Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1073 ggr
Abico
2

PB i kloklippning?

Jag råkade slänga ur mig att jag hade 112 marsvinsklor att klippa idag när jag pratade med en vän, och denna undrade då hur lång tid det skulle ta mig. Eftersom jag aldrig (tror jag) tidigare tagit tid på kloklippen tänkte jag att jag skulle göra det idag, och sätta ett personbästa haha.

1,35 minuter per marsvin kom jag fram till att det blev. Då borträknat två minuter av totalen för att plocka ut och in marsvinen ur burarna (8 marsvin totalt). Det känns som en okej tid, får kanske jobba lite på det Tungan ute

Någon annan som tagit tid, vad har ni för personbästa? Flört

Hanna 

emmaaslund
1

Men åh, jag gillar inte alls tanken på att skynda igenom dem och ta tid. Lite kul att diskutera att det faktiskt blir en del klor, men inte alls kul i praktiken enligt mig. Nu tror jag inte att du haffsar igenom dina grisar heller och förlåt att jag bröt skojeriet i tråden, men ville säga det Skäms Såg framför mig hur grisarna åkte runt och klorna flög.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

_Charlie
3

#1 När man klippt marsvinsklor en gång i veckan / en gång varannan vecka i många år som Abico kan man göra det i sömnen till slut utan risk att skada grisarna. ;)

Men visst i början är det extremt läskigt och man är jätteförsiktig. Jag vågade knappt klippa klorna ibörjan.

Nu går det på löpande band, snipp snipp snipp - vänd - snipp snipp snipp snipp - vänd - snipp snipp nej sitt still snipp. ;)

emmaaslund
0

#2 Nu har jag inte haft marsvin så länge men många andra djur så kloklippning har jag inga problem med eller tycker är jobbigt :) Det var mest principen jag ville åt. Men som sagt, jag blev lite party pooper.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

_Charlie
0

#2 Jag förstår. ;) Jag hoppas att om man känner sig det minsta osäker på kloklippning, inte antar Abicos utmaning. :)

Abico
2

#1 - Haha ingen fara. Tanken på att köra klipprace känns lite småfarlig, med tår och klor som flyger om vartannat ;) Nu var det verkligen inte så att jag stressade mer än normalt, jag har klippt klor i åtminstone nio år så det går med en himla fart av sig självt.

#4 - Jo! Det hoppas jag att man gör faktiskt :) Jag upplever att många nybörjare är stressade över kloklippningen och tänker mig att en sån här grej kan avdramatisera det hela. Det tycker jag hade varit bra om det innebär att fler marsvin kan slippa gå med för långa klor. Förhoppningsvis har alla en någorlunda känsla för sina egna begränsningar och försöker inte klippa slarvigare eller fortare än de kan hantera… För då kan det bli tråkigt förstås.

Hanna 

Chocopops
0

hmm har aldig tänkt på hur lång tid det tar ;) men jag har ju 280 klor att klippa när jag gör det ;) men får kanske kolla tiden nästa gång ;)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Virvlan
1

Det beror ju också på hur marsvinet är. Mitt ena hatar det och då tar de väldigt lång tid. Hon är envis, men de är ja med ;)

Chocopops
0

Nu tog jag kl när jag klippte klorna på grisarna 280 klor på 30 min Tungan ute men matte är inte min starka sida så någon annan får gärna räkna ut vad det blir ca peer gris ;)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

_Charlie
0

#8 - 1 min och 30 sek får jag det till per marsvin om jag har räknat rätt. :)

Jag ska klippa 154 klor på fredag. Återkommer när jag har en tid. :)

[texel]
0

#8 Fick det till samma som _Charlie. 90 Sek per djur, 6,428571428571429 sekunder per klo..

När jag klipper mina no-show grisar så tar det inte alls lång tid, i motsatts från utställningsgrisarna som ska hålla låda och krångla. Sedan så får vissa klorna filade som också tar tid. Allt för grisarna :)

pinku
0

Rolig grej! Måste komma ihåg att ta tid nästa gång, vilket borde bli pååå… torsdag!

Men jag kan säga på en gång att Mr. Sniffles kommer dra ner snittet… Maken till drama-queen när det gäller kloklippning får man leta efter :/

Misarn
0

Oj jag har inte tänkt på hur lång tid det tar att klippa klorna på våra grisar, dock vet jag att det går snabbast på Samson som har "vita" klor för då ser man pulpan. Blir lite klurigare med Zooies som har svarta! :-)

MiniW
0

Hahaha, jag har TVÅ grisar med totalt 28 klor och mig tar det cirka 10 minuter! Men då kan jag säga att det tog knappt 2 minuter med ena grisen (som sitter som ett ljus i knät) medan den andra ska skrika som brandvarnaren samtidigt som hon INTE alls vill sitta still - vilket gör att hon får sitta mycket längre Tungan ute