Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1428 ggr
wingren
0

Olika syn på skönhet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom o tänka på en sak nu när jag går igenom massa inlägg, vad synen på skönhet är så olika. Trådar som bilder på svart/vita marsvin, teddy/rex tråd, selfar, bildtråd på babygrisar osv. Och vi alla har någon favorit. Jag har själv en alpaca och en peruan men jag kan inte motstå bilder på rex och teddyklumpar och gärna då i färgen silveragouti/white. Medan en annan tycker att en harlekinbebis är det finaste som finns.

Smaken är som baken delad, och är inte det underbart? :D Man lär sig uppskatta och tycka om nya färger, former o raser på marsvin genom att kolla olika bildtrådar och klicka sig vidare till uppfödningar. Men en viss ras, färg eller teckning har man nog som man aldrig kommer tycka är vacker. Eller vad tror ni? Jag skulle aldrig köpa ett svart djur (ja vilket som helst ^^) men min katt (hittekatt) är svart/vit och den bästa vännen jag har men det har fortfarande inte ändrat min åsikt. Kan också tillägga att han är snyggast på jorden, även om han är svart ;) haha.

Summa sumarum. Underbart med olikheter, vilket är ditt favoritmarsvin (kön, ålder, storlek, färg, ras) och vad är ditt "hatmarsvin"? :)

ps: Min katt ligger jämte mig och snarkar :3

emmaaslund
0

Hej där! :) Håller med dig, det är superhärligt att vi tycker så olika! Tänk vad tråkigt annars. Något "hatmarsvin" har jag inte, ej någon ras jag aldrig skulle kunna tänka mig. Däremot måste jag nog säga att abbessinier är den ras som kanske inte riktigt fångat mitt hjärta. Avslutar med drömrasen - english crested i färgen argente (i dess nyanser) :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

wingren
0

Tycker inte heller att abbessinier är någon hitt, de ser inte lika mysiga ut på något sätt ^^ Vad har du för marsvin just nu och hur nära är drömmen? ;)

_Charlie
2

Ja det är verkligen en salig blandning favoriter vi har! :D

Själv tycker jag att rexar och teddys, okej rexar får jag väl säga eftersom det är de jag håller på med och inte teddys ;),  är de finaste marsvinen. De är runda och fluffiga och ser ut som nallebjörnar, man kan inte motstå att vilja pussa sönder ett rextryne, det är omöjligt. ;)

Jag har inga hatmarsvin, det lät lite väl hårt. ;) Men medan andra viger sina liv åt att frissera långhåriga marsvin ser jag ingen tjusning i långhårs alls. Inte för att dom är fula utan för att jag helt enkelt inte tycker de ser ut som marsvin, utan peruker eller ägodelar fulla med rullar sittandes i en ensam bur i väntan på rosetterna. (Ber om ursäkt om någon tar åt sig, men så tycker jag. :))

När någon lägger upp en bild på sitt fullpälsade långhåriga marsvin som är utkammat inför en utställningsbild och andra kommenterar om hur vackert marsvinet är undrar jag… var då? Var är marsvinet? Är det ett marsvin på bilden eller är det en tupé? ;)

Däremot tycker jag klippta långhår är himla söta, för då kommer marsvinet fram och speciellt de lockiga blir så där busigt krulliga. :)

emmaaslund
0

#2 Idag har jag två skinnys och en sheltie. De är såklart HELT fantastiska, inget snack ;) Början på drömmen landar här hemma i mars - english crested! Dock i grey :)

/ Emma

Ilya
0

Jag älskar alla raser förutom skinny och abbessinier. Teddy, rex, lunkarya, texel, merino, alpaca, sheltie, coronet, peruan, crested, self och nonself är alla hur fina som helst, förutsatt att alla långhåriga är nedklippta! Aldrig förstått grejen med marsvin som har en päls släpadens i golvet och som ser ut som ett enda stort pälsmonster. Kommer aldrig se charmen i det. :-P Älsklingsfärger är lilac, grey, silverargente, creme, buff och white.

Sanni
0

Self (och crested) i ljusa färger gillar jag mest. Lemon med sina röda ögon är något otroligt fint! Andra ljusa färger gillar jag också dew, pew, cream och saffron. Grey och lilac är också fint :) Nonself faller också i smaken, men där ska också största delen av färgerna vara ljusa. Gillar inte så mycket mörka färger på något djurslag.

Andra korthåriga raser går, men långhår har jag nog inte riktigt fasnat för.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

juliino
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dalmatiner!

Jag älskar prickar och har alltid gjort hade ingen aning om att det fanns en uppfödare av Dalmatiner i min stad!

Jag gillar annars många raser och skulle inte tacka nej till någon visserligen skulle jag gärna vilja ha vissa raser mer för jag tycker dom är så extremt fina men ibland kan man inte välja villka djur man faller för.
Raser jag tycker om lite extra är Peruan, Skinny, Coronet. Tycker om alla nonselfar som är helti agouti och en liten avlägsen dröm är att ha en himalaya.

Jag gilla färgerna som hänger ihop med röda ögon tex grey, lilac, saffron, Beige osv

Lägger in en bild på en drömgris som flyttade hit i slutet av förra året :)
Min älskade Bu som är Nonself Beige Dalmatiner

PiggieVille
0

Och en av mina absoluta favoritmarsvin är sheltie :)

Tycker d har såna underbara små trynen!

Jag har en hemma och skulle mer än gärna ha fler.

Däremot är det ju lite pyssel.

Min lilla tös klipps regelbundet.

Hon är långhårig, men inte så det släpar i backen.

Efter det kommer nonself i olika färger.

Vissa färgvarianter smälter jag mer för än andra.

Virvel grisar är dock ngt jag alltid hafr lite "svårt" för.

Har iofs en liten virvel tjej hemma som jag bara älskar, men hon är den enda jag verkligen fallit pladask för.

Tror det har att göra med hur virvlarna ligger.

Merino, alpacka och coronet är inte heller några dreggel objekt hos mig

Haha! Vad kul att vi alla tycker så olika!

godisgrisen
1

Self och nonself för mig tack!Glad Det är inte så att jag har "hatraser" jag tycker ingen ras är ful eller frånstötnde jag tycker bara att släthåriga korthåriga marsvin alltid är väldigt mycket vackrare än alla andra.Flört Jag bryr mig inte om att gnälla på andra raser jag nöjer mig nu med att hylla släthåriga korthår. De är finast för att de så vackert visar marsvinsformen (som jag ser den) jag älskar den rena vackra marsvinsformen! Jag tycker även att alla färger kommer fram på ett bättre sätt på släthåriga korthår. Eventuellt är jag sugen på att äga en skinny någongång men ingen annan ras kommer nog att hamna här förutom korthår de är helt enkelt en klass för sig. I övrigt gillar jag korthåriga djur bäst i alla arter.

När det gäller färger är jag ganska mycket en allätare jag gillar nog alla färger och teckningar mer eller mindre. Fast jag är ganska svag för cream, choklad,vit, lilac, svart och silverargente… öh och alla andra färger. Jag gillar både enfärgade och fläckiga djur men mina speciella favoriter är harlequin och magpie helt klart. De är de jag föder upp och de passar mig perfekt. Jag måste också erkänna att jag alltid går igång på ovanliga färger och teckningar men om det är för att jag tycker att det är extra snyggt eller om jag bra blir lite till mig över att se något nytt och ovanligt vet jag faktiskt inte egentligen.

liinneakangas
0

Den enda rasen jag har och haft är abessinier. Jag vet då inte vilken ras som är min favoritras och ''hatras''. Men marsvinens ''personlighet'' beror inte på rasen, tror jag iallfall. För mig spelar det ingen roll vilken ras jag har. :)

godisgrisen
2

#10 Jag tror personlighetsskillnaden mellan marsvinsraser är så liten att det inte spelar så stor roll vad man väljer för ras när det gäller innre egenskaper.  Alla marsvin är fantastiska och värda att ha i sin närhet.  Som jag ser det sitter skillnaaderna på utsidan. Jag tycker vi kan kosta på oss att välja marsvin som tilltalar oss estetiskt när möjlighet att välja finns. Det finns marsvin för alla smaker.Glad

liinneakangas
0

#11: Exakt! ;) Men är det så att abessinier bits mer än de andra raserna?

[LemonLime_]
0

Det känns som jag just kommit in i den riktiga marsvins världen nu (när man var mindre visste man inte lika mycket och följde djuraffärernas regler ni vet) Så jag tycker inte jag har en helt korrekt uppfatning av marsvins RIKTIGA skönhet än ;)

Men mitt förra marsvin var nån korthår/coronet pet blandning så dras jag ganska mycket till dem (jag hade inte kunnat tänka mig något långhårigt förr men nu vill jag ha en)

Tycker Skinnyisar ser lite läskiga ut men har bara sett dem på bild (samt stort fan av päls), är inte så förtjust i strävhårigt och var lite tveksam till abbisar/virvel förut men efter att ha sett Sanni's fina lilla Kooka så har man ändrat sig lite ;)

Cream är väldigt sött annars föredrar jag tydliga färger/mönster och gärna fler färgat (är det ett vackert svin med harmonisk färgkombination så gör det inte lika mycket vilka färger det är)

Så om det är tillräckligt söta och vackra faller jag nog för många svin ;3

Jag ska nog besöka Marsvins utställningen i Måttsund eftersom jag ändå bor i Luleå, lär få en bättre bild av marsvin efter det ^^

Sanni
0

#13 Kooka tackar! :) Min familj gillade först inte heller tanken om ett marsvin med virvlar, men nu är Kooka den som gillas mest av familjen. Han har det lilla extra ;)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

liinneakangas
0

Känns nästan som att de flesta är emot virvelmarsvin. :3

emmaaslund
0

#15 Det är nog en rejäl slutsats att dra efter inlägg i denna tråd ;)

/ Emma

_Charlie
1

#15 Det kanske beror på att man fäster sig vid en rastypisk egenhet, långt hår, kort hår, virvel i pannan, jämnt krus över kroppen etc etc. En virvel kan se ut precis hur som helst - massa virvlar, en virvel, kort hår fram och långt bak med virvel i pannan etc, så man kanske tycker om en speciell virvel man sett, men att säga att man tycker om virvlar över lag är lite svårt eftersom deras utseende är så otroligt brett.