Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2681 ggr
Ceratico
0

Torra bröstvårtor

Mitt ena marsvin, Kakan, har ofta väldigt torra bröstvårtor och det bildas som avlagningar på dem. Avlagningarna går att pilla bort utan problem. Hon är inte dräktig och hon diar inga ungar - hon har aldrig ens haft en kull, så mjölk ska de ju inte kunna vara.

Förut pillade jag bort avlagringarna och smorde in vårtorna med vaselin och de har blivit bättre, men jag undrar vad det kan vara? Vad är det som gör att hon får dessa avlagningar?

godisgrisen
1

Det kan vara hormoniellt. Skorviga tuttar är ett av symptomen på äggstockscystor. Det andra är symetrikt håravfall på sidorna av kroppen, svullen mage och ett intensivt brunstbeteende. Hur gammal är hon?

EvaLuna
0

De beror troligen på hormonrubbningar. Hos marsvinsflickor är de vanligt med äggstockscystor, vilket kan yttra sej i de du beskriver och / eller förstorade juver / spenar. De kan oxå gå i brunst överdrivet ofta.

De råder lite olika meningar om detta mycke vanliga tillstånd, men jag tycker inte de e nån större fara…. Kan (KAN) dock utvecklas till problem längre fram

Ceratico
0

Hon ska ha blivit ett år i oktober enligt hennes tidigare ägare och är alltså runt ett år och tre månader.

Intentivt brunstbeteende - dock inte oftare än normalt - har hon också, framför allt mot den näst yngsta utav töserna, som är snart ett halvår. De är ofta högljutt tjaffs i buren då, men inget bråk iaf. Hon är även den dominanta, så beteendet kanske beror lite på det också?