"Djuraffär sålde sjukt marsvin"
Länk till artikeln som handlar om det sjuka marsvinet som en djuraffär i Halmstad sålde.
http://hn.se/nyheter/halland/1.1905636-djuraffar-salde-sjukt-marsvin
ursh!! D: jag gillar inte arken zoo, jag har vart med om MÅNGA saker med dom >:( bl.a. hade dom marsvin och kaniner i samma(pyttelilla bur)som inte alls är bra!!!!! och dom säljen kaninschampo, kaniner ska egentligen inte bada, om det inte är totalt nödvändigt. men då ska det vara med ljummet vatten och INTE med s.k. kaninschampo :(
Jag saknar ord.. Blir matt och arg.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Vad hemskt. :(
#1 Handlar ju inte om att det är just Arken Zoo överlag, sånt här inte på alla Arken Zoo och det sker på andra kedjor med.
Inte heller olagligt att sälja kaninschampoo vilket flera ställen gör.
Jag skyddar inte Arken Zoo men man kan inte döma alla, vilket det känns som att du gör genom din text.
-------------
Läste med om det, illa av djuraffären! Men bra att de stod på sig! :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 :/ jag säger bara att jag inte riktigt gillar Arken zoo, iaf dom affärerna jag varit på ;)
Jag gillar inte heller Arken Zoo, eftersom att det känns som om dom ljuger där..
Säger att dom är jättekunniga fast dem inte ens är det..
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Blir arg när jag läser detta! Har de inget certifikat? Frågar mig även varför man väljer att importera från utlandet när vi har så många bra uppfödare i Sverige. Själv skulle jag aldrig importera,och framförallt inte sälja sjuka djur. Som zoo-ägare är du dessutom skyldig att ge uppgifter och skötselråd om djuren. Det ska man alltid begära! Hos oss får man alltid med alla uppgifter och härstamningsbevis. Fy vad arg jag blir, detta svärtar ner alla andra seriösa zoo-handlare också!
Det är skrämmande att folk ännu väljer att köpa sina marsvin från djuraffärerna. Låt säga att en person ska köpa ett marsvin och går till djuraffären.
De köper ett marsvin för 3-500 kr, en 70x40 bur för 600 kr, de spenderar pengar på ohälsosam mat, kräckers och salt och mineralstenar, en 60 kr för en burk c-vitamin och så kommer de hem och får spendera en tusenlapp för att få sitt lilla marsvin friskt. Det händer ofta, väldigt ofta.
Eller så söker man upp en uppfödare i närheten som man trivs med, köper TVÅ marsvin för totalt 400 kr, ordnar en stor och härlig bokhyllebur av hyllan man ändå hade hemma för totalpriset av 200 kr, får lära sig hur marsvin ska utfodras och åker hem med sitt friska marsvin som kommer må kung för att köparen fått rätt information.
Idag tycker jag inte synd om de som kommer hem med sjuka djur från affären. Informationen finns ett kort google-klick bort. Idag får man skylla sig själv om man åker till djuraffären med intentionen att skaffa en ny vän.
Tyvärr.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag måste tillägga att det finns oseriösa uppfödare i Sverige också,här gäller det för köpare att kolla upp vem uppfödaren är och att de kan ge all information och expertis om djuren också! Lika viktigt är det att få information om storlek på burar etc. och vilka regler som gäller för det djurslaget man väljer.
Jag kan inte påstå att jag blir förvånad över det som hänt. Väldigt bra att det kommer ut i media. Synd att det ingenstans i artikeln poängteras att butiken sålde ett ensamt marsvin för mig är det lika hemskt som att de sålde ett sjukt importerat marsvin.
Ja det är brist på marsvinsungar i Sveriges djuraffärer just nu och nej jag tror inte att detta är ett unikt fall det importeras nog en hel del djur förtillfället. Jag har inget större förtroende för de Tjeckiska uppfödningsfabrikerna.
Hemskt, och precis som godisgrisen sa så reagerade jag på att djuret såldes ensamt. bra att föräldrarna insett/hört detta då de köper ett till marsvin, från uppfödare denna gång.
Finns så mycket argument varför man inte ska köpa djur ifrån djuraffär. Det är viktigt tycker jag att fler personer får förstående för varför. Jag önskar en artikel om riskerna med att köpa ifrån affär.
Oj vad intressant. Jättesnällt att du scannade och lade upp! Mest intressant tycker jag är att de säger rakt ut att marsvinen kommer från Tjeckien. Det har ju vi vetat länge, men haft dåligt med konkreta bevis för. Vissa har ju hävdat att det bara är illasinnade rykten.
Någon som har koll på djurskyddslagstiftningen i Tjeckien? Finns det ens en sådan?
I Sverige har vi i alla fall en jämförelsevis hård lagstiftning kring djur och följer man inte den så kan det få konsekvenser, speciellt för företag. De kommersiella uppfödare som finns har t.ex. inspektioner då och då. Det är förmodligen en enorm skillnad mot hur djuren har det som föds upp i Tjeckien. Suck!
#12 Jag håller på med en artikel i ämnet till MiF men det är så svårt att hitta källor och fakta så jag har ärligt kört fast… men det kommer.
Är det Imazo det gäller?
#15 Det tog jag för givet. Finns det någon annan grossist som tar in från tjeckien och säljer till svenska djuraffärer?
En fundering. Hur tycker ni att man skulle lösa det här med att det är sån brist på marsvin i Sverige? Ska folk inte alla de som vill (och som kan ta hand om dem) få köpa marsvin?
Eller behövs det fler uppfödare? Det är ju väldigt populärt att hävda motsatsen, att färre borde föda upp marsvin.
#15 Förmodligen. Imazo tar ju in både från privatpersoner i Sverige och t.ex Tjeckien, så skulle inte förvåna mig :/
#16 Inte vad jag vet men tänkte att det var lika bra att fråga.
#17 Men är det brist då? Om man kollar blocket så är det gott om marsvin som säljs och många uppfödare blir sittande med osålda djur.
I så fall måste det ju beror på var i landet man tittar. I Stockholm är det inte speciellt mycket blocketannonser på marsvin. Vet också fler uppfödare som skulle kunna sälja mycket mer marsvin än vad de föder upp.
De senaste 7 dagarna har det lagts ut lite mer än 100 marsvin på blocket i hela Sverige.
Att det är sådan brist på marsvin att de måste importeras är ju helt galet.
Nej det är inte mycket marsvinsannonser på Blocket inte om man jämför med andra djurslag och de annonser som finns försvinner fort. Uppfödare blir heller inte sittande med marsvin så länge. Jag tror det finns krafter som vill sprida denna bild. Jag tror inte det är sant.Som jag uppfattar det är det verkligen en brist men möjligen är det så att det är en brist på unga honor och ett överskott på äldre hanar. 
Bara i år skulle jag ha kunnat sälja 10+ marsvinshonor och jag hade ingen…
#21 Ja, det kan nog stämma att det beror mycket på var man bor. Om man tittar på blocket så är det extremt mycket mer annonser i skåne och Stockholm jämfört med resten av landet.
#23 Det är sant, ofta är det hanarna som blir kvar :-/
Kan det bero på att många uppfödare är dåliga på att marknadsföra sig? Det hade kanske kunnat vara en idé att ha kullförmedling såsom SKK har? Tyvärr är oreggade uppfödare så gott som osynliga om man inte är noga med att annonsera överallt
#22 100 marsvin på 7 dagar i hela Sverige är pyttelite faktiskt om man tänker på hur många det finns i landet och hur många som vill ha marsvin. Jämför med kaniner hur många var det? Eller hundar?
Jag tycker det är bra att det finns brist. Kanske dax att höja priset och statusen då kanske. 
Fast importera är en dålig lösning!
Jag vill gärna ha kontakt med seriösa uppfödare, skicka Pm för vidare konversation!!
#25 Men är det verkligen bra att jämföra med hund och kanin som det finns stort överskott på? Jag vill inte veta hur många "amstaffs" och bruksblandningar som avlivas för att det finns för många
#22 Är det så farligt mycket då? Jag har ingen bra uppfattning om mängden marsvin som säljs på ett år, så jag vet inte. Men jämför gärna med andra djurslag, typ kaniner. Det måste ju vara mycket, mycket fler.
Sen tänker jag att Blocket ju den enda riktig bra annonsplatsen som finns för att sälja marsvin. Att de annonseras på Blocket är väl i sig självt inget dåligt? Det som är dåligt är väl om det är ett uppenbart överskott på marsvin.
Jag tror som sagt att det ser olika ut i olika delar av landet. Jag gjorde nån gång för några år sen en liten undersökning på Blocket och då var södra Sverige och främst Skåne väldigt överrepresenterat när det gällde marsvin.
Hursomhelst. Djuraffärerna upplever uppenbarligen att de inte får tag på tillräckligt med marsvin inom Sverige. Uppfödare som jag känner upplever att många hör av sig och vill köpa marsvin. Och antalet uppfödare i Sverige har minskat ordentligt de senaste åren.
Jag tycker 100 på en vecka är väldigt mycket. Det är 5200 marsvin som passerar blocket varje år. Plus de marsvinen som faktiskt aldrig hamnar på blocket utan säljs från uppfödare till köpare utan blocket. Plus alla de stackarna som sitter i djuraffärerna och väntar på att få starta sitt liv.
Hade vi tagit bort djuraffärsmarsvinen kanske folk hade hunnit vänta och längta lite innan ett marsvin i närheten dök upp. Och kanske hade impulsköpen minskat enormt om det inte längre var lika lätt att bara sticka iväg och köpa ett djur fem minuter efter man kom på tanken. :)
Det är ju inte lika lätt att sticka iväg och impulsköpa en hundvalp idag.
I detta fallet gäller det INTE Imazo, grossiten är en privat som importerar fisk fr Tjeckien, och har sitt säte i Halmstad.
Den här typen av "grossiter/importörer" finns det ganska många av i Sverige. Imazo importerar INGA marsvin fr utlandet, just pga av den anledningen som beskrivs i artiklen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"oj, va marsvinet lite skruttigt jamen kom och byt den bara"
Usch, jag hatar att djur fortfarande behandlas som ingenting i allmänhet, inte nog med att människor tar plats, bygger städer och förstör natur o vatten lika bra att passa på och använda djur till vad vi vill också.
#31 Håller med,det är många blocket annonser som är sorgliga, har börjat hålla ett litet öga där ifall jag ser nåt av intresse som kan få en andra chans.
Jag gillar denna dokumentär, de går igenom de vanligaste anledningarna till varför många människor tror att de är högre stående än andra arter på jorden. Rekommenderar den, sändes 2012 så det är nytt.
Lite intro i början som varar ca 2 minuter så ni vet :3
#30 Det vore intressant att få höra hur du vet om att Imazo aldrig importerar från utlandet. Gäller detta bara marsvin? Jag hörde senast att hamstrar ännu importeras vid behov.
#33 Som jag skrev i inlägget, så gäller det marsvin!
#35 Varför är det misstänksamt?
#36 Det vore intressant att höra hur du vet att Imazo aldrig importerar marsvin från utlandet?
#30 Imazo tar in marsvin från bland annat Tjeckien.
Jag är nyfiken på hur Faxe vet att Imazo inte importerar marsvin, men minst lika nyfiken på hur Frida med fler verkar veta att de gör det.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#39 Jag skrev i en annan tråd att jag pratat med en av de stora djuraffärernas ägare en lång stund om just Imazo. Jag har inte varit där men har svårt att tro att en djuraffärsägare skulle hitta på saker som kan skada butikens rykte som använder en sådan leverantör.
Just därför är jag nyfiken på hur Faxe vet så säkert hur Imazo jobbar.
#40 Då hänger jag med!
#38 Vilka belägg har du för detta?
Fakta eller hörsägen?
#42 Både och. Då ställer jag samma fråga till dig, eftersom du verkar så tvärsäker.
Tidigare hade Imazo uppfödare av marsvin från Sverige men andra djurslag från utlandet. Om de har börjat med att importera marsvin detta året låter jag vara osagt!
#44 De har inte börjat detta året, de har tagit in från andra länder sedan innan.
#45 Frida, har du kontakt med Imazo själv?

Det har jag hört för flera år sen att Imazo tar marsvin från andra länder.
#45 Återigen Frida, fakta eller hörsägen…
Tror du är ute på hal is nu!
#46 Nej, men pratat med folk som har haft med Imazo att göra, för typ 1-2 år sedan, eller om det till & med var mer, och då hade de inte bara svenska marsvin,enligt dem personerna.Och jag tror på det, då jag inte litar på grossister överhuvudtaget.
#49 Hörsägen alltså!
#50 Varför kan inte du redovisa hur du vet att de inte importerar? Jag vågar påstå att de flesta skulle bli väldigt lättade om det stämmer.
#50 Svara på frågan jag ställde, istället för att vara stor i mun.
Du själv kan inte redovisa hur du vet att de inte gör det, eller hur?
Och det är fakta också, för har stått någonstanns, men är några år sedan nu, så minns ej var.
# För att jag jobbar på Imazo!!!
# 49 Fakta är fakta och rykten är rykten oavsett vem som kläcker ur sig något……men leverantören av marsvinen, vet ju sanningen i alla fall
#53 Ttummen upp!!
#55 tack så mkt ;),
Tack för mig här o önskar alla en trevlig kväll!
#54 Folk som jobbar på ett företag osv ger inte alltid ut sanningen, så är det överallt i vårat land ;)
Plus att jag har inte hört något från någon som jobbar där, någon gång :)
#53 Om du jobbar för Imazo kan jag tro att du tar mycket illa vid dig av alla felaktiga påståenden som sprids angående deras verksamhet. Varför inte ta tillfället i akt och visa de beläggen du kräver av andra och rentvå Imazo en gång för alla?
Vem som helst kan påstå att de jobbar för Imazo, kanske någon som har en tråkig kväll. Vill man sen inte stanna kvar och svara på frågor som styrker detta låter man nog inte vidare trovärdig. ;)
Nej, håll er borta från djuraffärerna, och allra helst håll er borta från allt som levereras från ställen som Imazo.
#60 Håller med :) Bra skrivet! :D
#53 Äntligen någon som kan redovisa alla de "ryktyen" som florerar då. Kan du det? Jag har också hört från många håll, trovärdiga håll och oväntade håll att Imazo tar in marsvin från andra länder. MEN jag har inget bevis för varken det ena eller det andra. Dina fåordiga uttalanden kan jag inte ta som fakta tyvärr men önskar verkligen att du redovisar det du vet. Om Imazo inte importerar borde du ju kunna bevisa det jag är redo att tro det om jag får bevis.
Finns flera sidor av samma mynt, och man lär inte få reda på sanningen om man inte pratar med chefen eller nått på Imazo :)
Dock är det inte trovärdigt att personen i fråga jobbar på Imazo om man undviker frågor och är allmänt smått otrevlig
Delvis redigerat av moderator då det delvis vände sig mot ett borttaget inlägg.
Kom ihåg alla att alla Arken Zoo är franchise, så bara för att en affär är dåligt, så dra inte alla över en kam!
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Inte lönt igentligen att diskutera det vida, då vi tror olika, beroende på vad vi hört, läst osv. Sanningen kommer förmodligen aldrig fram heller.
#74 Ja alla djuraffärer inom samma kedja, är ju inte lika bra/dåliga :)
Jag är ju mest inne på hamster… Men ändå, för några år sedan hade jag marsvin. Hörde då från två olika affärsinnehavare i Skåne att IMAZO ibland tog in marsvin från andra länder. Eftersom djuren ofta var i dåligt skick ( bettfel, Ohyra, alldeles för unga marsvin mm ) ville man istället köpa marsvin från uppfödare som man kunde sälja. JAg blev själv tillfrågad med sade nej.
För övrigt tar dom även hem eremitkräftor, inte sällan som är i så dåligt skick att hälften dör inom kort när dom väl kommit till affären. Jag har sett med egna ögon i två skånska butiker för ett par år sedan i vilket skick dom är när dom kommer. Eremiter med målade skal dyker också upp. Idioti!
När det gäller hamstrar: JA! Dom importerar! Och JA! Dom importerar bla hamstrar med Papova och hjälper därmed till att sprida sjukdomen som gör att flera seriösa hamsteruppfödare fått avliva alla sina djur och lägga ner, inga utställningar kommer att hållas i år heller osv mm.
Så Faxe, om du nu jobbar på IMAZO, vad sysslar ni med? Hur kan ni trots SVAs och Jordbruksverkets rekommendationer fortsätta att importera sjuka eller smittbärande djur? Handlar allt om pengar?? Jag har flera bekanta (3) som arbetar i på olika Arken i Skåne, och dom är mycket kritiska till IMAZOs hantering av smådjur. Ett par butiker har inte guldhamstrar längre eftersom dom inte kan garantera sina kunder att det är friska djur dom säljer.
Det är ofta man skyller allt på affärerna, men den stora boven är företag som IMAZO som samvetslöst fortsätter sin jakt på bättre deals. Djurskyddslagar vad gäller import av djur behöver skärpas NU!
Ursäkta. Varit arg, ledsen och upprörd länge nu… Morr…
Inlägget redigerat av moderator då det bröt mot sajtens regler om att inte använda svordomar eller annat ovårdat språk.
Har själv hjaft mycket problem med djur från djuraffär! De har varit "galna", sjuka, haft bettfel osv..och alltid samma visa: "Kom tillbaka med djuret så får du välja ett nytt eller få tillgodokvitto på ett nytt djur." Pengar tillbaka eller tillgodokvitto som även gäller annat i affären var inte att tänka på. Så antingen hade man kastat 350kr i sjön eller också var det bara att välja ett nytt djur. Var sååå arg! Dessutom fick jag aldrig veta något om deras leverantör, det hette alltid: "Det är en bra leverantör som vi litar på och har använt oss av i många år." Droppen blev när de hade sjuka djur i burarna, mycket päls borta. Jag sa till dem och svaret blev, att det var nog ingen fara, de såg inte sjuka ut tyckte hon. GRRRRR!
Kanske är det bra om en sån medlem som Faxe inte "jagas ut ur tråden" om det nu faktiskt är så att han/hon är anställd på ett företag som importerar marsvin, som far illa?
Är man anställd på ett företag som vill mörka något i sin verksamhet, måste man fråga sig själv hur pass rädd man är om jobbet, innan man lägger fram de bevis som efterfrågas här i tråden.
Detta är bara en stilla reflektion över diskussionen här ovan.
Om Faxe å andra sidan ljuger och inte är anställd på IMAZO, varför fortsätter han/hon då inte att skriva här? För min gissning är att en person som vill driva med oss, skulle vilja fortsätta att göra det.
Tänk om det är sant; att ni som är insatta i det här med oseriösa grossister har en chans att få ut fakta; svart på vitt om denna, i vissa fall olagliga hantering av djur? Då är den informationen guld värd.
Försök att ha is i magen! Det kommer att visa sig hur det förhåller sig med Faxes trovärdighet om han/hon har mod nog att skriva i tråden igen.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Nu tänker jag skriva om artikeln o inte allt annat som verkar diskuteras ovan :)
Artikeln är i sig bra o att det kommit med i tidningen när det "bara" handlar om marsvin. Sedan tycker jag det är synd att det inte framgår tydligare att man MÅSTE ha två. För när marsvin (som ju är så populära) väl kommer upp i media tycker jag att man ska förtydliga det som faktiskt inte många vet, just att man ska ha två. Vore ju trevligt om journalisten hade haft med en liten faktaruta exempelvis på hur populära marsvin är, hur gamla de blir, att de ska leva med artfrände och behovet av c-vitamin. Det hade enligt mig gett artikeln både ett snyggare utseende (är lite mediaskadad då jag gick media på gymnasiet) och ett högre "nyhetsvärde". Men som sagt, bra att sånt här uppmärksammas och jag kan ju tilläga att jag inte kommer handla där igen.
Till er som handlar på Arken Zoo Halmstad, nästan bredvid ligger Grizzly (också en djuraffär) Kolla in den! :)
#79 grizzly zoo i uppsalas boländer har kaniner med marsvin. fiskarna står dessutom väldigt stilla i akvariumen villket får det hela att se väldigt skumt ut. vet inte om du menade handla som i djur eller handla som i typ hö eller tillbehör :)
Menar i Halmstad, du missade nog att jag skrev det ^^
Senaste gången jag var på Grizzly i Halmstad var iofs i september, men de hade fina glasmontrar till marsvinen (som inte gick med kaniner) och ordentligt med grejer till dem och fint hö :)
#80 Dock inte olagligt att ha kaniner & marsvin ihop, så länge det är minst 2 marsvin där & lagliga burar :/
#82 Jo tyvärr e det ju så. Men det verkade som att dem förstod att det inte är en bra idé. När jag var där 2011 hade de marsvin och kanin ihop och inte så fina och välorganiserade burar. Ny ägare eller föreståndare eller bara någon som fått lite vett eller uppläxning i sig ;) Började nästan skratta av glädje när jag såg hur fint de hade det, hann hejda mig så det bara blev ett jätteleende x)
#83 Okej vad skönt att de ändrade på det :D
#82 nej det är synd, dock skulle jag inte direkt se en djuraffär bra ifall den blandar.
#81 ah, det är ju bra framsteg :) då återstår bara punkter som vart de inhandlar marsvinen ifrån, att de ser till att skrikiga småbarn inte förstör deras hörsel o trygghet, och att de vet skillnad på honor och hanar ;)
#85 Ja precis! Man kanske ska åka dit o testa dem bara för att xD
Ingen som bor i Halmstad som känner sig manad o kolla kunskapen hos personalen? ;)
Köpte mitt första (och nuvarande) marsvin från Arken Zoo då jag känner en tjej som jobbar där och hon rekomenderade den lilla brun/vit/svarta honan.
Blev super-fäst vid henne och tog med mig henne hem.
ca 2 månade senare märkte jag at mitt 'överviktiga' marsvin var VÄLLDIGT smal. Lyfte på huset och där satt 3 små lurviga marsvinsbbisar.
Nej, de kunde inte vara hennesburkamrat (vit/svart peruan/abesinier hona) som va pappan. Inte heller va denna mamman då ungarna följde efter min gris + att alla va bruna o hade "bläs", precis som min hona.
Ringde Arken Zoo och berättade vad som hänt.
"Men din hona var ju inte könsmogen"
TYDLIGEN va hon det, 8 veckor gammal -_-'
Blir lite sur, tänk om något hade gått fel när hon skulle föda bäbisarna?? Hon va knappt 4 månader! Tacka himmelen att inget gick fel och alla mådde bra…
Men ändå, välldigt respektlös mot djuren.
Usch säger jag bara…
Är inte negativ mot kedjan, men honor och hanar SKA inte placeras i samma bur sådär!
#87 Honor kan bli könsmogna från 5-6veckors ålder och hanar från 4 veckors ålder. Stackarn som blev dräktig vid 8 veckors ålder :(
Var då ingen kunnig personal! :S
#88, va det jag mena. Hona+hane=ungar Vissa personer borde inte få jobba med djur… Tur att både hon och alla 3 ungar klarade sig utan problem :)
#89 Ja det var tur att hon klarade det bra, kunde ju slutat illa. Sedan lär dem sig i regel inte av det heller :(
#88 Och jag skulle nästan säga tvärt om. Vet tyvärr ett antal honor som blivit dräktiga vid 4 (!) veckors ålder. Då har de haft en vuxen hane i buren som gått där för att para mamman. Småhanar som lyckas para vid så låg ålder är ovanligare, men det förekommer.
Hursomhelst vansinnigt att djuraffären tycker att 8-veckors honor kan gå tillsammans med hanar. Det är så sjukt vanligt dessutom, trots att det krävs utbildning för att få ha zooaffär. Mycket märkligt.
Nepp, sorgligt :c Men man kan väll inte förvänta sig för mycket heller? Jag läser till veterinär, i utbildningen ingår ett zooaffär certifikat. (=en pärm PER djur som får säljas i zooaffär. Tycker man borde sätta sånna krav på dem som arbetar på sånna ställen med. Om inte annat finns det gott om KUNNIGT folk som mer än gärna vill ha deras jobb, om de inte kan sköta det rätt. Jag e ingen expert på marsvin eller så, men ibland skäms man…
#91 Jag tycker tvärtom, då de kullar jag haft, så har hanarna flörtat, burrar mot mamman och ev burkompis/syskon vid 4 års ålder. Men alla är vi olika, med olika erfarenheter och observationer.
Här har hanar varit könsmogna tidigare :)
#93 Japp! De brukar öva sig och vissa hanar kan absolut para så tidigt. Men det är bra att veta att honor kan bli dräktiga redan vid fyra veckors ålder om de går med vuxen hane. Tyvärr vet många inte om det och därför föddes de kullarna som jag nämnde. I flera fall gick det bra, men i ett par fall fick honan livmoderframfall och gick inte att rädda, tyärr. 
#94 Ja det är det, det är därför man ska sära på dem vid 4 veckors ¨ålder :)
Tråkigt :(
Det är INTE Imazo som har sålt det Marsvinet till Arken zoo flygstaden.
Och att spekulera och anta det för att det inte skulle finnas någon annan som hade kunnat ta in det från Tjeckien och sälja det till dem är bara dumt.
Ursäkta mig men det är så många kommentarer här som inte stämmer.
Läs för det första i artiklen att det t o m står att det är en grossist i Halmstad som har sålt det. Imazo ligger inte i Halmstad?
Och sen har även en anmälan gjorts från Arken mot mamman för förtal, vilket det inte heller står så mycket om i tidningen. Hon har spridit en massa strunt om butiken,ägaren och även de stackars anställda i butiken över nätet. Och det är GROVA ELAKA saker som hon har skrivit.
Vilket i mina ögon är väldigt onödigt och som dem kunde ha skrivit lite mer om i tidningen.
Grossisten som tog in djuret, har tydligen haft ett tillstånd tidigare men som hade gått ut, det framkommer heller inte i artiklen, istället låter det nästan som värsta smuggel härjan.
Btw, Arken zoo i flygstaden har nu gått i konkurs och stänger ner.
Tänkte bara att jag skulle fylla ut lite mer ang läget och vad som händer, även om det har glidit iväg från det ämnet här.
OBS! nej jag jobbar inte på arken zoo eller IMAZO. Jag känner ägaren till Arken zoo flygstaden och folk i de kretsarna.
Inlägget redigerat av moderator då det bryter mot sajtens regler att använda ovårdat språk samt att det enligt iFokus nya regler inte är tillåtet att nämna folk vid namn på sajten om de inte gett sitt samtycke till det.
En fråga till faxe. För något år sedan träffade jag en anställd från Imazo genom min praktik. Eftersom jag hade en satin från Imazo så kom vi in på marsvin och då berättade den här personen att de tog marsvin från Tjeckien. Så någon av er måste ljuga. Eller har Imazo tagit från Tjeckien innan men slutat? #96 Jag vet inte var Imazo ligger men hade för mig att det låg någonstans vid Halmstad så jag tänkte att det var lika bra att fråga
#96 För min del spelar det ingen roll vem som importerat djuret. Man importerar inte marsvin utan hälsokoll för att lura på folk i sverige. Vi har marsvin i Sverige. Tar de slut i djuraffären får djuraffären säga det, då kanske köparna vänder sig till uppfödare och får med större sannolikhet ett friskt djur.
OM (!!) det som står i artikeln stämmer såldes ett marsvin med skabbsår, skabbsår är extremt synliga, blodiga och äckliga och marsvinet måste ha frenetiskt kliat sig under en längre tid för att ha fått såren att uppstå. Att detta missas av expediten vid köpet är helt oacceptabelt, detta skulle ha setts för länge sedan och marsvinet skulle inte ha suttit i den buren utan fått lämplig vård innan hon såldes.
JAG har varit i mammans och barnets situation. JAG har köpt en älskling från djuraffären som kom från Imazo. JAG har åkt hem med SKABB i mitt marsvin. JAG har stått på och sett honom bli sjukare och sjukare och inte fattat vad som pågick. JAG har åkt in och ut till veterinären för skrapprov, behandlingar, kortisonsprutor i nacken flera gånger om, JAG har 10-20-30 gånger om dagen släppt allt jag haft för att rusa bort till hans bur och hystat upp honom i famnen för att hårt hålla fast hans krampande lilla kropp orsakat av skabben, JAG har sett hans ögon rulla bak, hans mun gapa stort och lilla kropp krampande hysterisk hundratals gånger, JAG har stått på veterinärsstationen med min krampande bebis med tårarna sprutandes ur ögonen skrikandes helt hysteriskt "SLUTA SLUTA DU FÅR INTE DÖ!!!" framför alla andra människor, JAG har sett min älskling dö 10 månader gammal, efter 7 månaders sjukdom, JAG har förlorat min vän. Min vän dog.
JAG vet hur det känns att få ett sjukt marsvin, och därför gör importerna och pengavinnarkoncepten utan värde på de stackars djuren mig så vansinnigt arg.
Ingen ska behöva uppleva det som jag har upplevt, och INGEN ska behöva uppleva det Charlie upplevde dagligen under sitt korta liv. Ingen!
Allt som står i tidningen är inte sant. Jag vet inte om denna artikeln är sann. Kanske är lite sant och lite enormt överdrivet. Det vet inte jag. Jag utgår från det som står i artikeln, för detta sker dagligen. Inte nödvändigtvis i denna butiken, men runt om i sverige sker detta varje dag, och efter det beskriver vad jag tycker och känner. Jag har inget emot Arken zoo, jag handlar på arken zoo trots att de köper sina djur från imazo, ägaren av min butik är dundertrevlig, men jag köper inte djuren där. Ingen borde köpa djur där, eller på någon annan affär heller. Djur ska inte sitta i affärer. Djur ska inte säljas med vinst.
Trist att denna butiken valde att gå i konkurs. Vad coolt det hade varit om en arken zoo plötsligt i stället valde att sluta sälja djur i butiken. Om de klev fram och sa "Vi fixar det inte, vi kan inte garantera friska djur, nu lämnar vi över det till andra och fokuserar på djurens mat och tillbehör, välkomna in". Vad underbart det hade varit. Kanske fler hade hakat på! Vem vet? Eller är det djuren den tjänar pengar på, och utan djuren är det inte värt det? Jag vet inte… Jag hoppas allt löser sig för alla parter, jag hoppas marsvinet blir friskt och får leva många år, jag hoppas att vi en dag ska se djuren för de individerna de är, i stället för pengarna vi kan tjäna på dom.
Inlägget redigerat av moderator då det enligt iFokus nya regler inte är tillåtet att nämna folk vid namn på sajten om de inte gett sitt samtycke till det.
Vad jag har förstått så har marsvinet bara varit inne på arken i någon dag innan det såldes. Det kom tillsammans med 3-4 andra marsvin, och de andra är helt friska och är sålda ^^.
Det är tråkigt att sånt här händer, men jag tycker att det man ska försöka att sluta anklaga och lita på saker man har läst, för sen kommer nästa och läser vad det står och säger det till någon annan som sedan sprider det vidare.
Även nu OM Imazo importerar från Tjeckien så har dem iaf inte importerat detta marsvin som var sjukt. Det kan hända att dem importerar men man vi vet inte runt vilka omständigheter och ifrån vilket ställe. Bara för att de kommer från ett annat land så betyder det inte att dem kommer ifrån ett skit ställe. Dem köper ju ifrån uppfödare i Sverige och det vet jag med fakta att dem gör, och det kan likaväl vara samma när dem handlar utomlands.
Privatpersoner importerar djur från olika länder hela tiden, man vill få in nytt blod osv i Sverige.
Inlägget delvis redigerat av moderator då det antyder saker om mamman/familjen som kan anses svartmåla.
#99 Det är dåligt av en djuraffär att inte kolla sina marsvin själva innan försäljning, sådan ska dem ha koll på.
Ja finns dem som importerar djur till Sverige MEN de djuren är kollade, inte felavlade osv, stor skillnad på det om man tar in som uppfödare eller om grossister tar in marsvin från andra länder, har inte samma koll osv.
Inlägget redigerat av moderator då det delvis vände sig till något som är borttaget.
Att familjen inte upptäckte hälsoproblemen förrän efter en dag rättfärdigar verkligen inte att djuraffären inte gjorde det. För det första har alla eget ansvar, hanterar man djur ska man alltid kolla igenom dem ordentligt särskilt om de skall säljas. För det andra brukar de flesta låta nyinköpta djur vara i fred åtminstone ett dygn innan det hanteras, det är alltså helt logiskt att det tog familjen ett dygn att upptäcka marsvinets tillstånd.
Redigerat då det delvis vände sig mot ett delvis borttaget inlägg.
#101 Jag försvarar inte dem i butiken, självklart så skulle dem ha kollat igenom djuret ifall dem inte hade gjort det.
Over and out! orkar inte diskutera detta med folk som inte vet hur det har gått till och vad som har hänt. känns ganska så meningslöst.
Men det är bra att många tycker att djur inte ska säljas i djuraffärer, med lite tur så blir det kanske så i framtiden.
Redigerat av moderator då inlägget delvis vänder sig mot borttagna/redigerade inlägg.
Är man en vettig uppfödare går man inte till djuraffären för "nytt blod"… Gode värld…
Nä, otrevlig soppa det där hela händelsen. Och det är väldigt svårt att bilda sig en rättvis uppfattning när man sitter bakom en dator med enbart en tidningsartikel och en bekant till ägaren som informationskälla. ;) Jag hoppas som sagt att det löser sig alltihopa, och att alla parter lärt sig en läxa då det verkar ha felat lite varstans. Ska man se ett ljus i det tragiska så slutade det i alla fall med en mindre butik med levande djur på hyllorna.
Många starka känslor i denna tråd.
En oerhört viktig diskussion om man försöker se det ur "marsvinsperspektiv". Ett marsvin har fått ett gott hem. En djuraffär har fått sig en nyttig påminnelse om att vara noggrannare i sin hantering av djuren de säljer. Ingen affärsinnehavare vill ju ha dålig publicitet.
Synd bara att det ska uppstå irritation och att människor ska gå över gränsen på nätet. Marsvin och små barn har mycket att lära vuxna om hur man ska vara mot varandra och undgå att skapa bråk som bara sårar och inte ger vare sig lyckligare människor eller ändrar något i sak. Inte ska det väl behöva gå så långt att det blir åtal?!!! Bättre då att domstolarna får upp mål om djurplågeri och stoppar dålig djurhållning när någon engagerad människa vågat anmäla. Det är inte lätt att få någon fälld för djurplågeri i en domstol. Men en del riktigt grova lagbrott har faktiskt stoppats och uppmärksammats i media.
#98 Nu förstår jag mycket jag inte riktigt förstod innan du berättade historien om ditt stackars lilla marsvin. Dina känslor är fullkomligt begripliga och ditt ställningstagande likaså. Du är verkligen en sann djurvän.
Förresten kan jag berätta - tror att jag nämnt det i en annan tråd - att här där jag bor finns det en liten djuraffär, som ägs av ett par. När vi skulle till att skaffa marsvin gick jag in där för att titta på utrustning. Mannen som äger affären hade tidigare haft zoo-affär med djurförsäljning, bl a marsvin. Men nu säljer han inte djur längre. Han förklarade för mig att det berodde på att han inte kunde känna sig säker på att djuren kom till rätt hem. De tar sig tid att ge goda råd även om man inget köper. Den enda djurhanteringen där är att de erbjuder hjälp med kloklippning, på olika djur, till en högst rimlig kostnad.
Djuraffärsägaren och hans fru har haft ett antal marsvin hemma och det lät som om de visste vad de pratade om. Så, Charlie, det finns de som gjort just det du skriver i ditt långa inlägg (#98) att du önskar att Arken zoo-butiksägare skulle göra. Här finns en djuraffärsägare med samvete. Ovanstående är kanske inte mycket positivt i det stora hela för djuren. Men i alla fall ett ljus i mörket för oss som bryr oss om marsvin och värnar om deras rätt till en värdig hantering och ett gott liv.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Citerar #25 ur DENNA tråd, rörande Imazo:
" Citat från länsstyrelsens tillsynsprotokoll daterat 2009-12-08:
"Möss, råttor och hamstrar tas från Tjeckien. Kaniner och marsvin kommer främst från privatpersoner i Sverige."
För ordet "privatpersoner", läs "grossister" eftersom åtminstone många av marsvinen kommer från Bränntorps gård, en annan djurgrossist än Imazo.
Observera också ordet "främst", vilket ger uttrymme för att en andel upp till 49 % mycket väl kan komma från Tjeckien även när det gäller kaniner och marsvin. "
Alla möss, råttor och hamstrar importeras alltså från Tjeckien, medan marsvin och kaniner importeras i mindre utsträckning. MEN Imazo importerar alltså faktiskt marsvin från Tjeckien. Eller gjorde åtminstone det för tre år sedan. Länsstyrelsens protokoll är ett bevis på det.
Sedan är väl antagligen inte Imazo inblandade i detta fall dock(jag tänkte bara reda ut frågetecknen kring deras importer). Eftersom det konstateras i artiklarna att grossisten finns i Halmstad och vanligen håller på med akvariefisk, skulle jag anta att det är Åleds det handlar om?
#99 Tänker bara kommentera att du skrev att de andra marsvinen(som kom med det skabbdrabbade marsvinet) var fullt friska. De kanske såg ut att vara fullt friska, men skabb är mycket smittsamt och marsvin kan bära på det länge innan det bryter ut.
Det är ännu ett problem med den här situationen. Utöver att djuraffären sålde ett konstaterat sjukt marsvin, kan djuraffären ha sålt flera till som kommer att bli sjuka.
Delvis redigerat då det delvis svarade på ett borttaget inlägg.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#109 Ja Imazo importerar säkert ifrån Tjeckien. Men just detta marsvinet som var sjukt var inte från Imazo iaf.
Var mest det som jag ville få fram. Dem har kanske bättre koll på deras djur och kollar så at dem inte är sjuka och om dem gör det så är det ju tråkigt om dem får skulden för detta. Och Imazo behöver ju inte importera från samma ställe i Tjeckien som denna grossis har gjort. Det vet man ju inte heller.
Om de andra marsvinen är sjuka eller bär på något det vet jag inte,
Men dem andra som har köpt marsvin vet ju om att 1 har burit på skabb.
Så antar att dem kollar deras marsvin extra noga. Det kan man ju hoppas iaf :)
Redigerat av moderator då det delvis vände sig till en borttagen bit i en annan kommentar.
#109 Borde vara Åleds ja så IMAZO är helt oskyldiga i just detta fall.
Tänkte jag skulle redovisa det jag vet om Imazo trots att det inte handlar om dem i just detta fall men tråden har kommit att göra det. Jag har en bekant som driver djuraffär som med säkerhet hävdar att IMAZO tar in marsvin från Tjeckien och att det ökat de senaste åren därför att de svenska reglerna för smådjursuppfödning skärpts. Han anser att det är jättesvårt för butiker och för Imaazo att få tag på marsvin och därför tvingas ta in djur från andra länder. Han hävdar att det är en jättestor brist på marsvin. Tidigare kom massor av djur från Bränntorps gård men om jag fattat rätt var inte skötseln bra där och de har stängt igen. Alltså den största marsvinsproducenten i Sverige finns inte mer. Imazo tvingas som det nu är att ta in marsvin från väldigt många olika håll det i sig ökar risken för smittspridning. Enligt honom har Ringorm blivit ett jätteproblem på IMAZOmarsvin den sista tiden static, sellnick och running lice har egentligen alltid varit vanligt på dessa grossistdjur. Jag får väl tillägga att jag inte fått fakta på papper men jag vågar påstå att denna person är mycket väl insatt i ämnet och det han berättar bekräftar mycket jag hört från andra håll.
Dessutom är det absolut djuraffärens ansvar att kolla så man säljer friska djur inte kundens.
Personligen skulle jag inte våga köpa marsvin från butik överhuvudtaget pga. smittorisken. Jag skulle heller inte göra det eftersom jag inte vill gynna denna smutsiga och på inget sätt djurvänliga handel.
Inlägget delvis redigerat av moderator då det delvis vände sig till en borttagen del av en annan kommentar.
Hej alla! Jag har följt tråden.
Mamman har uppfödning av hund. Affären sålde dem ett sjukt marsvin som personalen plockade upp i en låda efter dottern valt djur. De skulle köpa ett marsvin på ett annat ställe. De hade beställt från en uppfödare. När de kom hem upptäckte de sår och löss. De ringde till butiken och ägaren var helt vansinnig och ville att de skulle komma in med djuret och få pengarna tillbaka. De visste att marsvinet inte skulle få nått liv och valde att inte lämna tillbaka utan ville att butiksägaren skulle betala vet besikning.
Butiksägaren bad mamman söka vård när hon sa att hon skulle ta det med länsstyrelsen. Allt som hänt har mamman varit helt öppen med på facebook. Folk som kommenterat har tyckt det är hemskt. Mamman kan inte bli fälld för andras åsikter om butik,ägaren och personalen. De som läst hennes facebook vet också att mamman bara lagt ut vad länsstyrelsen och jordbruksverket kommit fram till.
Grossisten har fuskat med papprerna. Införseldatum stämmer ej. Djuret vägde ca 150gram vid försäljning. Mamman som aldrig ägt ett marsvin skall kunna lita på butiken. Hon behöver ej köpa två från samma ställe enlig lag. Hon kan köpa från två olika ställen. Hon har valt att köpa från en omplacering. Synd om er som försvarar butiksägaren. Synd om butiksägaren som inte fattat att han gjort fel.
Mamman vil med detta hälsa om nån kommer fällas i dom är det inte hon. Man kan inte bli fälld för att gå ut med sanningen. De som kommenterat hennes länkar på fb har använt sig av inte så milda ord, detta kan inte mamman stå till svars för . Tack för mig hej!
Inlägget redigerat av moderator då det enligts iFokus nya tolkning av reglerna inte är tillåtet att nämna någon, som inte uttryckligen givit sitt godkännande, vid namn på sajterna inom nätverket.
#112: "Man kan inte bli fälld för att gå ut med sanningen."
Det kan man faktiskt. Däremot är det inte förtal om det handlar om en juridisk person ex. ett företag men väl om man hänger ut en fysisk person. Man kan också bli dömd om man ex. på sin blogg godkänt kommentarer som faller under förtal. Det är visserligen inte exakt samma sak så det är mycket möjligt att kommetarer på länkar på Facebook inte faller under samma regel men jag nämner det ändå eftersom det visar att man i vissa fall faktiskt kan bli ställd till svars för vad andra säger.
Därmed inte sagt att jag tycker att butiken gjort rätt, ville bara klara ut det rättsliga läget.
Anmäla har vem som helst rätt att göra, men att nån skulle fällas för det som är på fb är skrattretande :) klart att nån som får ett dåligt rykte vill rentvå sig, men detta är absurt. Anmäla den som är drabbad är löjligt. Jag vet ockå att mamman har vänner på fb som för vidare info till butiksägaren. Men hon har valt att inte ta bort de som hon misstänker gör det pga att hon inte har något som helst att dölja. Om det nu är så att butiksägaren läser Hennes fbsida och följer henne är det bra. Då kan han se hur det skall skötas med djur. Vet också att han hade skyllt djurens dåliga tillstånd på personalen när länsstyrelsen ringde honom. Han hade sagt att det är de som sköter djuren. Mao så passade han över missförhållandet på personal. Grossistens tillstånd hade gått ut. Men hanhar ändå ett ansvar för importen. Tillståndet kostar 500 för 2 år!
Inlägget redigerat av moderator då det enligt iFokus nya tolkning av reglerna för nätverket säger att det inte är tillåtet att namnge en person utan uttryckligt godkännande - oavsett om det går att läsa på annat ställe.
#115: Vet inte om du svarade mig? Men jag har aldrig påstått att någon kommer bli fälld. Jag har ingen aning om vad som står på FB, har enbart läst de två tidningsnotiserna som finns i denna tråd. Jag uttalade mig enbart om att man inte kan bli fälld för att gå ut med sanningen (vilket man kan) eller för vad någon annan skrivit (vilket man också kan).
Kalli, jag svarade inte dig. Jag gjorde ett inlägg för att kommentera ovan där nån påstår sig vara vän med ägaren och har sett på fb. Jag är nära vän med familjen och var där när de kom hem med henne. Av hänsyn till marsvinet gjordes burenniordning och sen satte dottern ner svinet i buren. Honnlämnades ifred tills senare på kvällen för att inte stressas. När de väl tog upp henne var butiken stängd. Därför hörde de av sig till butiken dagen efter. Obs, de var hemma vid 17snåret med marsvinet. De köpte henne,handlade och sennhämtade de henne. Personalen hade redan stoppat ner henne i en låda då de kom för att hämta henne. De rörde alldrig henne, då det stod skyltar att man inte fick klappa dem. Nån övrig info lämnades inte…
#117: Ett tips är ju då att skriva nr på den man svarar, annars ser det lätt ut som att man svarar den som skrivit inlägget innan i detta fall jag.
Ok, då vet jag. :)

Tråden har nu gåtts genom av moderatorer; inlägg som inte hör till tråden, bryter mot sajtregler eller liknande har redigerats eller tagits bort.
Fortsätt gärna diskussionen; den är både viktig och intressant - men kom ihåg att göra det på ett sätt som följer sajtens regler!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Svar till inlägg 110. Först skriver du att alla andra djur var friska och sålda, sen vet du inte? Marsvinet hade förutom skabboch löss även Ringorm! Ringorm är ytterst smittsamt till både människor och andra djur. Alla familjens djur är under förebyggande behandling. Jag vet att en människa har smittats och det finns bildoch läkaintyg på detta. Så kom inte och påstå att övriga djur var friska, då har du fått allt om bakfoten . Antingen tycker man deta är fördj-igt eller försvarar man butiksägaren. Om shooi är så säker på att butiksägaren har rent mjöl i påsen, be han då förklara och ta fram veterinärsintyg som han skall ha på sålda djur. Du skrev ju att du sett papper från båda…. over and out som du skrev