Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1207 ggr
[Wildfire_]
0

Kawas bebistråd!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj jag skakar fortfarande. Hej föresten, i'm back! Jag har tvekat att skriva ett inlägg här pga allt som hänt förut.. men samtidigt ville jag berätta vad som hänt härhemma.

Ni som följt mig vet nog att jag hade två dräktiga honor varav den ena honan är en teddymix som heter Kawa. Idag runt 15.30 upptäckte jag två småttingar i Kawas, Kitsunes och Trudys bur. Två småttingar på 61 och 64 gram! En helvit och en flerfärgad i black, cream, white (tror jag?). Kollade kön lite snabbt och tror det är två pojkar (igen)! Bebisarna är för övrigt inte missbildade på något vis.

Bebisarna är dock förtidigt födda, beräknad födelsdatum var nästa vecka men bebbarna är fullt utvecklade. Pigga och rör endel på sig. Mamma Kawa mår bra och ligger just nu i _Charlies tunnel och myser med dom små. Hon har klarat dräktigheten jättebra och äter och dricker mycket. För att sammanfatta detta är jag fylld med både lycka, glädje och endel oro. Dels för att småttingarna var beräknade till nästa vecka och dels för att dom väger så lite som dom faktiskt gör. Just nu håller jag koll varje timme, väger och tittar till dom små. Märker jag att Kawas mjölk inte rinner till så blir det stödmatning här hemma men just nu avvaktar jag.

Jag ville bara berätta detta för er.. jag undanbeder vänligt och bestämt elaka kommentarer eller annat som inte hör tråden till. Ville bara dela med mig av den lycka jag känner just nu.

Angående Trudy så är hon stort som ett hus och är beräknad att föda vilken dag som helst Glad Hennes dräktighet har varit problemfri och väntar med spänning vad som kan finnas därinne.

wingren
0

lycka till som fan!

[Wildfire_]
0

#1 Tack du, håller tummarna för att detta ska gå bra!

bohan85
0

Söta är de!! Hoppas de växer på sig och att du hinner sova lite mellan varven!

Vad stödmatar man marsvinsbebisar med som ersättning för mjölk från mamman?

[Wildfire_]
0

#3 Jo verkligen, är jätteglad samtidigt som jag är vettskrämd. Sova kommer jag kunna göra, mamma Kawa tar hand om sina små felfritt.

Dom flesta brukar stödmata med fortimel och andra med välling, jag brukar använda sempers välling och det fungerar bra.

bohan85
0

ok, kan vara bra att veta! Har du ingen blogg så man kan följa de små sötnosarna?

[Wildfire_]
0

#5 Jo visst kan det vara det! Flört Kommer uppdatera i den här tråden tills vidare, hemsidan är under uppbyggnad så avvaktar med den just nu.

lisora
0

gud så söta.. hoppas verkligen det går bra hela vägen! :D

juliino
0

Grattis!! Den där ljusa är jag allt nyfiken på!

Håller tummarna för dom små :)

[Wildfire_]
0

#7 Tack, det går att rätt håll för när jag tittade till tjejerna för någon timme sedan så låg Kawa inne i mystunneln och diade dom små! Men jag ropar inte hej ännu, huvudsaken just nu är att dom diar Glad

[Wildfire_]
0

#8 Tack så mycket! Dom diar så det känns bra!

Jasså? Skrattande har inte tittat så noga men verkar bli lika vit som pappa sin, inga röda ögon dock. Ska bli spännande att se hur deras pälsar utvecklar sig eftersom både mamma och pappa är strävhårig =)

juliino
0

#10 Ja jag tycker man sällan ser Teddy/rexar som är helvita ;) Och inte helvita med mörka ögon "dregel" Oskyldig

[Wildfire_]
0

#11 Ok, då förstår jag bättre :) Bebisarna blev ju pet eftersom mamma är teddymix och pappa troligtvis är lakeland! Men vitt är alltid fint i min mening så därför blev jag så förvånad när jag fick en liten trefärgad sötnos mitt i alltihopa, för trodde att det bara skulle bli vita bebisar i den kullen! =)

lisora
0

#11 min förra gris (som tyvärr inte finns längre :( <3) var en helvit teddy förutom en svart fläck mitt i pannan 0:) var tvungen att säga det, alla i min familj tyckte han var småful så blev så glad när jag såg att du tyckte det var fint haha!

juliino
0

#12 Ja vitt är jätte fint!

Då får vi hoppas att dom går upp i vikt som dom ska och du kan bjuda på ett gäng urgulliga bebis bilder Oskyldig

juliino
1

#13 Gud vad fint det måste sett ut! Kyss

Virvlan
0

Grattis =)

Mari
0

Åh är det dessa som Gordon är pappa åt?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Wildfire_]
0

#16 Tack!

#17 Mari antar jag? :)

Japp dessa sötnosar är Gordon pappa åt, kom lite förtidigt men vi kämpar på. Pigga och diar för fullt också Glad

[Wildfire_]
0

Usch, jag står i en vägkorsning nu och vet inte hur jag ska göra Rynkar på näsan Sedan bebbarna föddes igår har deras vikter legat ganska stadigt. Nu imorse runt 06.00 gick jag upp för att kolla vikterna och båda pluttarna hade droppat 1-2 gram under natten. Båda är dock superpigga och mamma är jätteduktig med dom. Vad jag kunde dömma igår så började dom dia nästa på en gång men vet inte om Kawa fått sin mjölk ännu.

Nu återstår ju frågan; ska jag vänta med att sätta in stödmatning tills vidare? Jag vill ju helst att dom dricker Kawas mjölk först och främst, det är ju trots allt första modersmjölken och det absolut viktigaste dom behöver få i sig. Kawas mjölk borde ha runnit till nu också, men ingen viktökning har skett?Vågar jag vänta 12 h till och om jag inte ser en viktökning, ska jag sätta in stödmatning med fortimel då? Någon som vill ge några goda råd?

[Wildfire_]
0

Ny bild på båda sötnosarna också!

Chocopops
0

Grattis till det små =) Att dom tappar i vikt första dyngnen är helt normal. dom kommer snart att gå upp det ingen =)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

[Wildfire_]
0

#21 Jo det vet jag för så blev det för min första kull också! Anledningen till oron är för deras inte speciellt granna vikter, 60 och 59 gram väger dom nu. Vet ju också att mjölken rinner till ca 12 h efter förlossningen. Vågar jag vänta ca 12 h till, vet inte alls hur jag ska göra om jag ska vara ärlig Obestämd

Chocopops
0

#22 jag har haft en unge som varit nere och vänt på 40 g hon väger i dag ca 700g ca 4½ månad gammal :) så du kan vänta ett litet tag, ser det ut som om dom försöker dia?

[Wildfire_]
0

#23 Ok då känns det lite bättre, tack! Glad Då avvaktar jag ett tag till, ja dom diar för fullt. Hur vet man om honan fått mjölk? Läst mkt om att honan inte låter ungarna dia till en början då det kan göra ont i spenarna eftersom mjölken oftast inte rinner till med detsamma. Men Kawa har låtit dom tutta sen igår och dom ligger alltid under henne och diar. Vet inte om dom får i sig något dock Obestämd

Chocopops
0

#24 det du kan göra är att ta upp henne och sätta henne i ditt knä med ryggen mot dig, och försiktigt känna och en trycka lite lätt på spenen, finns där mjölk bör du få ut i alla fall en droppe, men har ungana precis varit där kan det va svårt att få ut något, men om dom sitter och tuttar tror jag inte det är några problem med mjölken :)

[Wildfire_]
0

#25 Ok, ska testa det! Tack! :)

[Wildfire_]
0

Mamma Kawa verkar ha mjölk i sina spenar för oj vad det smaskas hela tiden! Det gör mig lugn att sitta och lyssna på när småttingarna tar sig för av vad mamma har att erbjuda. Hon är verkligen en toppenmamma min fina Kawa, tar t om bättre hand om sina små än vad Trudy gjorde med sin första kull. Jag kan inte bli någonting annat än rörd och så stolt över henne.

[Wildfire_]
0

Vilka fina färger sen då!

[Wildfire_]
0

Lilla vita.. som kallas för "Mr White" här hemma just nu Glad

[Wildfire_]
0

Den här lilla parveln har inget namn just nu.. att det ska vara så svårt att hitta det perfekta namnet, fått lite vitt på rumpan också. Lill"grabben" min!

Twili
0

är du säker på att de kom en vecka för tidigt? de är ju fantastiskt utvecklade i så fall! undrar varför de går dendär sista veckan över huvud taget i så fall, bara för att retas Tungan ute

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

[Wildfire_]
0

#31 Nej egentligen inte.. för då hade dom med all säkerhet inte ens klarat av födseln, varit nästintill nakna och troligtvis varit döda. Så nu i efterhand kändes en vecka lite väl mycket hehe. Grejen är den att jag märkte väldigt sent på Kawa att hon var dräktig och hade då svårt att räkna när hon väl skulle få sina bebisar. Så antog när jag hittade dom i buren igår att dom kommit alldeles för tidigt, aldrig sett så små förut. Min förra kull vägde 124 och 129 gram och första tanken var, "shit, förtidigt födda" men det visade sig vara jättebebisar istället haha. Så när den här kullen kom så antog jag att det var förtidigt födda eftersom dom är så himla små.

Men när jag väl började läsa om nakna magar, bebisar som är svaga, kan inte hålla upp huvudet osv så gick det upp för mig att mina småttingar inte var så himla tidigt födda ändå. Dock väger dom lite men det är för att Kawa är så ruskigt kräsen i maten, hon äter men det går segt så det är nog troligtvis därför bebisarna föddes så nätta.

Twili
0

#32 ja du hade verkligen en jättekull. ca 60 gram är inte alls speciellt litet igentligen, har för mig att de flesta väger mellan 60-70 g. grattis Glad

[Wildfire_]
0

#33 Jätte och jättekull vet jag inte men tack ändå.. ger mig hopp om att bebbarna kanske klarar sig trots allt! Har för mig att en "normal" bebis ska ligga över 70 gram för att ha en någorlunda bra chans att klara sig men självklart är det ju olika för individen.

Twili
0

#34 tycker det är rätt rejäla vikter ;) det med 70 g kan nog vara rimligt, men tror endå att dina småttingar har bra chanser Glad

godisgrisen
0

Jag tycker du ska sluta oroa dig. Flört Allt jag ser på bilderna och det du skriver låter väldigt normallt och bra. Du har fått utmärkta råd av Cocopops.

Grattis! Skrattande

[Wildfire_]
0

#35 Ok, bebbarna blir bara piggare och piggare för varje gång jag tittar till dom. Har dock inte vägt dom sen 12.00 idag och då stod dom stilla på sina vikter. Men mamma är där och låter dom dia så tror dom kommer börja öka inomkort.

#36 Haha ja, jag får väl "skärpa mig" då.. Flört Men det är inte så himla lätt alla gånger för jag vet ju hur det gått för många andra härinne som fått allt från 40-60 grams bebisar där det verkligen har gått käpprätt åt skogen! Obestämd Man vill ju själv aldrig hamna i den sitsen så det är väl därför man oroar sig så "mycket". Sen får jag "skylla" på att det är min andra kull och att jag inte är så lika van och erfaren som alla andra härinne.

Ja jag är tacksam för alla råd jag får Glad Och tack!

Mari
0

Japp Mari här ;)

Verkligen söta bäbisar du fått, mamma är inte fy skam heller otroligt vacker och stilig teckning!
Ska bli kul att följa kullens utveckling

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Wildfire_]
0

#38 Vad kul att se dig här också :) Ja visst är dom alldeles underbara, jag hade bestämt mig att inte behålla någon men går detta vägen så lutar det åt att färgklicken får stanna, sambon insisterar haha!

Mamma Kawa är så vacker, hon är mitt andra marsvin jag skaffade så hon betyder väldigt mycket för mig! Ja tänker lägga upp lite bilder här och på facebook. Den lilla vita fick jag stödmata nu på eftermiddagen, gått ner till 57 gram nu, känns lite oroväckande så får se om stödmatning hjälper! Jag vill verkligen inte förlora någon utav dessa sötnosar!

[Wildfire_]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Inga nytagna bilder på småttingarna ännu men bjuder ändå på en liten video på mor och bebbar om det är någon som är nyfiken! Glad