Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 857 ggr
CupcakeGod
0

marsvin frågor

Jag har tråkigt och vill lära mig lite mer om marsvin. Give me your best!

Så…

• Varför är det "ett" marsvin och inte "en" när de flesta som inte vet säger "en"?
  • Hur länge lever ett marsvin?
  • Vart kommer marsvin ifrån?
  • Vilka djur är närmast besläktade med marsvin?
  • Varför håller vissa personer marsvin och kaniner tillsammans? De talar jo inte samma spräk?
  • Är det sant att marsvin är koprofaga djur?
  • Hur många ungar kan de få som mest?

Det var nog allt. Hoppas på att någon kommer kunna svara på mina "konstiga" frågor xD

Fridaaaa
0
  • **Varför är det "ett" marsvin och inte "en" när de flesta som inte vet säger "en"?
    **Ett marsvin heter det, är så i gramatiken har jag för mig :)

• **Hur länge lever ett marsvin?
    **5-7 år är medelåldern, de kan bli lite äldre med :)

• **Vart kommer marsvin ifrån?
    **Sydamerika

• **Vilka djur är närmast besläktade med marsvin?
    **kapybara bland annat .9

• **Varför håller vissa personer marsvin och kaniner tillsammans? De talar jo inte samma spräk?
    **Många gånger är det djuraffärer som har lurat på folk att det är OK att ha en kanin och ett marsvin ihop, trots att det inte är det. Det är inte olagligt att ha dem ihop men då måste marsvinen vara minst 2 st. Men det är en dum risk att ta, att ha dem boendes permanent.

• **Är det sant att marsvin är koprofaga djur?
    **Ja det stämmer

• **Hur många ungar kan de få som mest?
    **Vanligast är 2-4 ungar men fins dem som fått 5-7 ungar med i kull. Min mamma hade några honor som fick 6 st i vissa av sina kullar :) Men över 6 st är väldigt ovanligt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ceratico
0
  • Ett och en är svenska spårket, men vet inte varför det heter ett marsvin och inte en marsvin, men det är väl precis som att det heter ett bord och inte en bord.
  • Ett marsvin lever vanligen mellan 4-7 år, men så finns det självklart dem som har fått både äldre och yngre exemplar.
  • Marsvin kommer i från sydamerika, där de användes (och fortfarande används) som matdjur.
  • Marsvin är gnagare och det finns extremt många gnagare, men de är besläktade med t.ex capybaran och bävern.
  • Man bör inte hålla kaniner och marsvin tillsammans, men det är inte olagligt och det sparar plats så därför håller en del dem tillsammans. Plus att en del nog också tror att ett marsvin kan ha en kanin som sällskap istället för en artfrände.
  • Har ingen aning om vad koprofaga betyder, så det kan jag inte svara på.
  • Marsvin får oftast mellan 2-5 ungar, men kan troligen få upp till 10-12 stycken eller mer. Såg en gång en kull på 13 ungar på bild, men vet inte om det var 2-3 sammanslagna kullar som fick dela mamma, om de ville imponera eller om det faktiskt var en kull på så många ungar.

Hoppas du fick svar på en del av dina frågor :)

Fridaaaa
2

#2 Ett marsvin kan inte så så många ungar, det är sammanslaget på kullar, inte i samma kull:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ceratico
0

#3 Jag misstänkte det ^^

Linnet
0

Har aldrig hört nån som säger en marsvin, ett marsvin heter det ju, kommer från svin, det heter ju ett svin.

miasmarsvin
3

I bestämd form heter det marsvinet,då blir det ett marsvin.Glad

idipidi
1

#6 Jag tänkte också på det, att om folk säger "en marsvin", tror de då också att det heter "den marsvinen"? Eller har de inte tänkt så långt kanske?Tungan ute

Sandra-B
0

Marsvin är, vad jag fått lära mig, ett av några undantag i grammatiken. Levande varelser (människor och djur) samt givetvis annat också är generellt sett utrum (femininum eller maskulinum), något som även brukar betäcknas som N-genus eller en-ord. Marsvin räknas dock som ett neutrum (betäcknas även som T-genus eller ett-ord). Substantiv som är neutrum har oftast samma form i singularis och pluralis (ett marsvin, flera marsvin) om de slutar på en konsonant (b, c, d, f, g, h, j, k, l, m, n, p, q, r, s, t, v, w, x, z) och får oftast ändelsen -et. Det finns dock inga riktigt bra regler när det gäller en och ett, finns alltför många undantag. Angående en och ett häller det i princip bara att plugga in vad som är rätt. Är inte för inget som svenskan anses som ett av de svåraste språken att lära sig. Har man kunskaper i andra germanska språk kan man dock få lite vägledning; exempelvis tyskans feminina die, maskulina der och neutrala das. Marsvin på tyska heter das Meerschweinchen.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!