår-ihopparat marsvin.
Ni som haft många marsvin och har mångårig erfarenhet kanske kan råda TS?
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
12# det som hände var att herr muffins eller den arndra var stånde i ett hörn hela tiden och de bråka och bet varndra =( så jag prova det mrd typ 5 olika marsvin =( men nu har jag köpt en ny bur 150 cm och han har gått upp lite och är snart som han ska =)