Tankar om utställning
Jag har tänkt att för första gången i mitt liv ställa ut marsvin. Det känns lite nervöst eftersom det är något nytt men samtidigt riktigt roligt! Tidigare har jag ställt häst och hund och även om utställningsprincipen är lika i sig så är det faktiskt ett helt annat djur.
Nu till mina funderingar. Jag har ju fyra grisar hemma och tanken är att två pojkar ska med. Rexen och en skinny. Egentligen vill jag ta med båda skinnysarna men då lämnas en pojke kvar själv hemma under dagen. Min första tanke är att det inte är jätteschysst men att han faktiskt överlever. Jag vill gärna visa upp bägge skinnysarna och få höra vad som sägs om dem. Samtidigt som det som sagt är lite småtaskigt att lämna honom själv så är de ju ändå "ensamma" i transportburen under dagen. Så ensam i transportbur (dock med folk runt omkring) vs. ensam hemma. Vad säger ni? Är det för taskigt att låta den fjärde pojken vara själv under dagen?
Om JA, på den övre frågan har jag en till sak jag filurar på - vilken av skinnysarna jag i så fall ska plocka med. Vill ställa de i ras, ev också pet. Har gått efter sådant jag läst, bilder jag sett samt rasstandarden och de har verkligen skiljda saker som är är bra och mindre bra. Enligt hur jag ser det så har Malte tex. mycket bättre massa och huvud än Elliot medan Elliot har bättre öron och behåring än Malte. Hur tänker ni när ni ska "välja gris till utställning"? :)
Jag vill tillägga att anledningen till att jag vill ställa ut är för att jag uppskattar att hitta på saker med mina djur. En utställningsmiljö kan vara en ypperlig plats för mental träning för djuren (och ägaren haha) och jag tycker att det är både intressant och roligt med rasstandarder, raser i sig samt friska och välmående djur.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
På fråga ett vill jag säga att det beror på det marsvinet som lämnas. Ett helt normalstabilt marsvin har absolut inget problem i att vara själv hemma under en dag. Marsvin som däremot är ängsliga av sig eller som har väldigt svårt för att vara själva får man tänka anorlunda med. Jag hade en hane som hade hemskt svårt för att bli ensam, det blev bättre med åldern men han blev stressad när hans burkompis försvann ur buren (tvärtom gick däremot jättebra).
Jag kan inte skinny så jag tänker inte säga något om deras rasstandard eller så. Men när jag väljer för utställning går jag dels på vilka marsvin som "behöver" ställas ut - antal cert/silverkort kvar till titel, hur deras framtid ser ut (Ska de ex. sättas i avel snart? Då vill jag passa på att ställa.) och sådana grejer. Och sedan kollar jag förstås hur de är för tillfället. Mycket kan hinna hända mellan anmälningsdag och utställning, det lär man sig fort, men förhoppningsvis är de marsvin som är i bäst form vid anmälning de som håller sig bäst till utställning. Sen väljer jag ibland lite på domare också.
Hanna
Som Hanna säger, beror det väl lite på marsvinet. Jag har en hane(och har haft en tidigare också) som inte har några problem med att sitta i en transportbur själv, men han blir ofta rätt panikslagen om han är ensam i vanliga buren. Det beror väl på faktumet att han är så van vid att flocken ska vara där, antar jag.
Ang. vilken gris du ska välja(om du bestämmer dig för att bara ta med två), det är nog svårt att veta i början. Man lär sig efter ett tags utställande skulle jag tro. :) Man kan be om hjälp av någon uppfödare t.ex. Men eftersom hud+behåring är det centrala hos en skinny, skulle jag ta den som är bättre anpassad för standarden rörande det.
Men varför inte ställa ut alla fyra bara?
Tycker absolut att du ska ställa i pet också. Jag tycker i alla fall personligen att det är lite roligare, för där har man mer chans att påverka resultatet. Och det är alltid trevligt att få lite extra feedback ang. hull och annat. :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#2 Ok, ja förmodligen är det så.
Ja och mina nakenrumpor har helt fantastiska personer bakom sig i uppfödningen så de ska jag absolut fråga. Har bara inte kommit mig för :)
För om jag ska ta med alla fyra så behöver jag nog införskaffa en duvtransport. Jag har suttit och kikat och filurat på Topicstallet och är nära att klicka hem en 8-fackare. Och Frans kände jag att jag inte ville visa innan hans bebispäls vuxit ut, han ser så otroligt rolig ut nu! Men eftersom de inte kollar sådant i pet så spelar det ju ingen roll men ;)
Ja, jag ska fundera vidare! :)
/ Emma
Klart att du ska ställa ut! Tänk bara på att inte ta dig vatten över huvudet första utställningen. Om du har många marsvin med och dessutom i både ras och pet så kan det lätt bli mycket att hålla reda på. I Kallhäll brukar dessutom ras och pet vara på olika plan i huset.
#4 Ja, det ska jag! Det har jag redan bestämt :D
Det jag inte är på det klara med är vem/vilka som ska med och om jag väljer att någon får stanna hemma - varför.
/ Emma
Jag tycker det är intressant att kalhäll har på två plan.jag o pojkvännen kommer nog dela på oss,en tar rsasdjuren o en pet.men våra små grodor hade vi tänkt o ställa i båda,så vi vet inte hur vi ska göra då vi planerar att ta 8 djur med. Prioriterar ni som e ensamma mellan pet o ras? Mitt tips till dig är att ta 2 djur, har man flera kan det bli körigt,speciellt om alla ska till final ;) det är första gången du själv ställer så ja,det var så vi börja,med två grisar och i början visste vi inte hur de gick till och vi hade mycket frågor. Jättekul att du tänker komma! :)
Nu har ni gett mig lite hjälp på traven.
Jag har länge velat visa upp vår ena pet-gris. Har velat och tvekat…. Osäker, mest på mig själv, inte på marsvinet. Vi hade redan innan förra utställningen i Kallhäll bestämt oss. Sonen (11 år) i huset, som är marsvinshussen, skulle ha vår fulsnygga marsvinsgrabb med i gurkätartävlingen och jag, som är mamma i huset, skulle visa upp vår stilige blygis i pet-klass. Men jag fick förhinder förra gången.
Nu ska jag anmäla den (som jag partisk som tusan tycker) stilige pälsbollen till pet-tävlingen. Min motivation är att jag vill ha nån sorts kvitto på att vi skött honom på bästa sätt. Poäng för hans nedärvda utseende är av väldigt liten betydelse för mig.
Det ni andra i tråden gett mig hjälp på traven med är att sluta vela. Eftersom det inte verkar vara någon gurkätartävling på gång (det marsvin som äter gurka i racerfart har ingenting att hämta i pet-klass) så har vi bara ett marsvin att hålla reda på.
De betänkligheter jag har kvar handlar om att nu vill sonen visa upp sitt marsvin själv. Han är elva år och det är förstås jag som klippt klor, tvättat talgkörtel, valt foder; helt enkelt gjort det marsvinsmorsor gör. Så det är mitt ansvar om pet-grisen får poängavdrag. Vet inte om min lille elvaåring riktigt står pall. Man måste ha tålamod på en utställning också (vi har varit på ett par stycken). Det är mycket väntan. Vi diskuterar och funderar här hemma.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#6 Åh, då får jag ju träffa lillskruttan! :D
Det låter klokt att ta med två grisar första gången. Men då blir ju en kvar hemma själv (åhåhåhåå….).
/ Emma
#9 kommer du ha dem separerade i burar eller kommer nån sitta 2 o två eller hur planerar du det?(du som känner dina grisar). han har det nog lugnare hemma ifall han endå ska sitta själv(annars hade han kanske bidragit med kompis stöd till den andra grisen). samtidigt som han får mer erfarenhet av prat och skratt o massa marsvinsljud o vara inofficiellt med på en utställning. så det beror på, vi kan bara ge tips och egna tankar, men det är du som känner dina grisar :)
#10 Jag testade att ta ut sheltien (som jag planerar att inte ta med denna gång) sist idag när de skulle få busa på golvet. Han tyckte inte att det var roligt att vara själv, ens den lilla stunden. Han blev orolig och sprang runt och letade efter de andra. Därför tänker jag bara ta med en av skinnysarna och sedan kommer Erika (min vän som har sin gris boende hos mig) att ta med sin rex. Då blir det en skinnypojke och sheltien som stannar hemma tillsammans. Det känns som den bästa lösningen för mig.
OM jag inte köper en duvtransport som jag funderar på att göra. Då kan alla fyra grisar följa med :)
/ Emma
Var har ni hört att det inte är någon gurkätartävling?
Det står inte något om det i inbjudan från SMF. Och eftersom gurkätartävling och barnpetklass stod som programpunkter i inbjudan till Järna-utställningen i höstas, fattar jag det som att det inte blir av i Kallhäll.
Är det någon som vet säkert?
Det brukar nästan alltid vara gurkätartävling, men det brukar inte stå i annonsen. Släng i väg ett mail till kommissarien vet ja! Det är såna frågor de är till för. 
Ska nog skriva till Stina i vilket fall som helst. Det är ju hennes "baby" (hon är uppfödaren) jag har tänkt ställa ut. Känns lite darrigt att hon ev ska rycka in som domare i petklassen. Jag har ju aldrig ställt ut och vet inte riktigt om jag fått kläm på allt.
#15 Just därför skall du ställa ut
Knappast någon vet allt, speciellt första gången man ställer ut. PET-domarna brukar vara väldigt vänliga, och påvisar snällt sånt man kan förbättra eller tänka på till nästa gång.
Det är ju så man får erfarenhet. Första gången jag ställde ut kände jag mig både förvirrad och lite dum. Hade ex ingen aning om hur man badar marsvinet på rätt sätt och hade inte sköljt ur schampot ordentligt.
Av varje PET-domare du träffar kommer du lära dig något nytt. Dessutom är det kul.
#16 Jag har hört på flera håll att petdomare är "snällare" än rasdomare. Är det så, och i så fall varför? Jag har svårt att tro att man är mindre snäll för att man dömer efter en standard.
Kan det vara så att detta är en myt eller är det faktiskt subjektiva upplevelser? Eller är det en tröst för de ofta nervösa "nybörjar-ställarna"?
/ Emma
Alltså snällare som personer tror jag inte att petdomare är. De flesta rasdomare har ju dessutom börjat som petdomare så det vore ju lustigt om man blev mindre snäll av att utbilda sig till rasdomare.
Men jag tror att man delvis intar två olika roller. Inte jätteolika, men att de ändå skiljer sig åt litegrann. I petclass är det en lite annan atmosfär med mycket mer förstagångsutställare och man måste vara mer uppmärksam på det. Man har också ofta lite mer tid på sig per marsvin just för att kunna hinna med att ge mycket tips.
I rasklass är de flesta mer vana utställare och behöver inte lika mycket prat. Och då kör man mer på och kan säkert råka missa om någon skulle behövt mer uppmärksamhet, om man inte är vaksam.
Men visst kan det vara så också att vissa rasdomare litegrann glömt bort hur det var att komma som ny, för att det var så länge sen. De har ju i genomsnitt hållt på längre än petdomarna. Men de flesta av våra domare tycker jag trots allt är rätt duktiga på att hantera nybörjare.
#18 Haha, nej det vore ju halvtokigt ;)
Ja, det är väldigt sant och det är ju förståeligt att det är lite olika roller. Undrar dock - får man mindre kommentarer om djuret i fråga i rasklass? För det är ju inte mindre intressant för de som ställer i rasklass att få kommentarer än för de som ställer i pet?
/ Emma
Nja, njä.. Jag tror inte det? Men jag är inte helt säker. Tror att det beror mer på domare än på klass. Vi har rasdomare som kommenterar jättemycket (jobbigt att sitta domarsekreterare då ;)) och rasdomare som kommenterar ganska lite. Petclassdomarna har jag inte lika bra koll på längre eftersom att jag ställer så sällan i pet själv numera.
Men sen apropå frågan om petclassdomare är snällare eller inte så kom jag på två saker till. I petclass är det mycket mer barn som ställer ut och om man hanterar flera barn på rad så blir man nog lätt mjukare mot övriga utställare också.
Sen har man ju Hederspriser i petclass också, vilket nog också hjälper till att få det att uppfattas som lite "snällare". HP är som en blandning av tröstpriser och att uppmärksamma speciella saker, med lite olika tänk från domare till domare. Jag brukar ge HP i de fall där marsvinet (eller i vissa speciella fall faktiskt ägaren) utmärkt sig på ett speciellt positivt sätt, men av andra anledningar inte gått vidare och placerat sig. Som en uppmuntran kan man säga.
Jag gillar verkligen dina frågor hursomhelst. Det är kul att få tänka till lite.
#17 Jag hoppas du har rätt. Tror att det möjligen kan bero på att de som ställer i pet-klass generellt sett är mindre rutinerade. De som har rasmarsvin har ofta hållit på länge och jag tror att fler av dem föder upp marsvin. Men det är bara en gissning.
I Järna fanns det en jättesnäll petdomare. Hon tog sig tid att prata lite med alla som kom fram och visade sitt marsvin. Och det är väl toppen. Poängen sätter de ju rättvist i protokollet ändå. Men om man är jättenervös så är det skönt att få höra något om vad som är bra med marsvinet och inte bara vilka saker som ger poängavdrag. En hel del barn ställer ju ut också.
Det är svårt att klippa klor rakt och jämt innan man övat mycket. Och det är svårt att rengöra alla veck i ett svart öra där man inte ser så bra. Det är svårt att fixa pälsen på ett långhårsmarsvin om man inte är van. Dessutom finns det en massa praktiska saker som ska funka för en på en utställning. Så en nybörjare har en hel del att sätta sig in i.
Men när man väl fått kontakt med någon/några på en utställning så; är det jätteroligt och spännande. Man får se en massa fina marsvin och träffa snälla marsvinsägare och vana utställare. Att mötas av entusiastiska och erfarna deltagare och deras familjer är så kul.
Dessutom gör alla tydligen nybörjarmisstag. Vad sägs om att vilja putsa en klo lite lite och så råka klippa i pulpan alldeles innan man ska visa marsvinet för domaren? Kan även berätta om att snälla domare inte ger poängavdrag om de blir bitna av marsvinet. Så marsvinen föredrar väldigt snälla domare - oavsett klass.
#20 Vad bra att frågorna "uppskattas", det är inte menat att ifrågasätta. Jag har bara en hel massa funderingar eftersom jag tycker att det är intressant :) Jag är som en svamp!
#21 Inte nödvändigtvis erfarna marsvinsägare som har rasmarsvin, jag ska ställa mina skinnys i ras i Kallhäll men anses vara nybörjare inom marsvinsvärlden skulle jag tro ;) Men jag förstår vad du menar.
Haha, ja men hur ska man veta när man.. inte vet? ;) Man lär sig av sina misstag ju och nästa gång är man så tacksam för att misstaget skedde - man undviket ett upprepande och man upplever sig kunna mer :) Vilket man också gör.
/ Emma
Nä, det uppfattas verkligen inte som ifrågasättande heller. Däremot väldigt uppfriskande och kul att nån visar intresse och ställer intressanta frågor. Annars tycker jag mest att diskussioner om utställning brukar handlar om att folk är kritiska till hela grejen med utställning och har missat att det finns jättemånga bra saker med utställningar och att det faktiskt kan vara väldigt kul och intressant.
Lunkamia skrev så bra i en gammal tråd apropå dem som är kritiska till hela grejen. Det hon skrev gick ut på att marsvinen faktiskt inte bryr sig, så länge de trivs. Så är det kloka och sansade marsvinsägare som ställer ut, så finns det ingen anledning att påstå att det är något fel i att ha marsvinsutställning. Det är i alla fall min uppfattning.
Tror inte att det där som vissa kritiker hävdar; att djuren på något sätt skulle fara illa stämmer. Möjligen med något extremt undantag (jag har ju inte varit med så mycket). Det kan nog vara värre med det där på en del hundutställningar och det var det definitivt på den enda kattutställning jag besökt. Marsvinsmänniskor verkar liksom vara en särskild sorts folk. Kan det bero på att marsvinen, med sitt snälla sinnelag haft gott inflytande på sina hussar och mattar?
åhh hoppas att de har gurkätartävling, vi har med oss två tjejer som äter otroligt snabbt. lilla Flockdjurs Lexa var 2 eller 3 mån och kom 2:a på en av järnas "delfinaler"
jag hade även en idé om gurkätartävlingmästerskap. det arrangeras ju endå ätartävling på de flesta utställningar, då kunde man passa på att samla poäng. 3p för vinst, 2p för 2:a, 1p för 3:e. SM ligger visserligen ofta i mitten av sässongen, men man kunde ha använt sm som samlingspunkt för den stora finalen, där marsvinen med mest samlade poäng får delta. Prisrosett med "årets mästar ätarare" vore väl inte helt fel 
#25 Visst tar ni med er Arctica och gänget? :)
/ Emma
#26 Vad roligt!
Ser fram emot att träffa er och bebbarna!
/ Emma
#25 - Jag vet inte hur det görs i de andra lokalavdelningarna men i Västra delar vi varje år ut pris till "Årets gurkätare" och "Årets racare", precis som till de övriga åretsplaceringarna i lokalavdelningen :) Då räknas poängen från alla årets tävlingar.
Hanna
Marsvinen har garanterat kul när de ligger i hårdträning inför gurätartävlingen. Min grabb satte igång med träningen så fort vi började prata om att begå utställningspremiär. Jag påpekade lite försynt att han kanske skulle fokusera på att träna vår vilda gurkfantast i att stå still på en platta och tåla offentligheten. Själva tuggandet klarar Dumle galant. Delar man bur med en större men långsammare kompis, så blir man snabb.
Ni skulle se när griskillarna övar kast med liten broccoli!