Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1643 ggr
[LemonLime_]
1

Laminatgolv som bur?

Är det någon som testat bygga en bur med laminatgolv som virke?

Jag berättade för min pojkvän om ikea hyllor som brukar byggas som burar men han tycker och tror det kommer bli billigare med laminatgolv och fungera prima.

Jag har inget emot det och vi är händiga/kreativa nog att bygga själva, kommer samt bli några små titt fönster för svinen på både nedre och över plan.

Kommer att ha fleece inredd bur (ca 2lager fleece, några lager med handdukar och eventuellt tidnigar i botten som byts varje gång det städas)

Två packet av 'slätten' från ikea blir förmodligen virket http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70239833/

Så vad tror ni, kommer det fungera bra eller har någon testat bygga med det? :3

Lyan
0

Jag har. Det går alldeles utmärkt men det är svårt att få det snyggt iom skårorna på "brädorna" och eftersom de är så tunna är det lätt att skruva fel.

[jgroth]
2

Vet att det är mycket populärt med fleece, men tyvärr inte godkänt av länsstyrelsen (i norrbotten åtminstone). Det måste vara någon typ av uppsugande material som spån, halm (suger dåligt men det är vad de vill vi ska ha i botten) samtidigt ett material som de kan gräva i.

Teddymarsvinet
0

Det verkar super! :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Zabbio
0

Jag har inte byggt marsvinsbur, men nyligen byggt både bolådor och toalettlådor till mina kaniner av sån't golv :) Lättare än man kan tro att skruva i utan att skruva fel (bolådorna är dock förstärkta i hörnen med reglar)

Toalådorna har fått en sträng byggsilicon i skarvar och hörn  för att göra dem vattenavvisande. Dragit ut med fingret så att det inte ska finnas något att bita i och låtit det torka ordentligt för ångornas skull bl.a.

Hur tänkte du med buren? Öppet tak som bokhylleburarna, eller..?:)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[LemonLime_]
0

Japp det är mycket så vi har tänkt ^^ Samt järnvinklar i i hörnen.

Den kommer vara utan tak och kommer fixa en liten lucka/dörr som man kan lyfta bort när de ska ha golvtid :3

Fönstern blir hål och sedan plexiglas över.

Ah, får vara egra försiktig och kolla med min kille så allt ser rätt ut och räknat allt rätt (han pluggar civilngenjör teknisk fysik o elektroteknik på ltu ^^)

Källa?

[jgroth]
1

Jag orkar faktiskt inte söka rätt på de reglerna. Men om du inte tror mig så kan du ringa och prata med länsstyrelsen i norrbotten. (Har en kompis som blev anmäld, trots att hon rengör varje dag fick hon inte ha fleece. Hon var tvungen byta detta för att riskera att inte bli av med djuren. Hon hade hela buren med fleece. Kanske är det ok att ha uppdelat med vissa delar fleece, men det vet jag inget om).

Ring 0920-964 00 mellan kl. 9-12 och 13-15 så får du prata med en djurskyddshandläggare.

westblom
0

LemonLime_#Gå in på Jordbruksverkets hemsida och läs där står i stort sett allt

Svarttusch
0

Max 50% av buren får ha fleece om jag inte minns fel.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Teddymarsvinet
0

Ska bli spännande att se hur buren blir! Kommer du lägga upp bilder? :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Lillisen
0

Vi är flera som varit i kontakt med Jordbruksverket och fått samma svar, hälften ska vara av strömaterial så vi löste det så här åt våra grisar.

I en bur (garderob) som är 200 x 80 så gjorde vi 3 avdelningar en med fleece en med strö och hö och en med bara strö.

Vi har delat av med hyllplan som vi gjort ganska stora hål i in till hö delen och lagt en tegelsten framför hålen så klorna filas, filten hålls ner och höet sprids inte ut på filten.

Våra grisar verkar vara väldigt nöjda och glada.

Sammetskatt
0

Jag har byggt bur av laminatgolv. Det blev jättebra! Använde ett vitmålat hyllplan som vi köpte på Byggmax som golv (är 240cm långt så bara att kapa till önskad längd, superpraktiskt), sedan borrade jag bara hål och skruvade sedan ihop till en låda. Satte små hörnlister i hörnen så de avkapade kanterna inte syntes.

Jag gjorde en bur av 4st bitar som var 17cm höga och  ca 120cm långa och en bur där jag klickade ihop två på höjden, blev 25 cm höga kanter och 125cm lång. Så att klicka ihop dem för att göra längre är inga problem heller :)

Men ska du köpa 2 paket? Hur stor bur ska du göra? :)

Har bild på mitt bygge i någon tråd om bokhylleburar :)

[LemonLime_]
0

Ja, jag har läst på jordbruksverkets sida men det är inget specefict för just Norrbotten som nämndes först, det var därfär jag frågade efter källa.

"Alla gnagararter ska ha burar där botten är täckt med strömedel."

Så antingen är det olagligt att överhuvud taget ha något annat än strö i hela buren eller så har man bara strö i botten och fleece över.

Jag förstår dock inte varför de har de reglerna, vad baserar det på?

Det finns massa lagar och regler som är helt fel här i världen enligt mig.

Det kommer finnas ett över plan med plats för annat (tänkt att vara hö hörna men får väl se vad som händer)

11# Jag ska ha en liten överplan också så jag måste ha lite extra hög kant där :3

Dessa mått är tänkta just nu:

"(allt i cm) 136 L, 76 D, 19 H (något högre där plan 2 hålls upp, ca 30) - överplan på ca 40 L, 76 D, ramp upp till plan 2"

Men med så mycket material kanske det går att bygga den lite längre om vi har plats för det ^^ Det är inte så dyrt material så gör nog inget med lite extra för säkerhets skull.

Jag kommer försöka ta foton och lägga ut (den ända form av kamera vi har just nu är min killes smartphone (galaxy 3) fast det är ju iallafall allmänt okay upplösning så borde gå ^^)

emmaaslund
0

#12 En av anledningarna till att den förordningen finns skulle jag tro är det faktum att fleece inte är ett naturligt underlag för marsvin. Håller man dem på endast fleece har de svårt att få utlopp för en del naturliga beteenden.

Men som tidigare har nämnts ovan, man kan ju ha både fleece och strö.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Ery
0

Blir lite trådkapning här nu, hoppas att TS ursäktar. Men när ämnet ändå var uppe lite… Jag testade ett tag att ha ett lakan över spånet i en del av buren. Är det någon som har koll på vad reglerna säger om det? Är det samma regler som med fleece, att man alltså inte får ha lakan över mer än halva buren? Eller är det okej eftersom det är spån under? En tolkningsfråga i viss mån kanske… Ser fram emot bilder på burbygget, jag älskar att följa andras byggprojekt. :-)

emmaaslund
0

#14 Vågar inte svara på det men jag skulle tro att det fortfarande inte är ok att "bara" ha spån just undet tyget (vilket tyg det än gäller). Att ha strö under tyget är ju endast människans lösning på uppsugningsförmågan ;) Det hjälper ju inte marsvinen sådär jättemycket. Men jag vet som sagt inte.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[LemonLime_]
0

#14 Det är lugnt (gällande trådkapning) ^^

#Topic

Men vad får marsvin ut av spån? Det är ju inte naturligt för dem heller, utomhus finns inget spån då borde man ju försöka göra en naturligare miljö med växter, löv, jord/sand o stenar i buren.

Marsvin gräver inte men nästan alla andra gnagare som marsvin är i samma kategori som, enligt regler/lagar, gräver ju naturligt, så det känns mer som de bara har de reglerna för att underlätta eller tror att hamster/kaniner/etc och marsvin är i stortsätt samma sak och har samma beetenden.

Det har funnits och finns massor med lagar och regler som är fel och bör ändras och vissa är inte äns baserade på något eller har gjorts olagligt för just pengars skull/liknande anledningar.

Exempel på dålig lag gällande djur:

Det är fortfarande lagligt att ha sexuellt umgänge med djur i sverige så länge de inte lider (men det går lätt att dölja något sådant) Många tycker att de bör ändrats för länge sen men lagändring för det dröjer hela tiden.

I många andra länder där det förut varit lagligt har det gjorts olagligt att ha umgänge med djur eller/och att sprida djur porr (Nederländerna t.e.x)

Det är lagligt att kastrera grisar utan bedövning så länge de är under en vecka gammal, bara för att spara tid och pengar.

Om lagrna inte ens bryr sig om något sånt så kan jag inte lita fullt ut på att de har rätt om vissa andra saker.

Om marsvinen mår dåligt utan spån kommer jag ha spån och hö hörna på över plan.

Sammetskatt
0

#13 och #14 Jag tror inte att de baserar det på om man får ha fleece eller inte, utan snarare att de ska få ett mjukt underlag och inte typ gå direkt på burbotten, eller på tidningar..eller typ betonggolv eller så. Så länge det är mjukt för marsvinens tassar tror jag INTE att man behöver ha strö överst liksom, inte marsvin. Andra gnagare däremot gräver ju i buren så då behöver de ju detta. Till marsvin däremot tror jag inte det spelar någon roll. Jag skulle då inte bry mig ;)

[jgroth]
1

Jag menade att det gäller i Norrbotten, då vi har en handläggare som är nitisk. han har egentligen ingen djurutbildning men han kan alla regler och lagar!

Kompisen fick också kommentar av denna handläggare på sin hund att den var "ovårdad" men också ikryssat att den "ej var tovig eller smutsig"!?? (obs hunden är 11år gammal av stor ras). Vi ifrågasatte detta till honom då vi ville hjälpa tjejen. Han sa då som försvar att hunden hade inte så glansig päls….

Lillisen
1

#18  Det gäller i hela sverige, vet marsvinsägare som fått besök av djurinspektör med påpekan om att h-n måste ha halva buren  med strö material.

Våra grisar bökar i allafall runt i lättströet och något de älskar är när vi gör en hel hög som de bökar runt med och lägger som de vill :)

Sedan ser vi på fleece avdelningen att de gröper till och gör fördjupningar som de ligger i.

Så åtminstånde våra grisar gräver/bökar.

[LemonLime_]
1

#17 Tack så mycket för din förståelse :3

Om de ska kunna böka runt efter saker måste man inte ha strö!

Att böka efter saker är en syselsättning för marsvin vilket andra betes djur också gör på mer eller mindre skala. När djur betar väljer de det mest näringsrika delarna av gräs etc för att få så mycket mat/energi som möjligt. Den processen enligt mig är i stor grund leta/hålla ordning på hur goda tillgångar och kvalitet mat har där. Så om man gömmer mat genom olika aktiviteter med liknande egenskaper som de vanligtvis skulle uppleva vilt fast i en annan form och miljö.

Om man vill att de ska kunna böka runt så kan man lika gärna ha fleece lappar i passande storlek som samt har ofarlig form som man kan gömma mat under då och då när de får mat (för att göra det mer estetiskt skulle man kunna sy löv i fleece i olika färger (ingen stoppning, eventuellt ta ett fleece tyg i mörkare färg som lövets färg och göra tunna remsor för att dekorera/göra detaljer på löven) För variation kan man ha olika former beroende på årstid, snöflingor för vintern, löv och några äpplen för hösten, knoppar och blad på våren, blommor för sommaren etc (Man har fortfarande fleece i botten)

Jag hade även tänkt bygga en liten låda med fack som går igenom burlådan så man kan lägga in lite gott där ibland från utsidan av buren (ska finnas tyg eller trä/plast skiva på utsidan så det inte är konstant öppet) På sidan där marsvinen kan se facken har man en fleece remsa klippt i fransar som marsvinen lätt kan putta undan för att se en av fackens innehåll (facken ska vara anpassat så ingen risk för att marsvinen fastnar samt så ska man puta fram godis/maten så den lätt kan nås eller sticker ut litegran på andra sidan)

Kanske kan dela med mig av detta också eftersom den uppfödare jag har pratat med tyckte det var en rolig och kreativ idé:

För ett tag sen beställde jag en honungs sked i obehandlat trä (http://www.ebay.com/itm/370701918154?ssPageName=STRK:MEWNX:IT)

Jag köpte den så de kan gnaga på den om de vill men samt kunna sätta upp den i buren (i lagom höjd så marsvinen kan nå utan att behöva ha en svår eller belastande ställning för dem) man kan doppa den i tex nypon soppa, saft från färsk melon eller annan frukt/grönsak eller grönskar som kan sättas i skedens väck bara så det ser dekorativet ut (grönsakerna/frukten ska alltså lätt kunna nås av marsvinen, halv gurk slant etc )

Ni får kalla mig galen eller idiot som inte strikt vill följa lagar men jag tro och hoppas verkligen att mina marsvin inte kommer må dåligt av min bur inredning. Jag vill göra en trevlig, estitisk, säker och mjuk miljö för mina marsvin, de kommer inte behöva vara i buren hela tiden, samt att de ska ha en stabil kost som sedan tillåter dem att testa olika sort frukter/grönsaker (växtätare har många smaklökar så att testa nya saker ibland *små mängder så klart* kan vara väldigt intressant för dem) Om jag lyckas potträna dem så kanske jag låter ha dem ett litet område utanför buren så om de vill gå på hårdare underlag så kan de göra det där, men själv klart kommer de också få golvtid att utforska vår lägenhet under uppsikt.

Lillisen
0

Jag tycker bara det är fantastiskt att vissa lagar/ regler skriks det om väldigt om någon inte följer men vissa går hur bra som helst.

Alla gör ju som de vill i slutändan ändå.

Lycka till :)

[LemonLime_]
0

#21 Håller med! Tack :) Tycker det finns värre saker att oroa sig för än hoppa på någon som vill testa något nytt, om det inte fungerar får man rätta.

Jag har haft marsvin förut och tycker det är hämskt så som djuraffärer säljer, även jag hade köpte fröblandning som affären säljer och sa att man ska ha till marsvin. Jag har lidigt och mått dåligt en längre tid enbart genom att tänka på hur min familjs marsvin måste ha haft det. Så denna gång när jag vet mer, ska jag göra allt så de ska må bra som möjligt och förtjänar som djur:

De ska få ha en stor bur, få en bra och intressant kost, mys hörn och dekorationer som är säkra, kreativa och något som aktiverar dem och ändå reagerar man på att jag inte plannerar att använda spån i buren pga föränklade regler och lagar.

Mina marsvin kommer få se och testa spån någon gång, om de reagerar väldigt väl på spånet kommer jag självklart avsätta en del i buren till det så de kan roa sig med det. Men om de inte bryr sig mycket om det så ser jag ingen anvledning att använda det om man redan kompenserar för det med andra aktiviteter som aktiverar dem på liknande sätt. Det kommer aktivera mig och troligen min kreativitet också samtidigt som som allt anpassas och ändras efter marsvinen.