Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 701 ggr
Lyan
0

Ensamma marsvin blir inte tamare

Det brukar jag se skrivas väldigt ofta, men stämmer det verkligen?

Jag har vid enstaka tillfällen haft ensamma marsvin och just nu går Spike ensam här hemma medan han väntar på kastrering då jag inte har någon kamrat åt honom och han har blivit Jättetam på kort tid. Tidigare har han kommit och hälsat och hämtat godis men inte ett dugg mer men nu sträcker han sig så långt han kan och han älskar att bli klappad och kliad på, vill bara ha mer och mer uppmärksamhet. Samma med de andra som gått ensamma.

I Spikes fall vet jag att det beror på att han känner sig ensam och i brist på marsvinssällskap så tyr han sig till mig, jag är helt säker på att han inte hade gjort det om han hade haft en kompis.

Nu är Spike visserligen vuxen och han har fullt av marsvin runt omkring sig som han kan prata med så vet inte om det kanske är annorlunda med en unge som inte har andra marsvin i närheten.

Naturligtvis ska man ALDRIG ha ensamma marsvin oavsett om de blir tamare eller inte!

Vilken är er erfarenhet?

Teddymarsvinet
0

De marsvin jag har haft ensam för olika andledningar har blivit mycket tamare på kort tid. Tror att de tyr sig till varandra ganska mycket när de går i flock och då är det ju mycket möjligt att de tyr sig även till en människa när de inte har någon annan. Just nu har jag också en hane som bor ensam men som väntar på sällskap, han är väldigt utåtriktad och kommer när man ropar. :) Så enligt mina erfarenheter så tror jag att de blir mycket tamare på kortare tid än vad de skulle bli i flock. Men som du skriver så ska man aldrig sätta ett marsvin själv med avsikt om att man vill att den ska bli tamare.

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

idipidi
0

Både ock. Kanske är det olika beroende på vad de har för grundförutsättningar?

Mitt första marsvin, Frida, levde ensam. Hon blev väldigt tam. Brunis, min första petstjärna, hade också levt ensam innan han kom till mig. Han var också väldigt, väldigt tam.

Men jag har också sett exempel på marsvin som inte blir tama förrän de får sällskap. Det har då handlat om marsvin som är mer nervösa av sig och som behöver stödet av en kompis för att våga komma ut ur sitt hus t.ex.

emmaaslund
0

När jag fick hem min första pojke så var han själv under ca. 2 veckor, taskigt av mig eftersom han var van att gå med familj och vänner. Men så blev det och det gick jättebra. Eftersom han var bebis och nyinflyttad var han lite orolig och blyg såklart men upplevde ändå att han förändrades när vännerna landade här hemma. Det var som att han inte behövde mig mer, jag kände mig som en mor som fick släppa iväg sin tonåring haha. 

Vad vill jag ha sagt? Att min väldigt korta erfarenhet säger mig att det eventuellt kan vara så att ensamma marsvin blir tamare. Det lär ju vara individuellt men det var fortfarande något jag uppmärksammade här hemma :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

ElmerKrudd
0

Min kille Lasse är ju ensam nu, han väntar också på kastrering och ska sen få en flickvän är det tänkt, men jag tycker inte att han är "tamare" nu än vad han var när han gick med en annan liten gris.

Han har alltid varit väldigt tam, och jag tycker inte han har blivit mer eller mindre för att han är ensam nu :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Twili
0

nej, vår ensamma grishanne är väldigt tråkig av anledningen att han flyr som bara den i buren. när man väl fått tag på honom är han världens goaste och pussigaste, men i buren är han som ett vilt djur.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~