Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 2585 ggr
emmaaslund
1

Färggudar, se hit!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu skulle jag vilja få hjälp att lösa dessa herrars egentliga färger. Jag hade en tidigare tråd som gällde den ena grisens noshår men blev inte klok riktigt på en färgbestämmelse. Har haft kontakt med uppfödaren men inte heller hon var riktigt säker på vad herrarna skulle kunna vara för färg idag, då de inte riktigt ser ut som när de var bebbar. De är båda skinnys (obviously..) och nedan följer lite information. De är kullbröder med föräldrarna;

E. black/cream
U. goldenagouti/white
(Morfars far är lemonagouti)

Gris 1 - registrerad som goldenagouti/golden. 
Har fått bud som säger att han inte är golden (vilket jag själv också ser) utan buff. Han har även en baktass som jag tycker ser cream-aktig ut, men går det ihop med buffen isåfall? 

Gris 2 - registrerad som goldenagouti. 
Jag funderade på om han kunde vara creamagouti men fick höra att det behövs ett chokladanlag för det, så fick bud om lemonagouti vilket skulle kunna stämma med tanke på morfars far.

Detta kanske inte är ett större problem för erfarna färgbestämmare men eftersom jag inte är så insatt i färg och genetik (även om jag är otroligt intresserad och försöker sätta mig in i det) så tar jag tacksamt emot hjälp! :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

emmaaslund
0

/ Emma

Lyan
0

Jag ger mig inte på att säga om det är cream eller buff och stammen berättar inte heller. Du kan prova att jämföra deras färgnyanser, är den ena mörkare än den andra så kan man gissa på att det är en buff och en cream men är de samma så blir det svårare :-P

En creamagouti är som sagt chokladbaserad (två chokladanlag), lägger in en bild på en creamagouti skinny, som förövrigt var reggad som cream/white. Det enda agoutit som syntes var på tårna på framtassen och så hade han färgskillnader i huden. Birk vet jag att han var cream och inte buff eftersom han gett himmi

emmaaslund
0

#2 Hmm, alltså Gris 2 är mörkare än Gris 1, så de har inte alla samma nyans och Gris 1 har dessutom "fläckar" på huden medan Gris 2 är jämn. Vilken av dem skulle i så fall vara cream och buff, menar du? 

Som din bild visar ser ingen av mina grabbar ut, förutom på noshåret, Gris 1's noshår tycker jag liknar det som din bild visar. Och det sägs vara buff? Men på din bild är det cream? (Haha blir inte klok).

I en annan tråd så nämnde du att Gris 2 skulle kunna vara lemonagouti, men visst det det lite tokigt ut att det skulle vara lemon med tanke på hans baktass? Eller? 

/ Emma

Lyan
0

#3 Om det gula skiljer i nyans så är troligen den mörkare buff och den ljusare cream. I detta fallet är de kullbröder och då kan man (oftast) gissa vilken färg de har om de har olika nyanser. När det gäller obesläktade djur är det svårare eftersom nyanserna kan skilja otroligt mycket i olika linjer. Det är därför jag inte gissar på om grisen är buff eller cream (eller är buff eller golden) om det inte är uppenbart, för det går inte att veta om inte stam eller avkommor avslöjar vilket de är.

Nyansskillnaderna i huden kan bero på att han har fläckar, om du tittar på Birk så ser du att han har olikfärgad hud, det beror på att han är agouti med fläckar i cream.

Agoutinamnen kan vara rejält förvirrande. Lemonagouti är en agouti med svart bas och cream bandfärg, det har i detta fall inte att göra med färgen lemon som är rödögd. Rödögda agoutis heter argente. Här har du alla agoutis.

emmaaslund
0

Men om Gris 2 då skulle vara cream, menar du väl creamagouti (och det kunde han ju inte vara eftersom det krävs chokladanlag)? Och bara cream känns konstigt att han är, med tanke på att han inte alls ser ut som grisen på din bild och hans tickning på noshåret.

Eftersom det verkar som om Gris 1 är buff på nosen, skulle han ev. kunna vara buffagouti/cream?

/ Emma

Lyan
0

Nej, som du ser på sidan jag länkade till så stämmer inte färgerna i agoutinamnen alltid med hur färgerna ska vara utan agouti. Så lemonagouti/cream går, det är ett marsvin som är svart i grunden med cream bandfärg. Däremot stämmer fortfarande att det bara kan vara en sorts rött/gult, så buffagouti/cream går inte utan då är det buffagouti/buff.

emmaaslund
0

Jag har gett mig på din hemsida flera gånger men allt fastnar inte haha ;) Ja, men precis - men jag tänkte att eftersom agouti alltid tillhör svartgruppsfärg (oavsett bandfärg?) så borde han kunna vara buffagouti (svart) och cream (röd) i samma. Men då var jag ute och cyklade då ;p

Om han skulle vara buffagouti/buff så är ju lille baktassen oförklarad. Eller den kanske då ses som en ljusare buff än nosen?

/ Emma

Lyan
0

Det är svårt. Det har tagit mig år att lära allt (för att inte tala om att jag har tjatat hål i öronen på färgfolket med alla mina frågor XD)

Agouti räknas mycket riktigt som en svartgruppsfärg men bandfärgen är alltid samma som den rödgruppsfärg som marsvinet har. 

Nyanserna kan skilja lite, om du tittar på Birk så ser du att hans tasspäls är lite ljusare än nosfluffet

emmaaslund
0

Hahah ;D 

Men då är bandfärgen alltså "överlägsen" agoutin om marsvinet inte kan vara agouti och sedan en rödgruppsfärg? 

Hur vet man då att Gris 1 (exempelvis) är buffagouti? Antar man det genom att se till vilken färg noshåret har? För att endast se att det är buff på huden känns väldigt svårt? Om JA, är det därför (som jag har uppfattat det) det är svårt att färgbestämma, speciellt skinnys, när de är små? (För att de ibland inte har så mycket noshår eller för att det ändras).

/ Emma

Lyan
0

Alltså, de kan ju vara både agouti och ha röda fläckar men fläckarna är alltid i samma röda färg som bandfärgen.

Man får bläddra i den lilla päls som finns, gå efter föräldrarnas färg och sedan kan man i viss mån se nyanserna i huden. Birk var reggad som cream/white utan att någon reagerade. Det var inte förrän jag kom att tänka på att han hade fått himmi ihop med en golden/white hona, det går inte, som jag började rota runt lite. Jag hade noterat nyansskillnaderna i huden tidigare men fått till svar att det kunde bli så ibland. Sedan var det en van skinnyuppfödare som såg det yttepyttelilla fältet med mörk päls på hans framtass när jag frågade henne.

emmaaslund
0

Då är jag med! :) 

Aah okej! Hm, intressant att det gömmer sig så pass som det verkar göra ibland. Tack för tankar :)

/ Emma