Nos svamp. Vanligare på vissa päls typer?
När jag satt & mös med grisarna igår slog det mig att vissa av mina strävhår har den klassiska nos svampen. en mini tunn sträng på nosen. Men bara mina strävhår. Inte långhåren eller släthåren. Mina strävhår kommer nästan alla från samma linjer (ej renrasiga). Har otroligt tjock päls så man får kamma dom regelbundet för det blir nästan som en filt matta längst ner.
Är det bara jag som tycker att just strävhåren har lättare för ex nos svamp för pälsen är så tjock? Även på sommaren har iaf mina svårare för värmen.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag vet inte om det är rasbundet det är möjligt men det är absolut så att chokladbaserade marsvin har lättare att få det av någon anledning.
#1 just denna stammen har choklad i sig. Honan fick en unge som är choklad. Båda har nos svamp.
Något jag funderat på. För alla får samma kost & skötsel. Intressant & se vad fler tror/tycker
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Har en teddytjej som har Nossvamp. Har också en virvelblandis och en som jag misstänker har sheltie i sig, båda är svampfria. Kan tänka mig att teddy och rex får svamp oftare med tanke på deras pälsproblem osv. Men är inte tillräckligt kunnig för att säga säkert! :)
Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.