Critical Care! Hjälp!
HAr varit hos vetrinären nu med vår lilla tingeling, mer om det går att läsa i denna tråden
Hon ska få Critical Care nu och min undran är hur mycket man ska tvinga i henne? Har aldrig gjort detta innan.
När hon kom tillbaka så åt hon lite hö, så hon är inte helt utsvulten om man säger så.
Annars fick hon ögondroppar och dropp, alltså vatten insprutat i nacken.
Sedan återbesök på fredag om hon inte blir bättre.
Men det jag vill ha hjälp med är Critical Care, hur mycket jag bör ge henne och hur ofta?
Någon?
Ca 2ml för vuxna djur och ca 1ml till ungar tror jag man brukar säga, Ungefär var tredje timme blir nog lagom! :) Hoppas din lille gris blir bättre! :)
Ok tack :)
jag ger 5 ml per gång, andra ger 15 ml. Det sägs att marsvinsmagen rymmer 15 ml. Så 2 ml är väldigt lite. Jag skulle ge 5-10 beroende på hur mycket hon äter själv. Tror att de skall ha i sig 1 dl CC per dygn om de inte äter själva
Ja detblev mer säkert 10 ml tillslut, hon vägrade först men sedan fick hon smak för det :)
Jag har allltid lärt mig lite men ofta, men det är några år sen! :) Vad bra att hon åt dt iallafall, hoppas hon piggar på sig snart! ;)
Om marsvinet tycker det är gott är det inte säkert att du behöver tvångsmata det. Jag använde mindre vatten och rullade Critical Care till små bollar tillsammans med persilja - det var smaskens tyckte Molly och fick lätt i sig en hel del utan något tvång alls. Helt klart skönare än att sitta och tvinga i henne det :)
Hon tvingas inte då hon äter det så länge vi matar henne och då med stor aptit, annars vill hon inte ha det.