En fråga om hanar
Händer de ofta att 2 hanar inte kan bo i hopp? Jag såg en annons på blocket om 2 hanar som skulle säljas och helst skulle dom säljas var för sig eller åtminstone va skilda åt. Och när jag frågar varför så får jag som svara att de är hanar och har därför svårt att bo i samma bur. De känns lite fel för mig. Jag har haft marsvin tidigare, men har inga nu. Och den uppfattningen jag fått är att de oftast inte är några problem att ha 2 hanar i hopp. Och vad jag fattar de som så har dom aldrig provat att ha dom ihop. Så min fråga är ju som sagt då, brukar de va problem att ha 2 hanar ihop?
Dom är född oktober 2011, Är de försent att sätta ihop dom nu?
Jag själv tycker inte det händer ofta att hanar inte går ihop. Här hemma har jag tre välfungerande hanpar och ett där ena hanen är grinig troligtvis pga en böld i munnen som vi håller på att fixa.
Jag har haft flera andra välfungerande hanpar tidigare alla i olika åldrar.
Dock har jag alltid sett till att tex sätta ihop tex vuxen + unge el unge + unge då två vuxna hanar är svårt att få ihop men det kan gå med rätt förutsättningar.
Så dessa hanar (om dom ej bott ihop fungerande nu) bör man kanske inte pröva att sätta ihop.
Lättast är ju som jag skrev tidigare med vuxen och unge eller två ungar :)
Funderar på att själv köpa dessa 2 nu och då ev köpa 1 kompis var, men har inte redigt bestämt mig än.. Håller just nu på att fundera över 1 kanin men kanske ändrar mig och tar dom herrarna
Jag har 3 par hanar hemma, fungerar superbra.
#3 Det är sällan 3 hanar kan gå ihop, ibland går det, ibland inte, det är en chansning. Går det inte, måste man ha reservbur & reservplan för det. Sedan är stor yta till hanar med viktigt. Minsta buren till mitt ena hanpar är 120x60, skulle inte ha mindre till 2 st:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
men det kan ju vara så att just dessa hanar går ihop, eller? personkemi tänker jag, borde ju finnas i marsvinsvärlden också.
#3 tycker det låter bra :) men du kanske vet detta men säger det ändå, helst ska det vara ungar som setts ihop då det oftast går bättre, eller honor och kastrera hanarna. Men då måste man läsa på då om just kastrering och fundera på om det är värt risken
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#5 jo vist kan de va så men vad jag har försåt så har så har dom aldrig ens provat att ha dom ihop just för att dom är hanar, vilket jag tycker är synd
#6 Hur gamla är dem?
Men testa inte med en 3 hane, hade inte jag gjort. Dumt att "exprementera" för mycket.
Kastrering av dem hjälper inte heller. Enbart om man kastrerar dem, och har varsin hona med dem, i varsin bur, alltså hona + kastrerad hane i var bur :)
dom är födda oktober 2011 så vad är dom 1år och 3 månader blir de va?
jag vet att det finns folk som är på detta forum som har 3 hannar tillsammans. jag tror det funkar, förutsatt att 1. de har en stor och framförallt bred bur 2. att de sätts ihop sen de var små.
jag satte in våra två 4 veckors pojkar tillsammans med vår härliga snälla Grip. han gjorde dem inget ont alls,de delade på en 55x160 bur. han var bara lite pedofilisk och ville hela tiden undersöka ifall det verkligen inte fanns en chans att en utav dem var tjej. detta konstanta burrande och småjagandes efter småkillarna, gjorde dem uppretade. de började småbita Grip för att säga ifrån, och t.om låta irritationen gå över varandra. de började småtjafsa. jag tyckte mig då se detta triggande beteende komma ifrån Grip, så han fick flytta till egen bur. Ganska så snart så slutade småkillarna bråka och satt fredligt och åt hö brevid varandra. Det känns som om jag upptäckte källan till irritationen innan det blev värre.
lite intressant observation av hanar bara 
#8 Då är det inte säkert att de kan gå ihop, brukar vara lättast att para ihop 2 bebishanar eller vuxen med bebis. 2 vuxna hanar kan vara svårare. Men kan ju även gå bra, vet man inte innan :)
#9 Ja det gäller att hitta bra personkemi mellan dem, och som du säger, stor bur :)
TS skriver i #3 att han skulle köpa 1 kompis var, så 3 hanar i samma bur tror jag inte att det kommer att bli i denna situation.
Om du TS bestämmer dig för att skaffa dessa hanar så förståss ska du prova om det går att ha tillsammans. Det kan hända att det går, om de har stor yta och mycket golvtid. Annors är det bara att skaffa unga kompisar till herrarna. Men tänk nogra efter om du verkligen vill ha 4 marsvin tillslut. Annors är det kanske bättre att skaffa marsvin från ett annat håll :)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
#11 Jag missade ordet "var" när jag läste :)
#12 Tänkte också det :) Läste själv också fel första gången.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
#13 Lätt hänt att missa såna små ord ibland och då kan meningen få en annan innebörd ^^
Läs här http://eragons.se/skotsel.htm
#11 jo jag har funderat på de om jag vill ha 4 islutändan. Jag har ett bord som skulle bli ganska stort för dom och sen vänja dom sakta vid varandra på golvet. Har kollat efter just dena färgen med ett tag och blev helt förälskad i dom när jag såg dom men så kommer dedär men i slutet vill jag eventuelt ha 4 i slutet.
#3 Hej Lina! tycker att din idé om att köpa var sin kompis till hanarna och låta dem slippa gå ihop låter bra. Har du plats för fyra marsvin i två olika burar, så varför inte? Om du nu bestämmer dig för att köpa marsvinen alltså.
Om det var jag som spekulerade på de där två marsvinskillarna, så skulle jag säga till säljaren att jag ville komma och titta på dem och så ta reda på så mycket som möjligt om dem. Kanske hade säljaren dem tillsammans från början? Kanske rök de ihop riktigt mycket och allvarligt?
Att utgå från att hanar ska vara ensamma är fel. Marsvin är så olika till personlighet och läggning. Det lär visst finnas en och annan "grinolle", som inte går att få ihop med något annat marsvin, men jag tror att det är sällsynt. Sen finns det lugna och tålmodiga hanar. Vårt ena skulle säkerligen bli en bra pappafigur om han fick bebissällskap, medan den andre bara skulle lära små marsvinsungar alla bus och lorta-ner-trick han kan. Dessutom skulle han antagligen bli väldigt dominant mot en liten hane.
Våra hanar är ungefär lika gamla som de du berättar om. I slyngelåldern, från c:a 6 mån, var de rejält i luven på varandra ett tag. Det handlade om vem som skulle bestämma i buren. Vi började rent av undra om vi skulle behöva flytta på det ena marsvinet. Men så blev en sjuk och var borta drygt ett dygn för operation och efterbehandling.
Det blev så uppenbart varför marsvin ska vara två. Den ene låg hemma och deppade. Och när den sjuke kom hem klättrade han över en 35 cm hög bräda, via ett galler, för att komma in till sin kompis. De behöver varandra och är oskiljaktliga. Lite smågnabbande blir det ibland, men absolut inga slagsmål mer.
Så det bästa du kan göra är att ta reda på mer om just dessa hanar och läsa vad erfarna MiF:are kan ge dig för råd. De finns de här som haft marsvin mycket längre än jag. Ville bara dela med mig av min erfarenhet av hanar.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#15 tack för länken. Mycket intressant
#17 jag har ju en bur hemma och får köpa med en och har även hittat bönder som jag kan köppa hö av.
Och sen hade jag flisefilt till mina föra marsvin och i bland toa pellets med spån och tyckte båda funka bra :-).
Nä nu har jag bestämt mig, ska ringa dom och berätta lite om mig och fråga om jag kan komma och kolla. Dom kommer få de jätte bra hos mig. Bara att hoppas dom vill sälja till mig.