Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 996 ggr
Fridaaaa
0

Hemma från veterinären

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår när jag kom hem från skolan, och skulle ge mina marsvin morötter som lite extra gott, så kom inte Alvin ut som vanligt. Hittade han i huset, kall. Han sprattlade lite men det var inte mycket.
Fick stödmata honom igår kväll och fick en tid till veterinären idag.
När jag tog ut honom så sa hon direkt "Åh vad snygg en, vad häftigt" haha :) Han charmade alla där som såg han haha

Jag misstänkte kindtänderna först eller något med magen. Och hon kollade tänderna, men de såg jättefina ut. Hon kände på magen och röntgade även honom då hon kände 2 knölar vid magen.
Satt nervös i ena rummet. När hon kom tillbaka sa hon att det ej var tumörer. Hon trodde det helt enkelt var akut förstoppning och att han hade ont i sin mage pga det. Så nu får han smärtlindring (metacam?) som han ska ha 1 gång/dag i 5 dagar och även något annat för magen i minst 5 dagar. Sedan stödmata.
Han har redan bajsat lite, så hoppas det är på rätt väg, för han bajsade inte igår kväll när vi såg på i ala fall.

Så ikväll får han ligga och mysa i min tröja, för att ha bra värme. Han somnade uppe vid min nacke igår, han var jättetrött.

Medicinen smakar lite banan så den var tydligen god sa dem, för de hade gett han det hos veterinären och då hade han glatt ätit det haha :D

Så håll tummarna för våran "nakenfis", som fyller 1 år den 2 februari<3

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[_hsleiufhbtv]
0

Håller tummarna. ♥ Om det smakar banan är det Bactrim du fått va? ^^

juliino
0

Håller tummarna för lilla Alvin!

Fina lilla nakenfinsen Kyss

Fridaaaa
0

#1 Hon sa inte var det var ^^, Men det var bra för magen. Ja smakade lite banan hehe :)

Lyan
0

Det kan vara eusaprim, det är samma som bactrim.

Hoppas han mår bättre snart!

Fridaaaa
0

#4 Ok ja kan vara. Men han gillade det som tur var :)
Får ha ett vakande öga över honom.
Min lilla älskling <3

Han i exp. när jag skulle betala "vad häftig han är, de är inte så vanliga va?" hihi kul att de gillade honom i alla fall :)

Picasso
0

Håller tummar och tår för lilfisen ♥

PiggieVille
0

Lycka till och håller ett par tummar för lilla Alvin :)

Fridaaaa
0

Han har överlevt natten, och det har kommit lite bajs till nu.
Men hoppas han kommer igång att äta hö snart :( Hövatten får jag inte i honom hur jag än gör :/

PiggieVille
0

Har du provat mata honom med hö? Eller stödmata med ngt annat? Cc?

Fridaaaa
0

#9 Ja självklart, eftersom det är viktigt för dem ^^, :) Men han orkar inte tugga höet ordentligt ännu :/
Ja CC har jag med hemma och stödmatar med, och hövatten.

PiggieVille
0

Men lilla gubben :( Han kommer nog piggna på sig. :) Med all den hjälpen kommer han nog komma igång att äta sitt hö självmant :)

Fridaaaa
0

#11 Hoppas på det. Han blir trött mycket snabbt :( Så hoppas han orkar :(

tantnett
0

Håller tummarna för den lille goingen.

Bactrim brukar dom ju ge och det har banansmak, men har han enbart fått det vid ett tillfälle? man brukar ju ge det i ca tio dag.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Fridaaaa
0

#13 Hittade vad det heter nu, det är eusaprim som Lyan sa.
Hon sa att jag skulle börja med 5 dagar, och se :)

tantnett
0

#14 Aha, det var något som jag inte känner till. Glad

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Fridaaaa
0

#15 Inte jag heller, men Lyan sa att det är samma som Bactrim :)

idipidi
0

Det är alltså antibiotika han får och ingenting specifikt för magen. Det hjälper om det är en infektion som är problemet, men inte mot något annat. Min erfarenhet är att antibiotika är något som vissa veterinärer drar till med när de får in smådjur och inte riktigt vet vad de ska göra eller exakt vad som är problemet.

Vete sjutton o jag skulle våga ge antibiotika i det här fallet eftersom att det ibland tvärt om kan ställa till problem med magen. Då skulle jag vilja att en veterinär förklarade sin tanke med det rätt ordentligt först tror jag.

#15 Samma sak som Bactrim men annat fabrikat. Glad

godisgrisen
0

Håller tummar och tassar!

Fy det låter jobbigt att han är så trött att han inte orkar tugga… Kämpa på hoppas det går bra. Ge honom CC och massera kinderna ordentligt så det stimulerar tuggandet om du inte får i honom hövatten prova med Proviva. Håll honom varm det stimulerar matsmältningen och får igång magen värm handdukar och lägg runt magen.

Fridaaaa
0

#17 Hon är kunnig med marsvin och smådjur, så det var inget hon "drog till mig". Jag vet att det är antibiotika, men det är fortfarande för magen på sätt och vis, eftersom det är där problemet är.
Hon förklarade för oss allting, allting hon gjorde, varför osv men jag är så orolig för honom så jag minns inte allting, så orka ens dra upp det här?

idipidi
0

Bra då… Hoppas att det är en infektion som är problemet då så att det hjälper.

BellaDonna2
0

Håller tummarna! 

Vad är CC förresten?

Frida B
0

#12 Critical Care ;)

Håller tummarna för att allt ska gå bra!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

fossingen
0

Har du tagit en titt i rumpan och ser hur det ser ut?

Fridaaaa
0

#23 Hur menar du med "i"? Tittat så gott man kan, hur så? :)

--------------

Börjar kännas hopplöst :(

fossingen
0

#24 tänkte ifall det kunde vara stock i rumpan. Menar att liksom rulla ut rumphålet genom att pressa brevid testiklarna för att kika att det inte är stock/bajs som bildat en infektion.

Fridaaaa
1

#25 Aha nej där har jag kollat, inget där :) det kollade även veterinären :)

PiggieVille
3

Kollade du så vetten inte hade stopp? Det var snällt ;) *förlåt men kunde inte låta bli, ibland läser/tolkar man det tokigt :)*

Fridaaaa
0

#27 Såg med att det kan läsas på två olika sätt haha så skrev dit "det" haha :D