Avelshanar boende?
Hej främst till Er uppfödare!
Hur gör ni med boendearrangemang med hanar i avel? Bor de själva eller med annan hane eller en kort tid med någon unge fram tills den ska flytta? Där jag köpte mina två så bodde hanarna själva men det känns fel på något sätt. Men hur gör ni och vad anser ni är vanligast, rätt, fel osv? :)
Jag har sju hanar varav fem gått med hona. Alla går i par utom den sjunde och att just han sitter själv är för att han inte gått ihop med vuxna hanar, endast yngre. Jag väntar en kull nu där jag hoppas på en hane att spara som sällskap åt honom. Sen överväger jag kastrera honom för jag kan inte fortsätta köpa elr spara hanar bara för att ge honom sällskap ett halvår åt gången. Jag undviker så långt det är möjligt att låta något marsvin gå själv. Jag har nog börjat tycka som så att de flesta hanar ska man kunna hitta en kompis åt även om det kanske tar några försök. Och är han ändå omöjlig bör han inte gå i avel.
håller med mycket i vad #1 säger i undre stycket
Själv har vi just nu 4 äldre pojkar, så har vi 4 småpojkar som fortfarande bor hos mamma. Det enda jag har emot när man sätter småpojkar med äldre hannar är att de är så jkla pedofiliska… en situation var så ihärdig att lillkillen gömde sig platt bakom huset för att komma undan. vågade inte komma fram för att äta. för mig var det droppen och han fick flytta ihop med en annan..
#2 Jag har inte haft några sådana situationer, tvärtom. Sätter jag in en unghane lämnas han ifred och möjligen pysslas om, det är mer ridande om hanarna är äldre. Men det där är säkert individuellt det med.

Mina hanar bodde i par, när en hane gick med hona blev kompisen ensam ett par veckor, sedan flyttade avelshanen in med kompisen igen.
Det är lite olika. Jag försöker se till att ingen av mina hanar måste sitta ensam länge men ofta sitter någon eller några själva en period då och då. Just nu har jag nio vuxna hanar fyra av dem sitter med honor just nu, en sitter med en liten pojke och de övriga fyra sitter själva. På onsdag fyller mina tre små bebispojkar fyra veckor och eftersom de ska flytta till olika ställen alla tre så sätter jag in dem med varsin vuxen hane. Då blir en själv men han satt med hona tills bara för en vecka sen. Så just nu så har/har nyss haft/kommer snart att alla att få burkompis och det visste jag ju eftersom allt är planerat så för tillfället har jag inte försökt sätta ihop några vuxna hanepar på ett tag. Om några veckor kommer fler av hanarna att vara singlar då kommer jag att försöka få ihop några av dem i par. Ofta funkar det ibland gör det inte det.
Det är svårare att få ihop hanar som används som avelshanar och det är svårare att få ihop dem i en miljö där det finns väldigt många andra marsvin därför kan det ibland vara svårt för uppfödare tt få sina hanar att samsas. Det är viktigt att poängtera att det är en väldig skillnad för ett marsvin att sitta ensam i en bur men att ha andra marsvin omkring sig så de känner lukt och hör andra marsvin mot att att låta dem sitta ensmmna och helt isolerade från artfränder. Jag tror inte det är vanligt att hanar sitter ensamma hos uppfödare i längre perioder de har oftast sällskap i form av småpojkar eller honor.