Vad har de för färger?
Har fyra marsvin här hemma och har inte en aning om vad de har för färger. :)
Först ut, min ena hona. Hon vet jag inte heller vad hon är färg ras, men jag trodde hon först var en Rex, men sedan så sa någon att hon var en teddy osv. Hon har inte heller fått en namn än, och har haft henne i en månad.. Så namnförslag godtas med, tycker det är så himla svårt till henne pga av hennes ovanliga färg.
hon ser ut att vara grå(grey? vad man nu säger)/golden/white, men är inte så bra på färger än.. Men är det bara min skärm eller ser hon ut att vara satin?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#1 creme i olika nyanser ser det ut som
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Skulle säga Satin utifrån bilden (kolla gärna upp satinsjukan) Golden/lilac/white
nr 2 skulle jag säga är cream.
#4 haha visst ja, lilac heter det ju
har du någon skarpare bild på coco? ser ut som han är typ goldenagouti/golden(eller mörk buff)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#6 golden/white
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
coco ser ut som goldenagouti/golden/white :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
ändrar mig igen! coco ser ut att vara goldenagouti/buff/white
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Aww, blev helt kär i Coco! Så söt 
Håller med MelvinMimmiLufsen angående färgerna.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Jag håller med tidigare kommentarer om att första honan ser ut att vara av hårlaget satin. Det bör du läsa på om, jag rekommenderar Lyans hemsida.
Förövrigt reagerar jag på den cremefärgade honans öra, hon ser skrovlig ut. Är hon det? Den första honan ser även lite kal ut runt ögat. Marsvin får lätt hudsvamp (lätt enligt mina erfarenheter i alla fall) och Ringorm vilket måste behandlas. Det är inte dödligt men otrevligt för djuret (känslig hud, kan ömma, klia).
Du har väldigt charmiga grisar, rådiggar färgen på den första!
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#13 Skulle nog säga goldenagouti/golden/white. Har för mig att tickningens röda färg måste vara samma som färgen på röda färgen på marsvinet.
#16 jag kan inte avanserat färgspråk.. vad menar du med tickning? vilket röda färg?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Oj oj! Nu blev de lite mycket på en gång.
Okej, de kanske är bra att veta att jag hade alla tillsammans förut, för jag köpte igenkligen alla som honor från början, men uppfödaren hade gjort en liten miss bara. Iallafall så bråkade de ju lite med varandra då, men jag trodde de bara var dominans och att det skulle lugna ner sig efter ett tag. Så iallafall har alla sina små sår överallt. Och min Teddy Ch (cream honan) har blivit biten på ena örat och därför ser lite knasig ut, men såret har läkt jätte fint så det är inget med det.
Coco, ja. Han har ju blivit lite kal över ögat/ögonen, men alltså jag har bara trott de "dragit" bort pälsen där, eller något. Men Ringorm det anade jag inte. :O
Och sedan min Satin, hon har ju vart lite vit geggig i örat, men vi har kollat upp med veterinär och uppfödare och det kunde vara öroninflamation men vi behandlar henne nu. :)
Jo det var deras färger jag fastnade för. :) Riktiga Charm troll om jag får säga det själv.
Jag får nog prata lite med mamma och beställa tid åt alla marsvinen hos vår veterinär. Visste inte att det var så illa.. :(
#20 Det är ingen fara, Ringorm är varken farligt eller plågsamt för dom. Men det smittar väldigt lätt, även till människorna, och smittan kommer finnas kvar så länge de inte behandlas. Ni behöver inte rusa till veterinären på en akuttid på en gång, men prata med din mamma och be henne ringa veterinären så ni får komma dit.
Använd inga salvor på såren innan veterinären har fått skrapa dom. Då kan veterinärens skrapprov visa negativt för Ringorm, fastän marsvinet har det. Så låt bli såren tills veterinären fått sitt prov. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#17 Alla agouti och argente är tickade färger, alltså hårstråna är delade i tre zoner, t.ex. goldenagouti har svart bas, golden tickning och svart topp.
Marsvin har två olika pigment svart och röd (+ vit) med olika nyanser. Till röda gruppen hörs golden, red, buff, cream, dew + de rödögda varianterna. Rödgruppsfärgen styrs (kanske inte helt rätt ordval här) av C-locus, som bestämmer vilken färg av ovannämnda marsvinet kan ha, beroende på generna. Marsvinet kan alltså ha en färg från svartgruppsfärg och en från rödgruppsfärg (och vitt).
Marsvinet kan alltså inte t.ex. vara golden/cream för de båda färgerna hör till rödgruppsfärger. Goldenagouti har redan goldenfärgen med sig i sin tickning så det är inte möjligt att marsvinet har en annan rödgruppsfärg på andra ställen av kroppen. Så marsvinet måste vara goldenagouti/golden eller buffagouti/buff.
Så har jag i alla fall fatta det. Om jag är helt ute och cyklar så får nån gärna rätta till :)
Jag är jätte dålig på att förklara så hoppas du förstår. Mif har jätte bra Artiklar som handlar om färger. Färglista, Färglära och Marsvins färggenetik
What!? #21 så du mennar att jag och min familj kan ha Ringorm nu? Alltså vad gör det på oss? Nu känns det lite jobbigt för vi har hundar, katt, kaniner och så, kan de med ha/eller få Ringorm?!
För alla vi kan väll ändå inte få Ringorm. Och vi har ju valpar med, som bara är några dagar kan de med få Ringorm? Är de skadaligt för dem eftersom de är så små?
Okej nu är jag jätte nervös….
#23 jepp alla kan få ringorm….
#22 tack! nu förstår jag lite mer iaf ;) men då är det nog så du säger :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vilken snygg färg på första honan! Kan inte se om det är grey eller lilac, är hon rödögd så är det lilac och är hon rubinögd så är det grey. Sedan golden/white. Jag tycker inte att hon ser satin ut på andra bilden, hon saknar det där genomskinliga som brukar synas tydligt i golden men strävhåren kan luras på båda hållen, både att de ser ut att vara satin utan att vara det och att satin ser ut som ickesatin, dock är det första vanligare. Angående pälsen så är hon en pet som det inte går att se vilka anlag hon har. Har hon virvlar på rumpan eller är det bara som det ser ut?
Maräng är cream.
Coco är goldenagouti/golden/white och Kiwi golden/white