Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 951 ggr
liinneakangas
0

Lizzie tuggar konstigt och långsamt

Idag när mina marsvin fick broccoli efter när de hade badat så tyckte jag att Lizzie tuggade konstigt och långsamt. Jag tittade på hennes broccoli bit som var kvar och såg att det var något gult/brunt på den. Jag vet inte vad det var. Kan hon blöda i munnen eller nåt? Hon bet länge på en bit och spottade ut flera gånger. Är det något fel på henne? :(

Snälla hjälp!

emeliefollyfox
0

Mitt marsvin gjorde något liknade då han åt väldigt långsamt och spottade ut bitar av fodret. Då var det hans kindtänder som hade blivit förlånga. Men han blöde aldrig fast det kan förekomma vid förlånga kindtänder.

Har du märkt att hon har ätit mindre än vanligt samt har hon gått ner i vikt?

People may come and come but animals leavs mark in your heart!

Toffsen
0

Kanske kan va infektion i tandroten??:( Åk till veterinären och kolla henne så de inte är nåt allvarligt….. ;)

Toffsen
0

Eller som 1# säger förlånga kindtänder? Men håll koll på hennes vikt och kanske ta upp henne i knät när hon äter så du ser får i sig mat. Kolla så att hon äter hö med.

liinneakangas
0

#1: Hon äter som hon ska, men jag tror att hon har svårt att gå upp i vikt. Senast jag vägde henne så var det bara 786g, men hon är inte så benig iallfall. :)

#2: Kommer åka till veterinär om jag märker att det blir allvarligare…

#3: Hon kan ju ha för långa kindtänder, men det är nästan omöjligt att ens försöka öppna deras mun och titta. Dom vill ju inte. :/ :)