Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettoff-topic
Läst 1248 ggr
Ceratico
0

"Dom är väldigt seriösa"

Var inne i stadens djuraffär, Arken zoo, igår och då var det en tant som var intresserad av marsvin och bad att få titta på de de har. Jag ställde mig som vanligt av nyfikenhet och tittade, dels för att se vad persnalen gav för information och för att jag helt enkelt var nyfiken. Jag frågade sen vart marsvinen kom ifrån och fick svar att de kom från Bränntorp. Hon berättade att de hade en väldigt stor uppfödning och att "Dom är väldigt seriösa och måna om djuren." Jag frågade om någon från affären varit där och kollat men inte då och då tänkte jag bara, att hur i hela friden kan de veta att de är måna om djuren om de inte SJÄLVA varit där och kollat?! Jag själv tror inte ett dugg på vad hon sa, även om jag har två marsvin därifrån (ett som jag blev totalt kär i och ett som mamma köpte utan min tillåtelse)!

Åh, blev så irriterad på det och önskar min gud att det fanns en annan djuraffär i stan! Och som mer än gärna får vara betydligt vettigare!

Fridaaaa
0

Jag hade inte köpt djur från djuraffär.Bättre att köpa direkt från uppfödare :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ceratico
1

#1 Jag vet det och jag både ångrar mig och inte ångrar mig över att jag köpte henne. Ska dock bara bli uppfödarmarsvin hädanefter!

(Och för er som undrar varför mamma skulle behövt min tillåtelse så är det jag som har ansvaret för marsvinen)

ElmerKrudd
0

Jag tycker inte att ArkenZoo är seriösa nånstans -.- Ställde några frågor om marsvin till dom sist jag var där och de verkade inte vet nånting..

Så tråkigt att man får en massa felaktig information från dom :(

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Fridaaaa
1

Och som sagts tidigare i andra trådar, kan man inte dra alla butiker inom samma kedja över en kam :)

Ceratico
0

#3 Det är ju verkligen det! Funderar faktiskt på att skriva informationsblad om en hel del djurarter (främst de som de säljer då) och ge till någon utav personalen och be dem läsa igenom och sen se om de blir någon bättrning på djurhållningen.

#4 Klart man inte kan, men majoriteten av de djuraffärerna håller ju djur på samma sätt.

ElmerKrudd
0

#5 Ja. Alltså, jag har ju bara varit på den i Valbo. Jag nämnde en ras och personalen visste inte ens vilket djur jag pratade om längre -.-

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Fridaaaa
2

#5 Ja majoriteten gör, men menade att man inte kan säga "arken zoo är kassa" t.ex om man inte varit inne i alla i hela landet och kollat ;)

[LemonLime_]
0

Önskar också att det fanns fler djuraffärer som var mer seriösa. :c

Det är inte alltid att bara köpa från uppfödare, om man vill ha en viss ras är det inte säkert att någon uppfödare i närheten föder upp den (eller har väldigt liten uppfödning som är svår att få av) Att diskutera med andra uppfödare går givetvis men man får ju ofta stå för frakten själv och om man bor på en udda plats i landet kommer frakten nog kosta många gånger mer än djuret.

Så får bli att hålla ett öga på blocket alla tillsalu sidor av uppfödare som inte bor aldeles för långt bort.

Men om man bor i en storstad ser jag ingen anledning att köpa från djuraffär.

vevve89
2

Arken Zoo där jag köpt djur ´la ner för massa år sedan. Har köpt 4 djur totalt därifrån. 2 var sjuka, ena (en råtta) redan när jag köpte henne men valde att behålla i alla fall, visste ju vad de skulle göra om jag hade lämnat tillbaka henne, föll pladask för den lilla krabaten och hon ´fick ett ´bra liv det året hon levde. hennes syrra blev 1½ år äldre.

Å en kanin som fick pasteurella efter en förkylning, var dock från uppfödare innan (stamtavla och allt) och vet inget om den uppfödaren nu, inte kollat upp. Man vet ju inte där om de visste att de hade pasteurella i sina linjer eller om de bara struntade i det. Det kan ju bryta ut på vilken kanin som helst som har det latent och dåligt försvar.

Har ett djur kvar därifrån. En 9-årig kaninpojke som även han kommer från uppfödare med stamtavla men såld genom Arken Zoo. Är sååå glad att jag valde just honom. Han var en liten rädd pojke som hade blivit luggad av massa marsvin, såg hemsk ut rent ut sagt, men jag skulle ha just honom och han fick följa med hem. När jag hämtade honom blev han dessutom tappad i golvet av personalen men fick som tur var inga skador av fallet.

Dock är jag väldigt glad att just den affären lagt ner idag. De var inte seriöra, kunde inte speciellt mycket om djuren, höll även djuren för många och för trångt.

Har nu hittat 2 seriösa djuraffärer som jag tycker om och handlar ofta hos,. Dock inga fler djur sedan 2010 som kommer från  djuraffär. De senaste kom från uppfödare och blir det fler djur kommer de köpas hos uppfödare.

Ceratico
0

#6 Men det där med raser kan faktiskt vara rätt svårt ibland, särskilt om man säljer många olika djurslag (även om jag tycker att man ska ha grundläggande korrekta kunskaper om de djur man säljer). Älskar marsvin och har haft marsvin sen jag var 7, dock är de nu jag äntligen har börjat sätta mig in i marsvin :)

#7 Nej, det vet jag och har sett det med egna ögon. En Arken i Linköping är t.ex rätt så bra när de gäller djurhållning - djuren har en hel del saker i burarna och jag har för mig att de håller kaniner och marsvin åtskilda i 2-4 olika burar. Dock var det ca ett halvår sedan jag var där, så det kan ju ha ändrats. Men det jämfört med djuraffären här i stan - som endast har ett hus till alla djurslag, en skål sand till djuren som ska ha det och matskål och vattenskål/-flaska - så är våran djuraffär vidrig när det gäller djurhållningen.

#8 Jag bor i Finspång, en stad i Östergötland och här finns inte direkt många uppfödare vad jag har förstått, men tycker fortfarande att man bör leta och inte ge upp i första hand om man ska skaffa marsvin! Har själv förbjudit mig att köpa fler djur från djuraffären och mamma får inte heller köpa djur därifrån längre (inte för att vi ska ha fler djur). Så det blir bara uppfödare hädanefter :)

#9 Det är roligt när man får individer från djuraffärer som lever både länge och är hälsosamma. Mitt första marsvin kom från djuraffär och hon levde i 7 år och 16 dagar innan en lunginflamation (som legat vilande, troligen i ett par år och som bröt ut vid träff av marsvinskompis) tog kål på henne, eller ja, sprutan var det väl. Så hon dog ju inte av något ärftligt direkt.

Ännu roligare är när man finner dessa seriösa djuraffärer!

~~~~

Jag tycker att personal i djuraffärer bör ha korrekt grundläggande information om de djurslag man säljer - rätt diet, rätt burstorlek (gärna större än lagens krav), rätt information om själva djurslaget (t.ex leva två och två) och så självklart gärna mer - så mycket korrekt information som möjligt om de flesta djurslag ska djuraffärspersonaler inneha (särskilt om de säljer djur) enligt mig!

Twili
1

jag tycker inte djur ska säljas i butiker alls. i 98% av fallen handlar det bara om affärens egen vinst, inte om djurets välmående eller hurvida det lilla barnet i affären verkligen kommer att ta hand om djuret hela livet ut. jag trodde jag åtminstonde kunde lita på djuraffär när det kom till fiskar, men det visade sig att det inte heller stämde, efter att jag blivit pålurad två fiskar som igentligen är stimfisk och ska vara 6 st för och må bra! jag har tappat all tillit. från och med nu läser jag på internet före jag köper någon fiskkrake ifrån affär.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Ceratico
0

#11 Så sant så, men om de verkligen måste sälja djur (enligt dem) så tycker jag att de borde vara pålästa, även om de inte säljer djur, så att de kan hjälpa på korrekt sätt.

[LemonLime_]
0

#10 Jo håller med att man ska försöka :3 Om man går ofta eller besöker utställningar ibland brukar ju utsällare/uppfödare kunna ta med sig till salu djur om man vill köpa. Annars kan man som sakt kolla omplacering eller annonser så djur där får en andra chans att få ett långvarigt liv. Är väl mest så jag tänker just nu ^^ Blir ju också billigare så, många djuraffärer tar ju överpris (väldigt mycket här i Luleå, 400kr per marsvin oavsett kön)