Vad behöver jag veta?
Vill gärna ha er hjälp här på sajten. Är så att jag jobbar i djuraffär. Känner att jag kan grunderna bra om marsvin och har själv haft dessa djur. Men jag tror att den bästa kunskapen har ni som verkligen "lever" för just detta djurslag. Känner mig inte okunnig men blir samtidigt så ledsen när folk skriver hur ledsna och ibland arga de är på djuraffärer för att de inte har någon kunskap. Jag vill helt enkelt ge rätt fakta och råd till kunderna och hoppas ni vill hjälpa mig! Så jag vill veta allt! Skriv gärna med sådant som ni tror jag redan kan/vet.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Ingen höhäck, ingen salt/mineralsten. Pellets i måttliga mängder av god kvalitet. Hö i mängder!
ALLTID en marsvinskompis och gärna försäkring.
Marsvin kan inte bilda c-vitamin själva och behöver därför ett dagligt tillskott i form av frukt och grönt. Fast det är kanske rätt självklart :)
Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.
Vi har versele laga foder till marsvin på jobbet som är c-vitaminberikat. Till kanin vet jag st är ett bra foder med bra näringsvärden. Är det samma för marsvin? Har även selective foder.
#2 Fast frukt ska ej ges dagligen ;)
#3 Marsvin behöver i regel inte pellets. Havregryn t.ex brukar gå minst lika bra :)
Ett tips: Humlansmarsvin.se massa bra fakta! :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Så liknande kaninerna i mycket av vad jag förstår. Fri tillgång på hö, vatten och pellets mest som komplement. Men innehåller hö tillräckligt med c-vitamin för marsvin eller måste de därför få grönsaker eller ex pellets som är c-vitaminberikat?
#5 Hö innehåller inte mycket c-vitamin?
De behöver c-vitaminrika grönsaker varje dag som t.ex vitkål, paprika, broccoli ect :)
Man kan inte bara ge hö och c-berikad pellets, grönsaker varje dag = ett måste :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
De behöver gott om plats i buren! En bur som är 120x60 kan verka stor åt två unga marsvin men kommer snart att kännas liten när de har vuxit till sig. Ett bra komplement kan vara att ha en lekhage på golvet som de kan få komma ut i och springa av sig.
Tycker det är toppen att du tar tag i detta!
Ett jättebra initiativ av dig att ta reda på fakta! All heder åt dig och hoppas din arbetsgivare uppskattar det också, marsvinen gör det garanterat!
#7 #8 tack :) Vi har bara tillbehör i affären och inga levande djur men det är en vetenskap bara det. Men är glad vi har det så då jag tycker det är bättre att rekommendera kunderna till uppfödare. Är mycket utfodring och c-vitamin jag undrat över men känner att det börjar falla på plats. Har en hel del kunder som köper pellets och det är svårt att få dem att förstå att det inte alltid behövs. Ännu en dum fråga men tror inte alla Kunder ger marsvinen grönsaker varje dag men ska absolut säga detta. Men om så är fallet (att de inte ger grönsaker), är det då en reserv/ bättre att iaf komplettera höet med att ge c vitaminberikat foder eller är det onödigt?
Marsvin ska ALLID ha grönsaker. C-vitaminstillskott är inte bra överhuvudtaget och skall undvikas helt. Pellets med c-vitamin räcker inte. Det är så enkelt som att marsvin SKA ha grönsaker. Inget att diskutera. Ett tips är att du sätter upp en lapp i affären med fakta, t.ex.:
Visste du…?
- att marsvin dagligen behöver färska, c-vitaminsrika grönsaker. Exempelvis olika sorters kål, broccoli eller paprika.
- att marsvin alltid ska ha fri tillgång till hö.
- att marsvin aldrig ska ha salt-, kalk- eller mineralstenar.
Och så vidare. Hade jag sett en sådan lista i en butik hade jag jublat högt, spridit ordet om ett fantastiskt initiativ och berömt personalen!
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus