Urinsten? Vad ska jag göra?
Hej! Mitt marsvin har haft otur det senaste året och både fått en urinsten bortopererad samt en inflammared spottkörtel som också fick opereras bort :( Detta hände i somras och nu ser jag lite utav samma symptom igen… Han har svårt att gå upp i vikt och han liksom krampar ihop och låter när han ska kissa (tror jag?). Det konstiga är att det inte är hela tiden, senaste gången var i lördags och sedan har han varit tyst, men nu lät han igen. Han är pigg annars, han äter och är nyfiken. Han har kostat oss 6000 kronor nu med försäkringen och jag är så ledsen om han är sjuk igen. :(
Så min fråga är ska jag åka in till veterinär imorgon/fredag eller ska jag avvakta? Min mamma hade en teori om att han kissat ut grus då det kom så plötsligt och försvann, men nu låter han igen.
Är det säkert att det är urinsten? Vad kan det annars vara? Jag har varit väldigt noga med hans kost för att inte öka risken för njursten men verkar ha otur :( Känns som att vi bara varit till sjukhuset med honom det här året…
Hej, det var väldans otur du haft med ditt marsvin. Men att urinstensproblemen kommit tillbaka så snart efter en tidigare operation låter inte så väldigt bra. Men du sa att han pipit, men att det gått tillbaka. Har det gått tillbaka så tycker jag att du kan avvakta med veterinär. Men jag vet inte om jag hade provat operera igen, då det kom tillbaka så fort igen efter den förra men rådgör med en kunnig veterinär hur du ska gå vidare om problemen blir stadigvarande. Du får ta dig en funderare. Önskar dig iallfall ett stort lycka till med ditt marsvin… och jag vet de betyder mycket de små sköra lilla liven som vi har ansvaret för.
Men under tiden, ge ingen persilja, minska vitkål. Ge inte gnagar blandningar, till marsvinet. :) Håller tummarna..
Beroende på hur en urinsten ligger i blåsan och hur slät den är till ytan, gör det olika ont. Det måste inte göra ont hela tiden alltså.
Det är tråkigt om du drabbats av urinsten igen, men det är tyvärr inte helt ovanligt för marsvin som redan drabbats av urinsten en gång. :-( Antingen pga genetiska faktorer(mer benägenhet att bilda en sten) eller pga "ärr" i urinblåsan, har jag hört.
Sedan så kan det förstås bero på kost, men eftersom ditt/dina andra marsvin inte drabbats tror jag inte att det är den grundläggande orsaken. Men för ett känsligt marsvin kan det förstås bidra. Om du ger kraftfoder skulle jag ta bort det helt(inte bara pellets, utan havre, kligröt, kornkross etc). Det är något som jag märkte gav kristallbildning/urinsten här hos mig.
Himla tråkigt att du haft sådan otur med honom! :-(
Det kan ju vara UVI dock. Behandla med tranbärsjuice en vecka, vetja? För säkerhets skull.
Men om det är urinsten…
Jag hade personligen inte vågat genomföra ännu en operation på honom. Det finns många risker med det och risken är ju dessutom att du bara inom ett år igen måste operera för ännu en sten då.
Men det har kommit fram nya örtbehandlings-alternativ; örten Chanca piedra eller örter som nämns HÄR. Det kan hjälpa - men det finns förstås viss risk att det inte gör det!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Här finns min hona Doris historia med behandliing med örtpreparat http://ietthornavvardagsrummet.blogspot.se/p/urinsten-alternativ-behandling.html
Tack så mycket för alla svar! Nej jag tänker inte operera honom igen, i så fall får vi ta bort honom :( Inte kul för ett marsvin att behöva opereras så ofta, och om det nu kan komma tillbaka så fort känns det mest elakt, det sade veterinären också… :(
Men nu har han inte låtit mera sedan jag skrev inlägget. Dom får bara havre och det är inte mycket, är otroligt försiktig med kosten också så han inte ska få i sig mat som kan öka risken för urinsten. Men jag kanske ska ta bort havren helt?
Nu är dom lösa i mitt rum och han springer runt och snackar och käkar gurka och är lika nyfiken som alltid, det är så konstigt för han verkar verkligen vara frisk annars, + att han inte låtit mera sedan dess…
Ska definitivt kolla upp örtpreparatet, tranbärsjuicen har jag också funderat på… Är ju värt att testa!
Om du träffar en veterinär be att de skriver ut Metacam så du kan ge honom vid behov så slipper han ha ont om det skulle komma igen.
#4 Hur ofta och hur länge har du märkt av detta gnyende? Du kanske kan vänta med att behandla tills du märker symtom igen. Det kan ju ha berott på kristaller som kommit ut ur systemet nu. Men det kan ju vara bra att förbereda sig och kolla upp alternativen! :)
Samt som #5 säger, metacam! Det glömde jag nämna. Ingenting han ska leva på förstås, men något man bör ge när han har ont samtidigt som man behandlar.
Jag skulle nog ta bort havren, i alla fall för bara honom. Om han verkligen behöver den kanske man kan ställa tillbaka den, men jag tror nog att det är bäst att avstå från kraftfoder om man har en gris som ligger i risk-zonen.
Hej igen… Nu har det varit lugnt ett tag, har tagit upp honom och då märkt att han kissar utan några som helst problem, han har även gått upp en del i vikt då han varit lite underviktig sedan senaste operationen… Men nu alldeles nyss lät han igen :( Förstår inte, han kissade senast för en timme sedan helt normalt.
Jag ger honom tranbärsjuice varje dag, inte så mycket men några milliliter. Hittar ingen sockerfri, har endast jokk med ca 10% socker så vet ej om jag vågar ge så mycket. Den är koncentrerad så jag späder ut den men inte så mycket. Försöker leta efter någon som är helt osockrad men är svårt, alltid är det någon typ av sötningsmedel, eller att det består till typ 60% av druvor och annat och det känns inte heller som något optimalt.
De får väldigt lite havre då jag läst att de är bra för att de ska gå upp i vikt, men tar bort den helt nu, är så jobbigt när han verkar helt frisk i säkert en vecka och sen gnyr han igen :(
låter som om att det kan vara grus han kissar ut då och då. Om du har Metacam utskrivet så ge honom det ett par dagar
Man kan också ge flytande ipren för barn som verkar lika simn metacam, du får google efter dosering, kolla på guinealynx.info
Jag har nog metacam kvar sedan förra gången an opererades, men med tanke på att han låter kanske 1 gång var 14 dag så vet jag inte om det känns så bra att ge honom smärtstillande? det blir ju lite knas i magen på dom och så vidare.
en till fråga jag gärna vill ha svar på är det att mitt ena marsvin är väldigt fet, medans Lullis då som har varit sjuk och har problem väger lite lite. Vi har en plastskiva som vi sätter i mitten av buren när dom äter då det ena marsvinet inte låter Lullis äta, han jagar iväg honom och äter upp hans mat. Lullis skulle behöva grönsaker två gånger om dagen medans den andra skulle behöva dra ned på grönsakerna, men han plöjer igenom plastväggen på ett eller annat sätt och äter därför av Lullis mat ändå :(
så min fråga är hur jag ska göra för att Lullis ska få i sig det han behöver medans det andra marsvinet inte alls behöver lika mycket mat?
#9 Är det verkligen säkert? Jag skulle inte vilja mixtra med medel som är ämnade för människor utan veterinärs ordination, med tanke på hur känsliga magar marsvin har…
#10 Jag har inte upplevt metacam som speciellt skadligt mot magen, men om det visar sig så sällan kanske det är onödigt. Rekommenderar i övrigt fortfarande örterna för att lindra/motverka sjukdomen.
Istället för att sätta en plastskiva i mitten av buren, kanske du kan sätta det magrare marsvinet utanför buren ett tag? I knät eller en kartong, eller så. :-)
Förresten, håll gärna koll på Lullis vikt… viktnedgång kan vara ett tecken på att han har mer ont av urinvägsproblemen än han visar. Marsvin är ju rätt duktiga på att dölja hur ont de har.
Hej allihopa. Nu inatt verkade Lullis få jätteont, han skrek till och från hela natten :( Jag gav honom metacam så efter ett tag lugnade han ner sig… Han skriker fortfarande lite nu även idag, så imorgon blir det nog veterinären. Dessvärre tror jag att han får tas bort då stenen garanterat kommer komma tillbaka igen, och med tanke på hur ont han har vill jag inte att han ska behöva leva på smärtlindrande om vi nu skulle prova de där örterna. Det är att han har så ont utan att jag kan göra någonting som är så otroligt jobbigt :(
Tack så mycket för alla svaren, det är så tråkigt när det blir såhär med djur, vill ju bara att han ska bli frisk :(
#12 Usch då, vad trist! :-( Vilket jobbigt beslut att ta… men det är nog klokast. Styrkekramar!
Idag fick Lullis somna in :( Han hade två nya stenar, varav en hade satt sig fast i urinröret vilket gjorde att han hade oerhört ont :( Det är så jobbigt just nu, är så overkligt att en levande varelse bara kan försvinna… Vet inte hur mycket jag gråtit :( Men tack så mycket för alla svar, nu har jag ett ensamt marsvin här hemma som vi ska försöka skaffa en kompis till så snart som möjligt <3 usch vad jobbigt det är :(
#14 Så sorgligt. :-( Beklagar.
Vila i frid, Lullis!
å så tråkigt! Tror ändå du tog rätt beslut. Verkar som om stenar kopm snabbt på honom. Jag pm:ade dig nyss men förstår att det inte är aktuellt längre.
Ang smärtstillande och grisarnas magar så klarar dom det rätt bra. Doris åt Metacam dagligen under 6 månader utan medicin för magen och mådde jättebra!
Ja det kändes så, det hade liksom kommit två nya stenar på ett halvår, stora var de också :(
Han fick i alla fall metacam den natten då det blev som värst innan vi åkte till veterinären, dock hade han så ont att det knappt hjälpte :( var så jobbigt..
#17 tråkigt att det blev så , men det var nog ändå bäst i längden för hans välbefinnande. Jag vet mycket väl hur det känns, då jag har behövt göra precis samma sak men då syntes inga stenar alls :( men hon hade så ont…det var inte hållbart söta fina Jordan… vi saknar dig ännu..
Kram Aristarcos
#17 ja, det var nog bäst för både han och jag, enda sedan förra stenen gick jag liksom bara och väntade på nästa, sen när han fick riktigt ont var jag vaken hela natten för jag kunde inte somna med vetskapen om att han satt i buren och hade ont :(
usch det är så jobbigt … :(<3