Dräktiga marsvin på blocket
Blev så ledsen när jag såg en säljare som säljer dräktiga marsvin, i olika stadier av dräktigheten. Frågar mig verkligen varför man avlar och sedan säljer? Tänkte att någon här kanske vill hjälpa till :)
Om jag hade plats skulle jag ta hand om alla djur som for illa för mitt hjärta blöder när djur mår dåligt.
Men jag kan inte :(
Har du kontakt med säljaren?
Vart finns dom? :)
Om det annonsen med avelgrupper så finns dem i /Flen)Södermanland.
Blir arg när jag läser annonsen varför avla på marsvin när personen ändå ska sälja dem och varför risker flytt när dem är dräktiga.
People may come and come but animals leavs mark in your heart!
Innan även denna tråd drar i väg utan att kollat fakta hos säljaren.
Så det kan ju faktiskt vara så att det finns en riktig anledning till varför man väljer att göra så här. Jag har slutat att tänka katastrof vid varje konstig annons ofta finns en legitim förklaring.
Försvarar inte den aktuella anonnsen för den vet jag inget om men tycker att ofta skenar det i väg om anmälningar, skriva till annonsören och anklaga för det ena och andra,dra ihop räddningsaktioner mm I dessa trådar.
#4 Kan med väldigt lite fantasi komma på fler anledningar till att sälja dräktiga djur. Sjukdom, plötslig ekonomisk kris, kraftig allergi, förlust av närstående och därmed psykisk ohälsa, ultimatum från hyresvärd/länsstyrelsen/sambo m.m. Ibland måste man göra saker man inte vill eller vet är olämpliga, och vad är värst: sälja dräktiga honor eller missköta dem.
… och så var det ju så att tråden som "drog iväg" med räddningsaktioner hade rätt fakta. Blir så less! Och jaaaa det är inte bara den tråden som det gnälls på här, men det är ju den senaste "räddningsaktionen så… Jag kommer fortsätta påpeka att jag har rätt fakta ang den hemska människan. TS ibland är det RÄTT att reagera! Djuren kan inte slå larm själva!
Hursom kan det väl aldrig skada att ta kontakt med säljaren och fråga?
Det är väl klart man gör? Men när man redan vet, som i fallet med räddningsaktionen, är det inte mkt att tveka om. Sen vet man ju inte om folk svarar ärligt på frågan om de missköter sina djur.
#9 Fast jag fattar fortfarande inte varför det blåstes upp som en "räddningsaktion" när djuren låg till salu? Problemet höll ju på att lösas eftersom ägaren bestämt sig för att sälja.
Jag har skrivit lite "oskyldiga" frågor till säljaren får se vad denne svarar.
Självklart kan det finnas olika omständigheter att sälja dräktiga marsvin, men det kändes bara inte som en sådan annons. Ingen som helst förklaring eller nåt och personen skrev som sagt "avelsgrupper" så lät mer som de såldes för att fortsätta avlas på. Tycker i vilket fall synd om marsvinen.
Nu har jag fått svar och det var ingen rolig historia. Det verkar som personen har 3 "avelsgrupper" där det går flertalet honor med en hane i varje grupp. Nu ska alla dessa säljas. Det innebär att ca 20 (!) dräktiga marsvinshonor ska säljas, där de yngsta är ca 6 månader. Alla har haft kullar förut verkar det som och vissa har små ungar+är dräktiga verkar det som. Eventuella ungar till honorna följer liksom med på köpet. De tycks säljas på grund av platsbrist helt enkelt. Alla honor bör vara dräktiga säger säljaren. SUCK, vad säger man?? :(
Det tycks röra sig om uppfödning till djuraffär som ska omorganiseras :( Skulle sååå gärna vilja hjälpa dem :(
#12 Nej det där lät verkligen inte bra.
#13 Nää, jätteledsen blir jag! :'(
#6 okej jo nu när jag tänker efter så kan det jo beror på flera saker och det är klart att det är värre att missökta sina djur än att sälja dem dräktiga Ingen tvecka.
Jag hoppas bara att ägaren inte säljer marsvinen till "vemsomhelst" utan till personen som har efranheter och goda kunskaper inom avel.
People may come and come but animals leavs mark in your heart!
#15 Ja, det kan det ju. Men i detta fall verkar de ju bara ha avlats på så mycket som möjligt för att säljaren ska kunna tjäna pengar på att sälja ungarna. Så det var ju ingen bra ursäkt :(
Tyvärr tror jag nog också att de säljs till första bästa, om nu någon vill ha vuxna, dräktiga honor överhuvudtaget. Om någon vill är nog risken stor att denne också köper dem till oseriös avel :(
Man kan ju också gissa sig till vad som händer om ingen vill köpa dem :( Verkligen sorgligt när djur enbart är en inkomstkälla!
Om det är uppfödning i den skalan, till zoobutik, så krävs tillständ från länsstyrelsen. Ring till aktuell länsstyrelse och berätta tycker jag! I bästa fall gör de en inspektion.
#17 Fast nu ska h*n ju lägga ner verksamheten som det verkar, så då blir det nog svårt :/ Dessutom vet jag ju inget om varken affären eller området där personen bor. Hade nog i så fall varit bättre om någon som bor i närheten kunnat åka dit, ta sig en titt och sedan anmäla.
Kollade annonsen och om de inte hittat på sitt namn så lär de inte vara så svårt att hitta dem.
Om ingen kan "rädda" dessa marsvin och ändå vill hjälpa till, så håller jag med om att en anmälan är det man kan göra.
Bara googla djuraffär flen, så lär det ju komma upp, de som finns.
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
#9 Jag riktade inte mitt inlägg till dig, utan mer allmänt. Jag vet att du hade kontakt med säljaren i förra tråden, och kan inte tolka det som annat än att du agerade utefter den information som säljaren faktiskt gav dig. I den frågan är jag på din "sida" :)
#10 den tjejen som gjorde det tyckte väl det var bråttom. Vi skulle ta några var. Kommer köpa några, det löser sig nog för dem.
#20 ok :)