Når det ene marsvinet dør?
Hei!
Igår døde marsvinet mitt… Nå er det bare det andre igjen. Har hatt begge jentene siden de ble født, og hun som er igjen er bare 2 år. Har allerede snakket med ei som har tenkt å gi fra seg sitt baby marsvin, så jeg har bestemt meg for å overta det. Hvordan skal jeg gå frem for å venne de til hverandre? Har tenkt å sette skildevegg i buret, men hvor lenge skal den være oppe?
Håper på svar :)
Sätt ihop dem direkt på en neutral yta och låt dem lära känna varandra ett par timmar. Sen sätter du in dem tillsammans i buren som bör vara nystädad. Om de bråkar och småslåss så låt dem göra det. De måste själva få göra upp och få tid på sig. Dela inte på dem utan låt dem hålla på efter några dagar är de säkert kompisar. Strunta i den där väggen det är bara onödigt och gör det inte lättare för marsvinen heller.
Honor brukar heller inte bråka på blodigt allvar, även om det kan gå vill till så brukar de normalt inte bita varandra ( som hanar kan göra) tvätta gärna båda marsvinen med schampoo, städa buren kliniskt ren, och sätt i hop dem bara, så ordnar det sig. Efter en vecka eller så borde lunget ha lagt sig om de är bråkiga emot varandra.