Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 5969 ggr
Lejonhjarta
0

Groddförslag mottages

Har tänkt att göra egna groddar t grisarna. Har ni några förslag på bra grejer att grodda??

Lyan
0

Jag groddar havre, solros, majs, gula och gröna ärtor, korn, vete och dari (fråga mig inte det är, det finns i blandningen jag köper)

FeliciaS
0

Alfalfa och havre groddar jag.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Royalz
0

Jag testade att grodda havre men det hände inget.. Eller det kanske blev en grodd av 30.

FeliciaS
0

#3 Oj :P Hur gjorde du?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Royalz
0

La först i blöt och sedan sköljde av dom 2 ggr per dag. Det enda jag lyckats med är solrosfrön men dom glömde jag bort så det möglade ;)

Men solrosfrön kan man väll grodda och ge?

Lejonhjarta
0

Kanske bäst ja kollar d åxå försäker hetsskull:

Hur gör ja bäst för att få bra resultat när ja ska grodda dom??

Lejonhjarta
0

En till sak… Allt ni räknar upp är torra saker från början antar ja?!

AnnaPolkagris
0

Mungbönor!

Lyan
0

Jag dränker (allt ska ligga under vatten, ha massa extra vatten för tex havre sväller till dubbel storlek) fröna i vatten och låter det stå så 1-2 dagar, sköljer av ordentligt och lägger dem sedan under plast, annars torkar de innan det hinner bli några groddar, fröna vilar tills det blir fuktigt igen. När de ligger under plasten är det inte så jätteviktigt med sköljning utan det gör jag när det inte är blött längre. Är det svalt och inget som fångar upp fukten ovanför tar det mycket längre tid.

När de är färdiga att ges beror på hur man vill ha dem, jag ger mina när de blivit gröna, det tar ca 1-1,5 vecka från att jag lagt dem i blöt.

När ni sköljer så fortsätt skälja/gnugga tills allt luktar friskt. Luktar det lite surt är det inte färdigsköljt

Allt är torrt från början

mjuhm
0

När jag tänker på grodda, tänker jag på plantera.

Planterar ni havre?:S

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Nej, för att grodda behöver man inte plantera det. Groddarna är typ som förberedelse för plantering, precis när fröerna spricker

Groddad havre på bilden

[Aquelegia]
0

Täcker groddar cvitaminintaget hps marsvin ?

mjuhm
0

#11 Okidoki :)

Lyan
0

#12 Det tror jag inte

Fridaaaa
0

#12 Det är inte så mycket c-vitaminer i groddar men andra bra saker:D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lejonhjarta
0

Ska köra vårat första groddtest nu. Blir en våran egengjorda viltfågelblandning på havre, vete å solrosfrö. Får se hur d går å vad grisarna tycker om d. Glad

mjuhm
0

Sätter man ner fröna ( alltså från maten ) ner i typ jord och sen vattnar man osv, sen näre börja växa gräs då tar man bara upp de? ELler har jag missförstått de helt och hållet?

Lyan
0

#16 Du får återkomma med resultatet :-D

#17 Se #9 :-)

mjuhm
0

#18 Fattar inget..

[Aquelegia]
0

#19 Att grodda frön är inte samma som att plantera När du planterar sätter man fröna i jorden med avsikt att kunna skörda. Tex sätta ett havrekorn i jorden och skörda ett gäng med nya havrekorn.

Medans att grodda INTE sätts i jord utan man bara lägger fröna i en skål med vatten tills dem börjar bli lite gröna. Alltså inga hela växter utan bara en början på en växt"skott". Man skördar heller inte groddar utan är ute efter små skott :) Inga rötter inga växter involverade i denna processen.

mjuhm
0

#20 Jahaa, då fattar jag ;)

Tack!:D Men det finns ju olika gnagarblandningar ju, kan man ta de fröen? ( Ber om ursäkt för att jag är lite trög;$ )

Lejonhjarta
0

Om ja inte missminner mig så är d pellets i gnagarblandningar, köper aldrig dessa så ja har inte koll, å dessa kan du inte grodda utan får då istället stå å sortera. Skulle hellre köpa viltfågelblandning eller liknande å grodda. Du ser ju i texterna ovan vad som funkar å grodda. Om du inte vill grodda själv så finns ju färdiga å köpa i frönskasdiskarna, men dom e ju dyrare. Antar att dom funkar lika bra om man bara vill kolla vad grisarna tycker om.

Lyan
0

Jag har duvblandning till mina att grodda, sedan havre och lite solrosfrön. Viltfågelfrön går alldeles utmärkt att grodda också (där finns det mesta utom ärtorna och majsen)

Som Lejonhjarta säger är gnagarblandning inte bra, mycket att sortera och det möglar direkt om man missar.

Kom på idag när jag sköljde till mina att det luktar som nyplockat gräs när det är färdigsköljt *vårkänslor*

mjuhm
0

#22 & #23 Okej, tack:)

nimroda
0

läste allt detta och bestämmde mig för att prova …köpte då viltfågel mat men den innehåller en massa och undrar om man kan göra de ändå?

detta innehåller den

kanariefrö

vete

små strimiga solrosfrö

vit hirs

havre¨

röd hirs

safflorfrö

svarta solrosfrö

hampa

durra

bovete

vita solrosfrö

vitaminer

och mungböna

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

Lejonhjarta
0

Härlig blandning.Glad

nimroda
0

haha typ, men kan man ge de tillmarsvinen?

Lejonhjarta
0

Osäker på några men många säkra kort. Avvakta t någon e bättre på detta svarar. Upptäckte att mina hade börjat mögla så ja får börja om igen. SkrikandesRynkar på näsan

nimroda
0

okej tack :)

oj då inte kul ju :(

Lyan
0

#25 Den blandningen går nog bra men hur är vitaminerna? Små korn?

#28 Det möglar ganska lätt. Lite ytligt mögel (vitt, lite fluffigt) är ingen fara, det gnuggar man bort när man sköljer. Jag brukar ta groddarna och "putsa" dem i händerna, ungefär som när man tvättar sig, och göra det i ett par minuter innan de får det, då gnuggar man bort möglet. Gnugga inte sönder själva grodden bara. Så länge det inte är jätteäckligt för då ska det slängas. Groddarna ska lukta som nyplockat gräs när man ger dem

Lejonhjarta
0

Tänker inte rota i komposten så vi tar d i nästa omgång.Flört

nimroda
0

ja allt ser ut som korn ungefär

Lyan
0

#31 Haha, nä, kompostmat är nog ingen höjdare :-P

Lejonhjarta
0

#33 Mina pullor kommer rusa t komposten å bli lyckliga istället. Inget förfars om dom får ett ord med i lagen.Flört

Jessica M
0

Jag har en massa matvete hemma som jag inte vill äta upp. Nån som vet om det är farligt för marsvin? Det borde det väl inte vara.

Läste på en vegansajt att de går att grodda i alla fall.

/JM (ny  medlem) och "skötare" av mina barns 2 marsvin

idipidi
0

#35 Farligt är det absolut inte, men jag trodde inte att det gick att grodda?! Kul om det funkar! Du får testa och rapportera sen. :) Om inte annat så kanske de vill ha det bara som uppblött.

Jessica M
0

Jag ska testa och rapportera sen. Jag är så himla försiktig när det kommer till deras mat. Vill inte ta några risker att skada

idipidi
0

Vete som man sår blir till gott gräs, men jag funderar på om matvete inte är behandlat på något sätt så att det inte gror. I annat fall är det ju ett kul tips måste jag säga.