Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 7323 ggr
Ilya
1

Lista på ALLT dem kan äta

Ni får gärna kopiera och fylla på min lista samt gärna fetmarkera det som innehåller c-vitamin (medium eller mycket. LITE gills ej..). Ändra gärna markeringarna ifall jag fetmarkerat några som inte innehåller c-vitamin - eller tvärtom.

• Paprika
  • Kålrot
  • Blad/stjälselleri
  • ALL sorts kål
  • Kålrabbi
  • Morötter
  • Äpplen
  • Melon
  • Päron
  • Squash/zucchini
  • Broccoli
  • Tomat
  • Rotselleri
  • Persiljerötter
  • Palsternacka
  • Rödbeta
  • Persilja
  • Dill
  • Basilika
  • Koriander
  • Banan
  • Apelsin/clementin
  • Alfalfagroddar
  • Fänkål

Linnet
0

Ja den listan kan göras väldigt lång, enklare att skriva vad dom inte ska äta, dom kan ju äta alla slags frukt, bär och grönsaker, hårdbröd, gryn, nötter, på sommaren alla ätliga växter, grenar. Enda jag vet som är giftigt för marsvin och alla djur är avocado.

Ilya
0

#1 Alright.. så avocado är i princip det enda (ang vegan mat) som de inte kan äta/är giftigt?

Linnet
1

Sen finns det ju sånt som man inte ska ge så mycket av, som man kan ge som godis bara.

emmaaslund
0

Det finns väl flera slags växter som är giftiga för marsvin också? Banan såg jag på listan, det ska ju (om man vill ge det som godis) ges i ytterst liten mängd.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Linnet
0

Ja visst finns det giftiga växter, dom ska man ju inte ge, smörblomma ska man inte ge, dom brukar undvika att äta det, finns ju i gräsmattan där dom går på sommaren. Torkad smörblomma går däremot bra. Man ger ju bara såna växter som man vet är ätliga. Potatisblast ska man inte ge, sen finns ju vilda blommor som är giftiga och även trädgårdsbuskar som är giftiga, bl.a. rosentry. Banan ger man ju bara som godis, ifall dom tycker om det, inte alls sä'kert att dom äter det.

wingren
0

Har för mig att man inte ska ge rå potatis, någon som hört något om detta?

Men det var ju inte det listan handlade om ;) Kan ju lägga till:
Grenar från diverse fruktträd samt björk (osäker på resten)
Majs
Krasse, Mache (osäker på c-vitamin mängd i dessa två)
Vindruvor
Nötter (osötade/-saltade, gärna med skal)
Solrosfrön

Linnet
0

Man kan ge både rå och kokt potatis fast bara i små mängder.

idipidi
1

Kan vara dumt att chansa med potatis eftersom att de är väldigt känsliga för solanin som ibland kan förekomma i potatis. Vet tyvärr marsvin som dött efter att ha fått potatis.

Lökväxter ska de inte heller få, men det kanske säger sig självt.