äter inte vitkål eller några andra grönsaker
Nej, mitt marsvin äter inte vitkål eller några andra grönsaker, har iförsig bara haft henne en vecka och en halv men hon verkar inte tycka om det alls! Hon har antagligen inte fåty något annat än blandfoder och pellets i affären, men jag är rädd för att hon inte kommer börja att äta vitkålen alls, och då kommer hon få brist på c-vitamin! Jag ger henne ny vitkål var dag och försöker ibland med gurka,melon och morötter, försöker också mata henne ned det i knäet men hon äter bara hö och sin vanliga mat. Är det vanligt att unga marsvin inte äter vitkål i början? Vad ska jag göra? Och ni behöver inte klaga på mig att jag har ett ensamt marsin, jag ska köpa ett till nästa vecka!!
Ge paprika och broccoli för C-vitamin. I ett senare skede kan du försöka introducera vitkål när hon kommit igång och äta annat. Vitkålen är inte så kul just nu. Mina grisar vägrade alla 23 att äta senaste vitkålen. Det verkar som det skiljer sig från olika huvuden. Den de fick idag gillade de bättre. Men vitkålen är inte den viktigaste grönsaken, men den är oftast billig. Håll lite span efter grönkål som börjat dyka upp i affärerna. Fullt med C-vitamin och väldigt gott enligt mina marsvin.
Gurka och melon innehåller mest vatten och väldigt lite näring och vitaminer. Morot har mycket kalorier och är nyttigt i mindre mängd, men har dåligt med C-vitamin.
Det finns bra Artiklar här på MiF om marsvinsmat, kolla på dem:-)
Mina älskar alla broccoli, vissa är helt tokiga i paprika (helst gul) sen kan du även ge lite persilja, alla mina uppskattar den :) Jag brukar inte blanda grönsakerna utan de får samma sort vid olika tillfällen, annars vägrar endel av dom att äta vissa sorter.. Lycka till!
Min åt inte heller innan han såg ett vuxet marsvin äta det! Så skaffa en vuxen eller uppfödargris omgående! I butik så får dom mer eller mindre ALDRIG grönsaker av nån anledning.
Mina grisar är väldans kräsna, helst käkar de bara de "godaste"… de får savoykål, vitkål, kålrot, broccoli, paprika, blomkål, någon körsbärstomat och lite morot (inte allt på samma gång då förstås). de dissar heelt och hållet vitkålen, morötterna är populära och broccoli och paprika går i om det inte något annat ;)
förstår inte hur jag ska göra, vitkål är ju billigt och bra men den ligger oftast i kylskåpet och blir dålig pga att de verkligen inte vill ha
#5 jaa har också tänkt på det, men känner mig så elak när de står där och tittar på mig som att de undrar "är det här allt vi får …"
men det blir nog så till slut ändå för just nu är de väldigt kräsna, men med tanke på att vi har en ny gris som bara bott här i en vecka har de blivit lite bortskämda också heh…
Spetskålen brukar vara mer uppskattad än den vanliga vitkålen.. mina marsvin ratade ofta vitkålen, det var i perioder.. .men spetskålen gick alltid ner..
Salladskål är rätt poppis hos oss, dock inte riktigt lika mycket C-vitamin som i vitkål. Men det mumsas på bättre än på vitkålen iaf :)
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Vår uppfödare hade gett ungarna vitkål från början. Men när de små liven var nyinflyttade hade vi naturligtvis fullt upp med att skämma bort dem genom att testa alla smarriga C-vitaminrika dyrgrönsaker. Så då fick vi stå ut med att grisarna "vitkålsstrejkade" ett tag.
Vi gav dem vitkålen först, väntade minst en timme, för att först då stoppa paprikan, morötterna eller broccolin i skålen. Marsvinen började efter ett tag att smaska i sig vitkål igen. Ha tålamod! Det funkar säkert hos dig med.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
mina fick ett mellanmål nyss som bestod av lite liite paprika och sen endast vitkål… snacka om att dom blev besvikna! men nu tuggar de i sig vitkålen ändå så det verkar ju fungera!