Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 6281 ggr
lisora
0

Hjälp med bokhyllebur!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har äntligen fått tillåtelse att bygga en bokhyllebur, och pappa hittade en för 40 kr (!!!) som han tog hem häromdagen. Det jag undrar är vad jag bör tänka på när vi ska bygga?

Först och främst vill vi såga av den, just nu är den 170 och för att inte ta upp hela rummet bör den vara runt 150. Hur har ni gjort? Sågat av en del och sedan snickrat ihop den igen?

Nästa fråga är hur jag ska göra med "baksidan" av bokhyllan… Den är alldeles för tunn och ostadig för att kunna användas, vad är smart att ha istället? Vi hittade ett par plywood-skivor men måste de behandlas på något sätt innan i så fall?

Sist så undrar jag vad ni har i botten? Har läst att vaxduk ska fungera men har också sett andra exempel som jag dessvärre glömt bort, det jag känner är att vaxduken är lite tunn? Går den inte sönder väldigt enkelt? :) Och måste man tänka på att ha ofarligt silikon/lim/vad-vi-nu-ska-använda?

Om någon hade en detaljerad förklaring till vad som används, hur och varför osv skulle det vara toppen! Vill göra buren så bra och hållbar som möjligt så de kan bo där ett bra tag :)

Skickar med en bild på bokhyllan och min far haha

emmaaslund
3

Åh vad roligt, gratulerar till ett fynd! :D 

Jag har själv byggt (och senare byggt ut) bokhyllebur och det är simplare än vad man först tänker sig. Man kan ju självklart såga av den till önskat mått men det känns som slöseri! 170 cm till 150 cm gör ju ingen jätteskillnad i utrymme? :) Dock är utrymmet värdefullt för grisarna! Om ni ändå vill såga av den skulle jag precis som du beskriver - såga av den för att sedan snickra ihop den igen. Använd er av kortsidan ni sågar av och spika ihop den med långsidan igen, precis som den satt innan. 

Angående baksidan av hyllan så är den ju som sagt väldigt tunn, jag har varit lat och endast lagt en bred planka (50x50 cm) undertill som såklart inte täcker hela botten men på utbyggnaden är botten av mycket tjockare virke. Om ni lägger plywood för att stödja den tunna botten behöver ni inte behandlas med något :) Jag tycker att det är en bra idé av er att tjocka till den annars lite ostadiga botten! 

I botten kan du använda dig av vaxduk, våtrumsmatta eller dylikt. Själv använder jag mig av vaxduk och har hittills inte alls upplevt några problem med den. Inget smakande av grisar och ej heller några rispor i botten då det tjocka lagret spån täcker den bra :) Jag har häftat med häftapparat så duken går upp på kanten av buren, på det sättet kan grisarna inte få tag i en kant och gnaga. Jag har dock hört att det kan vara värt att införskaffa i en våtrumatta men den är lite dyrare har jag också hört. Så underlaget är lite upp till en själv :) Det finns lite olika alternativ som sagt. Vill du använda dig av vaxduk så kan du som jag - häfta eller använda dig av starkare tejp. Lim och silikon används också att fästa duken med men om detta kan jag inte uttala mig.

På bilden nedan syns hur jag dragit upp duken på kanten för att sedan häfta :)

Emma     http://ettlivmedsvin.blogspot.se

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

lisora
0

#1 Nej jag vet, det är mest mamma som är lite skeptisk Oskyldig hon gillar inte att ha ett rum som helt tas upp av en bur men vi använder ändå aldrig det rummet så jag får se vad hon säger, problemet är att vi har en bäddsoffa där som ska kunna bäddas ut så den kan inte vara för stor :) 

Jag tänkte ju sätta in plexiglas så de kan se ut, så jag tror inte jag kan dra vaxduken (eller vad vi nu köper) ändå upp sådär, iofs verkar det väldigt smart så vi får se hur jag gör.

Tack så väldans mycket för ett sådant välskrivet svar, jag är inte så händig haha så alla tips är mottages tacksamt! Cool

emmaaslund
0

#2 Haha jaha okej! :)

Hur tänkte du med plexiglaset? (och det finns kanske alternativ till plexiglas, är inte det rätt dyrt?) Hur djup är din bokhylla? Om du inte sågar ner kanten på hyllan så kan de ju se ut oavsett om de står och hänger på kanten ;) Men snyggt håller jag med om att det är!

Ja men absolut, jag läste ju också runt som en tok när jag skulle bygga min. Jag kan berätta att jag är inte heller speciellt händig men tidigare nämnt behöver det inte vara så krångligt alls! :D Lycka till!

/ Emma

lisora
0

#3 jag fick iden av en medlem här på iFokus som jag tyckte hade så sjuukt fin bur.
http://2.bp.blogspot.com/-yG2PqZB1pXY/TaQkK-nVurI/AAAAAAAAANw/_gUD7-Po3Xk/s1600/IMG_8977bdb.jpg här är en bild på den. Så något liknande tänker jag mig, pappa har hittat plexiglas på sitt jobb nu också så det kostade ingenting. 0:)

Tack! :D

fossingen
0

Du kan fästa vaxduken med silvertejp. Det är ett plus ifall du märker ifall de börjar äta på vaxduken och den måste tas bort, då kan det vara jobbigt att pillra upp alla häftklamrar. Fick byta duk på min, var lite slitit då jag hade häftat och limmar. Så nu sitter den endast med tejp vilket underlättar :)

ElmerKrudd
0

Sån där plastmatta ska väl vara ett bra alternativ för vaxduk? Lite tjockare och slitstarkare också kanske? =)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

_Charlie
0

Vaxduk funkar alldeles ypperligt. Var dock noga med att fästa hela vaxduken, som om du tapetserar buren. Blir det en liten bubbla någonstans eller ett veck, då äter de upp duken.

lisora
0

#7 men om jag ska ha plexiglaset (är inte helt säkert) kan jag ju liksom inte klä in hela buren i vaxduken (då förlorar glaset sin mening lite hehe ;)) men kan man då bara fästa i botten och typ upp på en tredjedel av väggen? Så att duken täcks med spån och inte syns?

_Charlie
0

Du klipper bara ut för plexiglaset. Om du ska göra så som du länkade innan med 2 stora öppningar för plexit, sätt dit vaxduken innan plexit och skär ut längsmed öppningarna så högt upp du vill ha duken, och skruva sedan dit plexit sist.

Om du tapetserar vaxduken, så att den ligger helt slätt som en tapet, behöver du inte byta den på länge. ;)

lisora
0

#9 aaahaa! då förstår jag! :) tack!

lisora
0

Så nu har jag 

bokhylla
plywood att stödja upp baksidan med
plexiglas

och jag behöver
vaxduk (eller plastmatta)
silikon
något mer?

och jag kan alltså sätta vaxduken direkt på träet så håller det sig bra? :)
och att städa gör man genom att ta ur all spån och måste jag sedan tvätta ur med något? en disktrasa eller liknande? Oskyldig

_Charlie
0

#11 Ja då vaxduken direkt på träet. Med ordentligt med spån är det sällan kisset ens når ner till vaxduken, så det är inte mycket slitage som sker på vaxduken egentligen.

Köp ett litet sopborste set från tex rusta, jysk, ÖoB eller liknande av denna modellen som du öser ner spånet i en säck med. Byter man innan de kissar så mycket att det tränger ner till vaxduken behöver man inte skura ur buren så ofta utan bara fylla på med nytt spån.

Emellanåt kan man dammsuga upp det sista och sedan torka rent med en trasa. :)

Lilje
0

#11 Ja det håller sig bra, jag brukar dock häfta fast vaxduk/platsmatta. Enklare att ta bort om man vill byta senare :) Du märker ju beroende på hur smutsig det blir, när du kan torka ur då och då men jag brukar inte behöva göra det här hemma, tar bort smustigt spån och fyller på med nytt såpass ofta att jag oftast inte tömmer hela burarna varje gång. Annars blir det för mycket spill med fortfarande fräscht spån, men så har jag ju några fler grisar också :)

_Charlie
0

#13 Jag sparar också det som är relativt rent. Man märker när man tömmer att man slänger mängder med rent spån, speciellt det som ligger längs med kanterna. Jag brukar ta det halvrena spånet och lägga på hösidan, för då ser det finare ut när man bara ser helt rent spår och en stor hög hö, och inte det halvrena under höet. Hihi! :D

_Charlie
0

Om inte jag tapetserar fast vaxduken ser det ut så här hemskt fort. Hur det ser ut i botten idag ska vi inte prata om. ;) Spånet åker in under vaxduken i hålen och går inte att städa bort. Mina nya bokhyllor ska tapetseras, oavsett om de blir lite svårare att få bort vid byte. ;)

Lilje
0

#14 Haha, jag gör exakt likadant! Man måste ju vara lite smart när man har många burar att hålla fräscha, sen är det ju alltid kul om det ser lite fint ut också så varför inte ;) Dessutom är ju svinen jätteduktiga på att göra sina behov där de äter.

lisora
0

# 12 har en sådan hemma redan och städar ur nuvarande gallerburen med Oskyldig så vaxduken ändå upp över kanterna alltså! det ska jag väl kunna fixa :3

[Wildfire_]
0

Tycker att du fått väldigt bra tips men tänkte att jag lika gärna kunde berätta hur jag och sambon gjorde med vår första bokhyllebur! Glad Det är en helt vanlig billy bokhylla där vi tog bort det tunna baksidan helt och satte fast en spånskiva i botten istället. Hade vanligt silicon i alla skarvar och limmade sen fast vaxduken med trälim.

Se bara till att det blir helt slätt och inga bubblor.. annars kan marsvinen lätt börja tugga sönder den och man får byta helt. Men får man det slätt och fint så kan vaxduken nästan hålla hur länge som helst!

Här är en bild på buren när den var nästan färdig, mycket enkelt och tog väl ca 1 ½ dag för oss att göra den! Fick stå under natten och torka men utöver det så gick det relativt snabbt.

lisora
0

#18 gud vad fin (och stooor!)! men en fråga angående vaxduken, hur gör ni i hörnen? Klipper ni av vaxduken då så ni kan sätta fast den ordentligt eller sätter ni fast den som det är? Är lite svårt att förklara men annars blir det väl en "luftbubbla" i hörnen? som när man tapetserar en vägg, då möts ju två olika delar av tapeten i ett hörn liksom :) Hoppas någon förstår vad jag menar haha…!

emmaaslund
0

#19 Jag själv har klippt bort en del av duken (så det inte blir en enda bulle av det) och vikt ungefär som på ett paket i hörnen :)

/ Emma

_Charlie
0

#19 Du kan klippa av en fyrkant i varje hörn så att kanterna möter varandra, sedan kan du dra en siliconrand i hörnen som täcker ändarna på vaxduken för att minska risken ännu mer att de får tag i någon flik. :)

[Wildfire_]
0

#19 Tack så mycket, är jättenöjd med hur den blev trots att det var ens första bokhyllebur man gjorde någonsin! Glad Jag förstår precis hur du menar, vi klippte aldrig i kanterna utan vek den som den var vilket fungerade helt ok och vi slapp även bubblor men efter ett tag så började trälimmet släppa lite men inte jättemycket som tur var.

Den andra bokhylleburen gjorde vi precis likadant med men klippte istället kanterna och limmade det omlott. Nu i efterhand känner jag att det var en smartare lösning då kanterna sitter där dom ska utan att lossna som på första buren Glad

[Wildfire_]
0

Här är en bild på den andra buren där vi hade klippt i kanterna istället Glad

lisora
0

#23 I see, I see! Glad det blir till att bygga i helgen då Oskyldig känns ju så mycket trevligare och mysigare med en bokhyllebur, blir inte alls samma instängda känsla som jag känner av en gallerbur :)

[Wildfire_]
0

#24 Jamen precis, jag älskar bokhylleburar och marsvinen uppskattar det tusen ggr mer också! ^^ Vad kul, får bomba oss med bilder sen när det är klart! Skrattande

lisora
1

#24 ja det ska jag! kommer säkert komma in här något mer då det säkert kommer komma upp frågor när vi väl bygger också haha Oskyldig

Zabbio
0

Wow! Men.. kan de inte hoppa ur? Hur höga behöver väggarna vara? :)

(har inga marsvin)

Fina stora burar de får :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Wildfire_]
0

#27 Haha nä, om du menar mina två bokhylle burar så har jag aldrig varit med om att dom någonsin velat hoppa ur buren! Glad Dom trivs och har stor yta att röra sig på + att dom får rusa runt i vardagsrummet så ofta som det bara går, så tror inte att det finns något behov till att "rymma". Väggarna är runt 20-30 cm höga tror jag och hos mig räcker den höjden gott och väl.

Min ena hona kan dock bli lite över exalterad när jag kommer med frukost på morgonen och försöker då "klättra" uppför burväggen men jag tror aldrig att hon skulle lyckas ta sig över eftersom det är lite halt, hon är ganska liten av sig och att det är ganska högt. Men visst händer det att marsvin råkar ramla ut ibland men det har aldrig hänt hos mig *peppar peppar*

lisora
0

#27 mamma vill gärna ha buren på ett bord så man kan ha spån/hö/osv under där och ha någon typ av skynke iför, men jag vet inte om jag vågar det… är skiträdd att dom ska hoppa ut haha! och om den då står på golvet är ju allt som händer att de rymmer ut i gästrummet, har man stängd dörr kommer de inte längre… men det är smidigare med ett bord… 

vet inte hur hög kant det är ännu, men skulle gissa på runt 30. jag får ju hem en bebis nästa vecka och vet därför inte riktigt hur jag ska göra, han kanske är superpigg och genast vill försöka hoppa ut!

_Charlie
1

#29 Jag kan nästan lova dig att de inte kommer hoppa ur buren. Marsvin är inga äventyrare, de är inte som hamstrar som bara måste måste måste ut ur varenda litet hål de kan komma åt. De trivs i sin bur, den är deras trygghet.

I det vilda blir marsvin jagade och uppätna, de är bytesdjur och mycket försiktiga sådana. I buren känner de sig hemma och trygga, de vet var maten finns, var gömställena finns, var de kan ta skydd när rovdjuren kommer. De lämnar inte detta för att utforska okänd mark. ;)

(Sedan finns det självklart en och annan äventyrare ändå bland marsvinen, de är dock inte många som får för sig att hoppa ur en bokhylla från ett bord, de flesta är inte så dumma. ;))

lisora
0

#29 hmm okej.. för det vore ju väldigt smidigt, tror det blir enklare och städa också så man slipper stå på knä… men är så rädd att vakna en morgon så har grisen slagit ut tänderna för han ville hoppa ut! iofs råkar jag lämna gallerburdörren öppen ibland och ingen har rymt därifrån Oskyldig

Zabbio
0

Ah.. vad smidigt med såna som husdjur :) Det trista med kaniner är ju att man ser dem genom galler o man inte går in i buren. (alltså om man vill titta på när de umgås med varandra, sen kan man så klart kela med dem också)

Brukar marsvin fungera bra i grupp? Det är nog ett av de få  husdjur jag aldrig haft :)

#29 Kanske en liten plexiglaskant längs med väggen kan bygga på höjden lite? :) Så att du slipper oroa dig. Står den och bordet i ett hörn behövs ju bara plexi på två sidor.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Wildfire_]
0

#29 Här kommer det en till bild, hoppas det hjälper dig lite iaf! Vi möblerade om i vardagsrummet för några månader sen och flyttade buren ifrån vårat stora vardagsrumsfönster till andra sidan rummet och såhär såg det ut då. Buren stod på två lackbord och kom upp ca 60 cm ifrån golvet och jag hade inga problem med att städa buren för den kom upp i en bra höjd. På det sättet kunde man ha förvaring under också vilket jag tyckte var jättebra att ha allt lätttillgängligt Glad

Vi hade även satt dit kompostgaller mest för katternas skull men det visade sig att dom inte brydde sig ett dugg om marsvinen haha. Men plexiglas fungerar också för att förhindra att marsvinen tar sig ut (vilket känns lite osannolikt) men alla individer är ju olika, vissa är mer rymningsbenägna än andra.

Kompostgaller har iofs stora hål men vi tyckte ändå att det fungerade bra då marsvinen nästan förstod att det inte var någon mening med att ens försöka "rymma".

Men visst hände det någon gång att jag hittade marsvin som klättrat på en mystunnel och upp på det löstagbara taket jag hade i buren, fast det är ju en helt annan historia haha! Flört

lisora
0

#33 åh vad fint! smart med kompostgallren ju, kanske jag tar efter Oskyldig i alla fall om jag märker att de är benägna att försöka rymma!

lisora
0

Såhär ser buren ut just nu! :D Har inte varit hemma medans pappa byggt så har ej kunnat komma med åsikter, men det är plexiglas hela ena långsidan, sen är det bara vaxduk i botten och silikon i kanterna så att det ska hålla tätt. :) Bokhyllan är lackad osv så den ska tydligen inte suga åt sig fukt,

men som ni ser är det ganska mycket luftbubblor i botten… Gör det någonting? Marsvinen kommer ju inte kunna bita i det för det ska vara ett tjockt lager spån över men tänkte om det finns andra negativa saker som kan komma när det är luftbubblor? Obestämd

linneakaangas
0

Kan inte träet fortfarande förstöras om det kommer kiss på det? :P

lisora
0

nej det är lackat och behandlat och har liksom "matt" yta :) och även om det kommer kiss är det inga megamängder. det är liksom inte "träigt" utan som en skrivbordsbänk

[LemonLime_]
0

#35 _Charlie sa i #7: " Blir det en liten bubbla någonstans eller ett veck, då äter de upp duken."

#37  Sant att ytan är behandlad men om det skulle komma fukt mot skivan som blir instängt under duken skulle det nog fukta träet förr eller senare. Billy bokhyllerna är byggda i spånskivor vilket inte klarar fukt bra alls. Så det är viktigt att det blir tätt :3

[http://www.byggskadeteknik.com/fukt_info.php]

lisora
0

#38 ja jag vet men det ska ju vara spån över? de ska ju inte springa på duken, okej om det var bubblor på väggarna men nu ska det ju inte gräva sig ned till botten? (förhoppningsvis haha)

och vi har slagit "in" hela undersidan i vaxduk just för att det inte ska komma in fukt NÅGONSTANS… jaja vi får se, pappa trodde inte att det var några problem och annars kostade buren runt 140 kronor så blir det knas så blir det :) får vara noggran med att städa ofta så det minskar risk för fukt