husvagnssemester med marsvin
Nu ska vi iväg om någon vecka med husvagnen. Tidigare har vi låtit farmor och farfar hålla koll på grisarna, men i år ska dom iväg samtidigt som oss. Så vi funderar på att sätta honom på något semesterhem. Men så tyckte pappa att vi kanske kunde ta med oss Sune istället. Och det hade ju jag också tyckt varit trevligt, eftersom han är gansk gammal och seg så vill man ju inte gärna låta någon annan ta honom. Vi kommer ju hålla oss i sverige, men det kommer ju bli ganska långa dagar i bilen, med något stopp varannan timme eller så. På natten skulle hans bur stå i förtältet, men det kanske blir dragigt? Vad skulle ni gjort?
Inget otrevligt vrålande nu, jag förstår er även om ni andvänder små bokstäver och ett utropstecken ^^
Kram Hanna
Hanna
Jag tycker att det låter bra! Varför skulle inte Sune få lite semester och se Sverige ifrån en annan vinkel?
Har sett några stycken genom åren som haft både marsvin och kanin med sig på husvagnssemester.
Ha en handduk på tre sidor om buren på natten och även ovanpå, så blir det inte dragit på honom.
Lycka till och ha en skön semester!
// Shintaida
Ja, det låter finfint det, då kan han ju beta gräs på dagarna
Helena
Så det funkar då eller? Får väl ladda upp med gurka på dit och hem resan, så han får i sig vätska under bilfärden…
Mer man ska tänka på när man ska åka långt med marsvin?
Hanna
Värmen - inget drag från ruta eller aircondition. Hö och "vattenmat", typ gurka och/eller melon.
Rasta/sätt ner honom när ni stannar till så han får frisk luft.
Mer kommer jag inte på.
// Shintaida

Vet att en av tjejerna inom hamstervärlden har en husbuss! När hon är på semester så får ofta ett gäng hamstrar följa med och ha semester de också! Hon har tom byggt upp hyllor eller om det var en gammal bokhylla hon ställt in i bussen där alla burar stor, sen så binder hon fast alla burar ordenligt så att inga olyckor händer på vägen!
Trevligt för Sune att få lite semester! Se bara till att det är lugnt kring honom hela tiden!
Du kan ta en sån där isklamp och linda in i en tunn handuk och lägga in till Sune när ni åker i bilen så kan han svalka sig :) Mina svin älskar det :)
Tack, alla. Jag ska se över vad vi behöver ha med oss och lite sånt idag tänkte jag. Men om man stannar till för att äta längs vägen, ska jag låta Sune sitta kvar i bilen då eller ta med honom in (transportbur). Det känns ju som om det skulle kunna bli väldigt varmt i bilen.
Hanna
Du borde ta med honom ut ur bilen då för precis som du säger så kan det bli väldigt varmt i bilen snabbt och det är livsfarligt för djur med den värmen.
Marsvin tål inte så hög värme som det kan bli i en bil. Ta in honom, är Du snäll - både mot honom och Ditt samvete…
// Shintaida
Okej, då får han följa med in ^^ Blir kul att se vad folk säger när man kommer med ett marsvin på Mcdonalds XD
Hanna
Får man ta med ett marsvin in där ens? xD
- Mvh Emma
Jag tror att man inte får det…
Men man kan ju sitta ute och äta. Då får Sune luft också och kanske lite sallad från hamburgaren…
// Shintaida
#11 - Får och får XD
Hanna

låter bra,men läste häromdagen att det var en man som lämnade sin hund i bilen i typ 2 timmar och hunden dog av uttorknad,så lite mer ute måste marsvinet vara och massor av vatten

Ett tips är att sätta på ACn i bilen på max typ 2-3 minuter när man stannat. Då blir det svalt och skönt i bilen och drar man sedan upp rutorna helt kommer det inte in någon varm luft. Så gör jag när jag har med min yngsta hund på sommaren och behöver lämna henne i 5-10 minuter. Det är alltid jättesvalt i bilen fortfarande när jag kommer tillbaka.
Nu handlar det ju om kortare pauser, många har det svalt i bilen, sedan drar de ner rutorna till djuren innan de går och då åker all kylan ut direkt. Lämna djur i bilen några längre stunder ska man naturligtvis aldrig göra. :)
#15 Bejtedejte
Marsvin är mycket känsligare för värme än hundar.
// Shintaida
Sune får nog stannan i Alingsås, mammas kompis har sagt att hon gärna tar honom när vi är borta. Hon har sedan tidigare marsvin och även kanin, så lite vana finns det ju där. Tror det blir bäst så. Eftersom vi ska åka runt så mycket, till ett par olika campingar.
Kram Hanna och Sune
Hanna

för i en bil enligt experter så kan det bli typ mer än 55 grader när bilen står i solen
I eftermiddag åker Sune iväg till en tjej här i närheten och bo där de kommande veckorna. Det blir nog bäst så, spc. som det regnar något fruktansvärt just nu.
Kram Hanna
Hanna
Marsvin har jag ingen erfarenhet av, men jag brukar ta med mina kaniner på husbilssemester.. :P
Vi löste det så att kaninerna bor i transportburar när vi åker bil (ev. fick någon bo i badkaret) och när vi stannade släppte vi ut dem i rasthagar. Fast iofs så stannade vi bara på campingar, man kanske inte kan sätta upp hagar vid en vägkant ;P
#21 - Okej, jag kan tänka mig att det funkar fin fint ^^
Hanna
Det som kan bli problem är om vädret blir sämre… Regn eller svalt. Att han ska stå i förtältet är väl mindre bra, kan ju finnas hundar, skrikiga barn osv. på campingen. Varför inte i husvagnen? :)
(Har inte läst ovanstående inlägg)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#23 - Sune ska inte med nu, han får bo hos en kompis till mamma. Vädret är ju riktigt pissigt, så det är väl till stor del därför vi sa att det är dumt att han ska med. Andledningen till att han inte ska stå i husvagnen är för att både syrran, mamma och pappa är allergiska mot hö, dom skulle inte klara att sova i samma "rum" som Sune. Och dessutom blir det grymt varmt därinne på natten. Sunen får stanna i A-sås ^^
Kram Hana
Hanna

Bara ett tips är att göra isflaskor :)