Alvins obduktion
Jag lämnade in Alvin för obduktion för att både jag och veterinären ville veta vad det kunde ha varit om det inte bara var förstoppningen.
Men det var "bara" förstoppningen. Allting annat såg jättefint ut.
Så förmodligen klarade han sig inte pga att han blev svag snabbt och magen hann inte komma igång igen.
Men är ändå skönt att veta vad det var.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vet man varför han drabbades av förstoppning? Valde han själv att sluta äta höet? :/ Nu kan du ju kanske inte veta det eftersom man inte tittar på grisarna dygnet runt, men om nej - kan de drabbas av förstoppning även om de äter sitt hö och håller igång magen? :/
Ja, förstår att det är skönt att ändå få veta. Mycket bra med en engagerad och hjälpsam veterinär.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#1 Nej det kunde man inte se. Han var jättepigg dagen innan och kastade sig över höet, likaså på morgonen men sedan på kvällen när jag kom hem låg han kall och svag :/
Ja det tror jag dem kan, för han åt bra med hö hela tiden osv.
Jag tror att Alvin och du hade en himla otur bara, ibland behöver det inte vara svårt och komplicerat….
#3 Ja jag tror det med :(
Bra att få svar på dödsorsaken. Skinnys har en tendens att hetsäta lite då det är kallt på vintern för att klara att hålla värmen. Kanske blev det för mycket havregrynsgröt i prportion till hö för honom. Man kan verkligen undra varför veterinären skrev ut antibiotika för problem med magen det kan ju inte ha varit bra i detta fall. 
#5 Han fick lite havregrynsgröt på morgonen och lite på kvällen, men mestadels hö. Så vet faktiskt inte :/