Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1823 ggr
gickan87
0

Flytning eller var?

Har sett ett par dagar att min tjej lexi varit lite blöt på magen. Ikväll när jag tog upp henne kom det ut vit tunnflytande vätska från hennes kön. Vad kan det vara? Livmdersinflammation? Och var som kommer ut? Vätskan är luktlös. Hennes allmäntillstånd är inte påverkat, ännu iaf. Vad kan jag göra ikväll? Givetvis ringer jag vet. direkt imorgon bitti.

MVH Erika :)

gickan87
0

Snälla, ingen med tips? Kan vet göra något alls? Vill inte förlora en gris till :(

PiggieVille
0

Det kan inte vara urinvägs infektion då? Har du tranbärsjuice hemma så ge henne av det. Kan marsvin få/ha flytningar? Någon som vet?

gickan87
0

Det rinner från vaginan och inte urinröret :( Normalt ska ett marsvin inte ha flytningar. Men tror inte på infektion då det som kommer ut borde lukta.

idipidi
0

Jag skulle ta det på allvar eftersom att jag vet marsvin som dött av livmoderinflammation, trots behandling då man inte lyckats häva det. Nu spekulerar jag, men det skulle väl kunna vara ett tidigare stadie, innan en fullt utvecklad infektion? Någon typ av irritation är det ju helt klart. Marsvin ska ju som du säger inte ha flytningar alls.

gickan87
0

Fått tid hos vet idag. Det lät inte så bra :(

PiggieVille
0

Hur får dem livmodersinflammation? Är det en relativ vanlig åkomma på marsvin?

idipidi
0

#5 Bra, hoppas det inte är allvarligt. Lycka till!

#6 Skulle inte säga att det är speciellt vanligt, men det förekommer. Vanligast är nog efter att de fött kull eller kastat en kull, men det kan hända annars också.

gickan87
2

Hemma igen med gris. Hon ska äta baytril 0.4 ml 2 gånger dagligen i 7 dagar. Så får vi hoppas på det bästa.

bohan85
0

Vi håller tummar och tassar här hemma!

Uppdatera gärna om hur det går, då det kan vara bra att veta om man stötet på problemet någon gång.