Marsvin går ned i vikt efter kastration
Jag tog hem en hane som vägde 1310 g i mitten av september. Jag lämnade in honom för kastrering en vecka senare då vägde han 1250.
Kastreringen gick hur bra som helst och han åt direkt då han vaknade upp ur narkosen och såren läkte hur fint som helst.
En månad efter kastreringen vägde han 1120g. Jag blev då orolig men vet försäkrade att det nog var operationen och brist på hormoner som orsakade viktnedgången men att han ska ha god aptit och stabilisera vikten igen.
Men han går långsamt ner och ner nu väger han 1040g. Jag extramatar honom med pellets och uppblött vetekli.
Han är pigg, glad, uppvaktar sina damsällskap ofta, äter mycket, springer på golvet, är nyfiken och utforskar allt.
Men jag är lite orolig ändå. Kan det vara så enkelt att han rör sig mer här hemma hos oss, att han bränner kalorier på att uppvakta sina damer i tid och otid?
Han bor ju dessutom med två matvrak till damer,varav den ena är lite väl rund, men han vill verkligen vara med dem HELA TIDEN.
Jag har provat att dela av buren till natten men då biter han och gräver hela natten och äter inte av sin mat. Sätter jag honom i en egen bur slutar han nästan att äta helt.
Vad ska jag göra med min lilla kille?
Du tycker inte att han kanske var lite mullig då under september? Kanske var han inte lika aktiv under den månaden? Kort svar, men detta för att göra sig av med bidragande saker ^^
Skulle också gissa på att han är mer aktiv :P Han har ju tjejer att jaga efter nu ;)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
om det fortsätter kan ett prov för skäldkörtelsjukdom vara bra att ta. Då äter marsvinet bra men kroppen går på högvarv och förbränner massor.
Skulle tro att det beror på att han är med honorna. Springer han efter dem hela tiden? Hur länge har de bott ihop? Om han är allt för på dem och verkar föredram dem framför mat under längre tid kanske han inte är rätt typ av hane för att bo med marsvinshonor.
Jag har tre med sköldkörtelsjukdom (dom är släkt). Symptomerna var att dom tappa päls på framdelen av kroppe och hade problem med vikten. Men dessa djur har alltid varit små. Undrar du mer om denna sjukdom kan du nod pma Creation här på mif hon var den som hjälpte mig. Du kan kolla in i min tråd "hormoner tappar päls?" Personligen tror jag mer på att han gått ner pga att han flyttat in till honor och kastrerats. Den är ju en stor omställning. Men om han fortsätter gå ner i vikt skulle jag kontakta veterinären.
Tack för era svar.
Han har bott ihop med honorna sedan slutet av oktober, så ca 3 månader. I början jagade han dem och ville göra barn, men det lugnade sig ganska snabbt. Han måste dock "hålla koll" på dem och kommer de nära så "purrar/knorrar" han och svänger med rumpan. Han sover dock lungt själv och ibland med någon dam. När de är på golvet är han nyfiken på allt och bryr sig inte lika mycket om damerna. När de äter tillsammans så äter han fort och kivas om maten.
Men han ÄLSKAR sina damer. Han är kelig och ligger gärna i knät men går man förbi damerna med honom i famnen försöker han hoppa till dem från två meters håll.
Om jag gullar med damerna springer han runt och ropar efter dem i buren.
Jag har tidigare haft flertalet kastrerade hanar med honor, men ingen har varit lika "kär" i sina damer som han.
Ska kontakta vet om inte vikten stabiliseras snart. Var bara nyfiken på vad ni trodde det kunde vara.
Han låter helt underbar!!