Vad göra med pälstuggare?
Idag har jag skällt på mina barn för att de inte får klippa min texel. De började gråta. Vilken hemsk mamma jag är. :( ;)
Tydligen äter Chifu päls. Chivas päls. Det såg verkligen ut som någon farit där med saxen. Nästan lite för jämt och snyggt för att vara gjort av småbarn.
Vad gör man åt detta? Ska man bara låta det vara? Han ser tokig ut, det är rejält mycket han fått avbitet.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Min erfarenhet är att det ofta beror på stress. Jag kan direkt se när något inte stämmer hos marsvinen för då börjar Pruð tugga, tex om jag har flyttat runt i flockarna eller om hon eller någon annan inte mår bra. På sätt och vis är det bra för då kan jag se direkt när hon inte mår bra men helst hade jag sett att hon inte hade behövt bli så stressad att hon måste tugga, hon är mer lättstressad än normalmarsvinet.
Lilly tuggade pga understimulans och frustration och slutade när hon fick mer aktivering.
Jag personligen hade inte avlat på en tuggare men det beror också på varför de tuggar. Om de tuggar pga understimulans så som Lilly gjorde ligger felet i miljön och inte hos marsvinet men ett djur som inte klarar ett normalt marsvinsliv utan behöver mycket mer aktivering kanske inte heller är så bra att avla på eftersom det blir svårare att hitta hem till aktiva "besvärliga" marsvin.
#1 Hmm intressant.
Jag har en hane som tuggar. Han är kastrat och går med fem honor. Utav dom honorna tuggar han bara på en av dom. Men han brukar även äta mitt hår. Den honan han tuggar pälsen på är han väldigt tajt med.
Behöver det bero på understimulans eller stress?
#2 Nej, det behöver det inte. Ofta verkar det göra det men långt ifrån alltid. I din hanes fall kan det kanske vara ett ömhetsbeteende eftersom han bara tuggar dig och den hona han är extra tajt med, istället för att bara putsa tuggar han också
#3 Okej vad skönt. Jag har sett när han sitter och tuggar och det ser ut som ett ömhetsbeteende. Ibland tvättar han henne men oftast slinker det med hår ;)
Kan det inte vara det Chifu gör med Chivas då? Att han är lite väl kär i sin mentor?
#4 Det kan det säkert vara. Det är svårt att veta varför de tuggar när man inte känner dem, men mina har som sagt tuggat pga stress
Understimulans kan jag absolut köpa i detta fallet, Chivas och Chifu har inte fått vara ute så mycket på sista tiden, och aktiveringsmöjligheterna i buren är inte så stora. Det är än så länge länge kvar till Chifu eventuellt ska gå i avel, så jag ska se om beteendet försvinner av mer aktivering,
Ömhetstecken tror jag (tyvärr) inte det är mellan dessa två. De är inte speciellt tighta at all. ;) Chivas tycker nog mest Chifu är en plåga som ska spralla omkring och rida på honom, Chifu tycker nog Chivas är en torrboll som inte vill vara med. ;)
#7 Haha! Nä då rök min ömhets fundering ;)
Vissa marsvin är mer benägna att tugga än andra och det är ärftligt. I vissa raser är de inte ovanligt med marsvin som nästan har en besatthet av långhårsäls och håller kompisarna konstant kortklippta. Bland rasrena långhår (från utställningslinjer) är det inte lika vanligt.
Mina marsvin har för det mesta inte tuggat på varandra, men två saker har kunnat trigga vissa individer att göra det. Det ena är dräktighet, förmodligen utlöses något putsatbeteende av dräktighetshormonerna. Det andra är när höet varit slut eller om de haft så dåligt (grovt) hö att de inte ätit tillräckligt av det.