Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1437 ggr
gickan87
3

Räddningsaktion Gävleborg!

Läs även denna tråd

Det handlar om 9 djur, 2 hanar och 7 honor. Alla honor är troligen dräktiga. Vi vet ingen ålder på djuren. Både lång och korthåriga.

Det vi vet är att honorna konstant får gå dräktiga vilket inte är bra för dem. Deras ungar byts sedan in till djuraffärer mot foder/annat. Också är karusellen igång igen.

Hjälp oss hjälpa dessa svin till bättre hem!

Det som söks är permanenta och ev. jourhem till 6-7 djur.

Transport brukar alltid lösas och finns hem kan jag nog ha ett par extra tills transport löst sig.

Jag kan som max ta 2 honor.

Bra om detta inte sprids via facebook då det är där annonsen finns om dessa djur så ägaren inte får för sig att behålla djuren och plåga dem ännu mer.

Så, vilka är på?'

Jag hoppas detta inlägg är okej. Men det är ju inte under normala omständigheter.

MVH Erika :)

[Ella2010]
1

Jag kan ta en hane och två honor om det behövs, pga platsbrist och bråk i min nuvarande bur måste jag dock få tag i en bur först åt honorna. Då kanske bråkstaken jag har blir kompis med de andra .

godisgrisen
2

Bor ju lite söder om Gävleborg och är utan bil. Jag kan dessutom inte behålla marsvinen men har god erfarenhet av dräktigheter, födslar och ungar. Jag hjälper gärna till men kan just nu ta max två honor. Om det dyker upp folk som kan ta dem permanent tycker jag att det är en bättre lösning då jag ogillar runtflyttande av marsvin som farit illa. Men om det är kris så finns jag.

shrimala
1

jag skulle kunna ta en kanske två stycken honor men jag bor väldigt långt bort, bor i Skellefteå. Men om transport kan fixas så finns det plats hemma hos oss.

gickan87
0

#1 Härligt! Då är vi igång :) #2 Jo, där håller jag med dig till fullo. Men tanken på att de får flytta en extra gång eller bo kvar så finns det egentligen bara ett alternativ. Har jag inte haft så många egna hade jag kunnat erbjuda hem åt dem alla. Tack för att du är med :)

gickan87
0

#3 Kan du börja leta transport redan nu? T.ex inne på djurtransportifokus?

ElmerKrudd
2

Jag skulle kunna ställa upp som jourhem! Bor i söderhamn. Har dock ingen extra bur men kan söka rätt på en eller om någon här har en till övers och låna ut under tiden? =)

Klart vi ska hjälpa djuren!

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Sandra-B
0

Om transport kan fixas ner till Skåne kan jag också ta en hona - men bara tillfälligt tills ett nytt hem dyker upp, så kan ett permanent hem hittas direkt är det såklart det bästa.

Har också erfarenhet av avel och de komplikationer som kan uppstå i samband med dräktigheter och med nyfödda ungar.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

shrimala
0

#5 visst kan jag det.

jefi72
0

Är gärna med och hjälper till. Bor norr om Uppsala och har bil. Kanske kan man samåka flera tillsammans.

ElmerKrudd
0

Hur ska vi utföra detta? Ska vi ta kontakt med henne via hennes anons på facebook och säga att vi vill ha ett marsvin från henne eller? Jag kan köpa en ny bur endast för detta. Djurens hälsa är det viktigaste för mig, struntsamma om det kostar pengar. Det är dom värda.

Min sambo är helt med på detta han också och sa att det är väl klart att vi ska hjälpa till! :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

ElmerKrudd
0

Jag kan förövrigt ta mig till gävle alla dagar i veckan då jag endast pluggar på distans :)

[Ella2010]
0

Kan jag bara få hit dem till Gävle kanske vi kan mötas här? Eller om någon med bil kommer hit och så hämtar vi dem i Ockelbo , 6 mil norr om Gävle. Alla deltagare bidrar med soppapengar. Jag har inte ett öre nu men bidrar med det jag kan. Kanske kan vi splitta kostnaden för alla marsvin?

gickan87
1

#10 Jag har kontakt med säljare och kommer diskutera med denna. Troligen blir det så att jag köper hela gruppen. Jättekul att så många är med! Jag återkommer under morgondagen när jag fått tag i säljaren.

ElmerKrudd
0

#13 Åh bra!

Jag kan ta en eller två honor då. Hoppas verkligen att allt löser sig för dom små grisarna nu!

[LemonLime_]
0

Hoppas räddningen går bra! Ni gör ett jättejob!

Jag hade gärna hjälp till om jag bodde närmare.

[Ella2010]
2

Oj vad ska hon ha för alla ?

gickan87
0

#16 Vet ej, hoppas på rabatterat pris. Du som haft kontakt med säljaren förut, är hon snabb på att svara? Vilka tider?

[Ella2010]
0

Nja sådär. Men jag vill ju ha nån :(

ElmerKrudd
0

#17 Men då "köper" vi utav dig då eller? =)

Jag har ju faktiskt ändå tänkt att skaffa en eller två honor till min Lasse när han är kastrerad så då kanske någon utav flickorna får stanna kvar för alltid :)

gickan87
0

#18 vill ha nån? Du kunde ju ta 1 hane och 2 honor? eller hur menar du? :) #19 Ja, något sådant hade jag väl tänkt mig. Första gången jag är delaktig i en räddning så tänker nog inte helt klart.

pinku
0

Jag kan ställa upp med permanent hem till en hona, men kan vara jourhem till fler.

ElmerKrudd
0

#20 Samma här. :P Men om du tar allesammans, så splittar vi som ska ta dem på kostnaden liksom? :)

Hur mycket utrymme skulle två dräktiga honor behöva?

[Ella2010]
0

#20 jo men trodde du skulle ha alla själv :)

gickan87
0

#23 haha nej. Blir för mycket med 21 marsvin :) Jag meddelar Såfort jag fått tag i säljaren!

gickan87
0

Vi Kan väl göra en lista på permanenta och jourhem och antal marsvin och kön? Gärna definitiva antal. Så Kan ni kopiera och fylla i. Så har vi lite bättre koll på läget :) Permanent: gickan87 1 hona (ev. 2) Jourhem:

ElmerKrudd
0

Permanent:

elmerkrudd 1 hona (ev. 2)

gickan87 1 hona (ev. 2)

Jourhem:

elmerkrudd 1 hona

[Ella2010]
0

Permanent 1 hane, 1-2 honor jourhem : så många som behövs Behöver få tag i en bur till , ska ev köpa av gickan87

ElmerKrudd
0

Kände att jag kanske borde förtydliga.

Permanent:

elmerkrudd 1 hona (ev. 2)

gickan87 1 hona (ev. 2)

Jourhem:

elmerkrudd 1 hona ( 2 allt som allt :) )

pinku
2

Permanent:

1 hona

Jourhem:

Så många som behövs

Bor i Stockholm, har ingen bil. Även om mina tjänster inte skulle behövas, skulle jag vilja skänka en slant till ändamålet :)

gickan87
0

Uppdatering. Honor och hanar är inte tillsammans. Djuren är uppdelade i 3 burar hanar, honor, pensionärer. Vet ej om någon av dem är dräktig nu. Det handlar om 2 renrasiga lunkaryor, hanar. Honorna: 3 oreggade lunkaryor, en med kort päls. 1 vit peruantyp med blå ögon. Och en släthårig. Peuranen och den släthåriga är pensionärer. Hon verkar väldigt mån om djuren.

Linnet
3

#30 Hoppsan så fel det blev, man kanske inte ska skriva en massa skit och hota att anmäla, rädda djuren osv. när man inte alls vet alla fakta utan bara baserar allt på antaganden. Ta reda på fakta nästa gång innan ni startar upp nåt sånt här. Ägaren till marsvinen skulle kunna anmäla er för förtal i stället.

godisgrisen
2

Bra! då låter det ju inte så farligt i dagsläget i alla fall. Kanske har det blivit några missförstånd på vägen?

[Ella2010]
0

men det stämmer inte med vad hon sagt till mig!

Linnet
0

#33 Du har kanske missuppfattat. Har hon sagt till dig att honorna ständigt är dräktiga?? Har hon sagt att dom alltid går med hanar? Väldigt viktigt att ta reda på ordentliga fakta och inte bara anta att det är si eller så.

[Ella2010]
0

Ja det har hon faktiskt sagt!

ElmerKrudd
0

#30 Skönt att höra! Då kanske vi inte behöver stressa upp oss och ta allihopa :)

Ifall det är så att hon är mån om djuren och faktiskt vill sälja dem så ser hon nog till att de hamnar i ett bra hem.

Då fortsätter jag nog heller på min originaltanke att skaffa mig en bebis hona.

[Ella2010]
0

Jag kommer köpa de jag kan efterssom detta faktiskt inte stämmer. Råkar vara så att en släkting till mig är bekant med henne och har bekfräftat att djuren går tillsammans hanar och honor. Hon får ständiga kullar som hon skänker eller säljer till Arken.

Linnet
5

#37 En släkting till dig som är bekant med henne säger si och så….. men om du inte sett det själv så kan du faktiskt inte gå på vad andra säger. Det är "hörsägen" eller "skvaller". Hon har kanske alltid en eller ett par honor som går med hane och hon kanske säljer sina ungar till arken, men det betyder ju inte att alla honor ständigt går men hanar. Har man några avelshonor så kanske man oftast har en eller ett par kullar. Det blir så lätt fel när man hör saker från andra och sånt ska man inte sprida vidare med risk för att det blir ännu mer fel.

Jag kan ju säga att mina vänner har ingen aning om vilka av mina marsvin som går med hane eller när dom gör det, hur länge dom gör det, vilka marsvin som är honor och vilka som är hanar eller över huvud taget nånting som har med mina marsvin att göra. Än mindre dom som enbart är "bekant" med mig dom vet väl knappt ens att jag har marsvin.

Mari
0

Kommenterar så jag kan följa detta.

Jag kan ev. ta emot minst en hona, bor ca 7 mil norr om Gävle. Har nyligen misst en hona så har plats i min flock och har även en ledig bur som rymmer 3st.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

gickan87
3

Jag kommer ha fortsatt kontakt med denna säljare så får vi se hur det fortgår. Tror hon vill vara mer seriös än hon faktiskt är.

Är man seriös rekomenderar man inte en köpare att "ta en hona istället för då kan du ge kullarna som blir till Arken zoo och dår får du mat/pengar för dem"

Kallar ni det seriöst?

[Ella2010]
2

Nu är det ju så att HON SJÄLV sagt detta till mig och släktingen bekräftat det när jag frågade!! Alltså inte hörsägen!

Linnet
3

#41 Tycker inte det är OK att diskutera en person i ett forum på det här sättet och särskilt inte om denna person inte har möjlighet att försvara sig. Vi vet egentligen ingenting annat än vad hon påstås ha sagt och två personer har två helt skilda uppgifter om detta.Ingen vet hur det egentligen ligger till. Ta det med personen i fråga då och inte här.

[jadestone]
4

Tycker att det är skönt att det finns människor som uppmärksammar saker dom tycker verkar fel.

Bra gjort #41!!

Att det finns människor över hela landet som är redo att ställa upp och hjälp djur som far illa, stor eloge till er alla.

Tycker inte att någon har på något sätt blivit utpekad personligen under denna diskussion.

[Ella2010]
4

Det handlade inte om att diskutera en person, ingen är ens namngiven? Det började med att jag startade en tråd för att be om råd hur jag skulle göra, sen fick jag kontrakt med denna tråds TS och vi bestämde oss för att rädda grisarna. Det är inte två olika uppgifter. JAG har hört detta från en väldigt säker källa nämligen uppfödaren själv, men sen säger hon tydligen andra saker när köpare gör förfrågan. Hört talas om något som kallas för lögn? Djuren själva kan inte ringa efter hjälp, de har ingen röst. Om ingen reagerar på de missförhållanden som man faktiskt upptäcker, inte bara misstänker, för att inte kränka någon av misstag, hur ska man då nånsin kunna hjälpa nåt djur? Personligen undersöker jag hellre hur det ligger till än låter bli för att någon , som uppmanat mig att köpa en hona som kompis till min hane och sälja kullarna, skulle råka bli kränkt.