Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 448 ggr
Teddymarsvinet
0

Dräktig hona

Hej, vägde min hona idag & hon är 4 dagar gången. Hon parades vid brunst i onsdags, och då vägde hon 803 gram. Idag vägde hon 857 gram! Har aldrig varit med om en sådan stor viktuppgång, så därför undrar jag om det är normalt att de ökar såpass mycket under de första dagarna? Vad är genomsnittet på vikt i veckan på en dräktig hona? Har inte ökat maten mer än vad man brukar ge en hona som är dräktig, men hon dricker oftare.

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Fridaaaa
0

Jag har aldrig varit med om det. Inte så tidigt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arinah
0

Den viktuppgången är inom ramen för vad det kan variera för ett marsvin. De kan tex väga olika om du väger på morgonen eller kvällen, om de ätit eller inte, om de kissat eller inte. Én massa olika faktorer påverka. Ett dräktigt marsvin börjar knappt öka i vikt alls de första veckorna pga själva dräktigheten.

Du kan heller inte vara säker på att parningen gav resultat. Ett tecken på att honan är dräktig kan vara att hon dricker mer än vanligt, och att hon inte brunstar om.

Är honan ung och fortfarande växer kan det vara en orsak till viktökning utan att hon är dräktig.

Teddymarsvinet
0

#1 Okej :) #2 Okej, då har hon nog ätit mycket hö osv! Ja, för hon dricker mer än vad hon gjorde innan hon parades, så vi får hoppas att det har tagit sig. Har läst att om honan inte brunstat på 3v så är hon dräktig. Men är det möjligt att marsvin kan ha oregelbunden brunst?

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>