Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 778 ggr
Lindet
0

Kan marsvin ändra pälsfärg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har bara en liten undran..

Kan marsvin "byta" färg?

Min svarta är inte så svart längre.. Han äter och verkar må bra men jag vet inte om jag inbillar mig, men tycker han har blivit lite gråare. Speciellt i underhåren (underull?)

När man tittar på honom på håll ser han svart ut, men när jag klippte klorna på honom nu såg han mattare ut i pälsen längst in (vet inte hur jag ska förklara…)

Nån som vet mer än mig? :)

AndreaSäll
1

Mina två black/golden/white-grisar är också ljusare i pälsen på de svarta partierna. Mitt helsvarta däremot är just det - helsvart. Inte ljust i pälsen någonstans. Så jag vet inte vad det beror på riktigt :)

Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.

Lindet
0

#1 Okej.. Tack så mycket.. Det kändes bara skumt att det skulle vara nåt fel på honom. Tycker att han är väldigt pigg och äter/dricker/busar/skuttar/pratar.. Han har ju en vit rand över ryggen och det kanske är det vita pigmentet som gör att han kanske inte är helt svart…

AndreaSäll
0

Ja precis, så kan det nog vara!

Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.

[Sandi92]
1

Jag tyckte mina marsvin var lite ljusare när de var äldre. Tror det är som hos människor, även vi kan ju få en annan nyans med tiden + att vi ju blir gråhåriga.

Lindet
0

#4 :) Ja, så kan det vara.. han kanske "åldras" fort för han är bara 11 veckor.. :)

emmaaslund
1

Ett marsvins färg kan skifta en del och den utvecklas med marsvinet. En färg som man tidigare trodde den var kan komma att blekna eller bli starkare och det är inte alltid helt lätt att veta hur marsvinets färg kommer komma att se ut i vuxen ålder :) Så det är inte tokigt alls att din gris "ändrat" färg :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Lindet
0

#6 Tack så mycket :) Känner mig helt klart lugnare nu :)