Vattenflaska att lita på?
Hallå i fredagsnatten!
Jag förgyller min kväll med marsvinstankar och fix med nyinköpta duvtransporten *nöd nöjd nöjd* Dock har jag en liten fundering och detta har stört mig till och från och jag har inte vetat hur jag ska lösa problemet och istället struntat i det. Det slog mig nu att jag ju kan fråga ER, tadaaaa! :)
Min vattenflaska, eller alltså grisarnas, droppar så fasliiiigt mycket. Det är ju rena bassängen under den, alltid. Jag minns inte vilket märke det är men ni som skonats med en icke-droppande vattenflaska - vilken använder ni er av?
Grymt tacksam för bra tips på en bra flaska :)
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Jag har en vattenflaska av Biba, vanlig klassisk modell och har inte haft några problem med den. Men törs inte riktigt säga att det är det bästa, jag har kanske bara haft tur. :-) Vet att många med sippy-flaskor är väldigt nöjda också. Jag är väldigt nyfiken på de där duvtransporterna. Skulle inte du kunna göra en tråd där du visar hur den ser ut inuti och hur de löstagbara väggarna ser ut? Jag skulle bli jätteglad!
Jag har helt vanliga vattenflaskor, både gula och genomskinliga med röd kork, och jag har inga som helst problem med att de läcker.
Se till att de är rengjorda, ta bort den silvriga pinnen från korken och gör rent överallt.
När du häller i vattnet använt inte iskallt vatten, utan mer rumstempererat. Fyll hela vägen upp till kanten och luta bort eventuella luftbubblor. Skruva på korken, vänd flaskan med pipen nedåt och skaka flaskan så kulan åker upp och ner några gånger. Då bildas trycket som gör att flaskan inte läcker.
Var sen noga med att flaskan hänger rakt i buren så den inte tippar lite, då kan den läcka. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#3 Har du tillstånd att använda bilden?:)
Jag har en sådan, som ej används, men de läcker inte, och lätta att fylla på. Dock skitsvåra att rengöra i pipen :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker att du har fått bra svar redan :) jag hade också problem med läckande flaskor, men sen läste jag om samma problem här. fick då som ovan, tips om att den ska hänga rakt, fyll den heeelt upp till toppen, och om det är luftbubblor under så skaka lite på flaskan och sen fyll i lite igen.
däremot använder jag mig inte av ljummet vatten, för de varma ledningarna är byggda av koppar, i alla fall i vårt gamla torp. vet inte hur marsvin står jämte koppar, men vi ska ju tex inte dricka varmare vatten ifrån kran.
#1 Tack! Absolut kan jag göra det :)
#2 Iskallt vatten har jag aldrig och den hänger så rakt som den kan för jag har borrat upp den *nicka nöjt* Däremot ska jag testa det du nämner angående luftbubblor för de lurar säkert därinne.
Tack för kalasbra svar! :D
/ Emma
#6 *klappa på axeln* ;) Glöm inte skaka den!
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#0 Vissa vattenflaskor kan också läka om det blitt tillverkningsfel eller om man inte skruvar igen flaskan nog hårt.
Har märkts att det kan underlätta att luta flaskan lite bakåt ifall trycket på flaskan blir för stor om den fäst på annan bur exempel hemmagjord än vanlig gallerbur som man köper.
Jag har då fått fästa buntband på gallret, två stycken buntband på gallret som jag dragit ihop i små ringar och där hängt den vita ståltrådsgrejen i dem små hålen och sedan flaskan. Då har det slutat droppat.
Kolla dock så att den inte lutar för mycket bakåt genom att trycka på stålbollen några gånger för att se att det kommer ut vatten.
Jag hade jätteproblem med rinnande flaskor för ett par år sedan, men nu funkar det faktiskt riktigt bra. Vet inte vad jag börjat göra annorlunda… Jag har helt vanliga runda flaskor (både med löstagbar pip och med fast), fyller upp till max och ser till att det inte är några bubblor i.
Provade Sippy-flaskor när jag hade som mest problem och vart väl halvnöjd. Jag fick en flaska som faktiskt funkade jättebra, men hade tre som läckte en hel del. Dessutom var flera av mina marsvin för dumma för att dricka ur dem och sölade som galningar, det bara forsade vatten ur flaskorna när de började greja ;) Och så lät de massor om natten… Men får man en som det inte är nåt fel på och har marsvin som begriper hur och när man ska dricka vatten så är de toppen!
Hanna
#9 Haha älskar det sista konstaterandet! :D
_"Men får man en som det inte är nåt fel på och har marsvin som begriper hur och när man ska dricka vatten så är de toppen!"
_Ja, eller hur, liksom? ;) :D
/ Emma
Finns i 100ml och 300ml