Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 3371 ggr
Svarttusch
0

Tips önskas om burbygge!

Hej på er! Jag har försökt söka, men jag hittar inget bra. Jag skulle gärna vilja bygga en egen bur till grisarna (eller ja, säga åt maken hur han ska bygga, för husfridens skull ;) ). "Problemet" är att jag har av båda könen och skulle alltså behöva två burar och jag skulle vilja ha dem ovanpå varandra då det inte finns tillräckligt med plats på något annat sätt.

Hur har ni med burar på varandra löst detta? Jag har sett några med lagerhyllor, men de jag sett på ikea har inte tillräckligt mycket djup. Pojkarna är väldigt duktiga på att sprätta spån så har tänkt att ha en hög kant på sidorna och på "framsidan" ha plexiglas så de ser ut och det kommer in ljus.

I nuläget bor de i gallerburar ovanpå varandra, men det är ju lite väl litet åt dem och hemmabyggda burar är ju väldigt mycket finare ;)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Katrin_Sjöhagens
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har byggt vår bur av Gormhyllan. Vill du ha djupare än den?

Det syns inte så bra men vi har också en kant på framsidan så det inte blir alltför mycket spån på golvet.

Sjöhagens Marsvin

www.sjohagens.n.nu

[Lina89]
0

#1 redigt snygg bur :-)

Svarttusch
0

#1, tittade på lagerhylla på ikea men måste ha hittat dem med mindre djup, såg nu på hemsidan att det finns med 50 cm djup :-$ Så som du löst det skulle ju funka jättebra hemma hos mig ^^, får kolla närmare på det :) Tack för inspirationen :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Lilje
1

Jag har också använt gorm som stomme! Här kommer ett exempel, när det bara var gorm och omålat.

Lilje
2

Och så utbyggt med en Billybokhylla där nere och vitmålat :) Kan verkligen rekomendera att använda gorm som stomme, dock tycker jag såhär i efterhand att det är lite smalt där det bara är gorm/en gormhylla. Men sålänge de är ganska långa funkar det tycker jag :)

Svarttusch
0

Det är det jag oroar mig lite för, att det inte ska bli tillräckligt med bredd. Iofs tror jag inte mina grisar skulle klaga allt för mycket då de nu bor i burar med en bredd på mellan 55-60 cm (tror jag), så om man ger dem mer längd kanske de inte bryr sig om de ynka centrimerarna som försvinner :)

Hur har ni när ni använt lagerhylla gjort botten? Har ni köpt hyllplanen och sen täckt de med någon annan träskiva eller har ni gjort egna hyllplan?

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Katrin_Sjöhagens
1

# 2 Tack! Skrattande

# 6 Jag köpte hyllorna som följer med Gormhyllan och limmade en plastmatta rakt på. Köper man en tillräckligt styv matta så gör det inget att det är mellanrum mellan ribborna i hyllan. Självklart fick vi sätta dit kanter av trä runt om så mattan kommer upp ca 15 cm på kanterna.

Sjöhagens Marsvin

www.sjohagens.n.nu