Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2411 ggr
Mikaelak
0

Hej är behöver hjälp och tips.

Bor i jönköping.

Det kanske är någon ni känner som säljer nån bur?
Eller det kanske inte är bra att ta över en annan?

Ska skaffa inom snar framtid 2 st marsvin till mig och barnen.
Men jag vill inte ha för liten bur.

Jag har då tänkt mig att göra en garderobs/hyllebur att ha i vardagsrummet.

Skriv gärna vad ni tycker och tänker.

Jag har läst i många olika böcker och sidor på internet.
Ska dom helst ha det tyst runt om eller hur är det.

Vad ska jag tänka på när jag gör en egen bur?

Jag vill ju göra det så bra som möjligt för dom.

Vilken höjd från golvet ska man ha dom på.

Tänkte sätta upp den på 2 st bord.

Ge mig många tips snälla.

MVH Mikaela

linneakaangas
2

Kul att du valde marsvin! :)

Det finns ju BILLY bokhylla på IKEA (202x80x28). Den är populär som marsvinsbur. :)

emmaaslund
0

Hej!

Det går jättebra att köpa en begagnad bur, eller en bokhyllebur som du nämnde. Dessa rekommenderar jag varmt! De ger stor yta till marsvinen att röra sig på och det är mysigt att ha marsvinen så nära utan ett galler emellan.

Marsvinen behöver inte ha det tyst runt omkring, däremot ska ju självklart miljön inte vara stressig och de måste få vara ifred också. Annars är det bra för dem att vänja sig med människor (om det är bebisar ni tar hem) och olika ljud. Jag skulle påstå att det är bättre och mysigare att ha dem i husets kärna än i ett enskilt rum.  

Du kan absolut ställa upp buren på bord, men du kan även ha den på golvet. Det gör man som man vill :) Se bara till att kanten på buren är tillräckligt hög, 30 cm brukar vara bra (och det är Billybokhyllan ;) )

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Mikaelak
0

Oki det låter ju super bra.

Barnen är 4 och 7 så dom kan ju låta lite om du förstår.

Men stressigt brukar det inte vara.

Eftersom Teo inte är så jätte lång än, så kommer ju marsvinen upp lite.

Och blir inte störa hela tiden.

För dem ska vara i kärn rummet.

JA längtar så..

Detta blir ju Tills Teo fyller år i Mars.

Så han får ett marsvin i födelsedagspresent och Nova får en för tidig present.

Dom vet ju om att vi ska skaffa dom.

emmaaslund
0

Ja, det är klart. Men dessto bättre anledning att skaffa djur, så de "får lära sig" (det låter som om de inte kan det men jag hoppas du förstår vad jag menar) om ansvar och att vara lugna omkring djur :) 

Vad roligt, bättre present får man leta efter :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

linneakaangas
0

Tänkt på att helst inte köpa marsvin från djuraffär. Det är oftast mycket bättre från uppfödare, men man gör som man vill! :)

Aristarcos
1

Det finns en teddy uppfödare i Huskvarna, hon brukar alltid ha djur till salu :)

Vid intresse pm: a mig så får du kontaktuppgifterna !

Mikaelak
0

Hej igen. jag tackar för alla tips.

Jag såg nämligen på blocket idag att dom sålde 2 st marsvin pga allergi.

Vet ej än om det är hona eller hane.

Men tänkte fråga:

Är det smart att ta över marsvin som andra har haft. 

Jag vet ingen ålder på dom än heller.

Tack för tips.

Mikaelak
0

Jaha fick just reda på att dom var sålda.

Men vore ju bra om infot ändå?

:)

Fridaaaa
0

#7 Ja varför skulle det inte vara det? :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mikaelak
0

Jag vet inte. 

Det är ju inte säkert att man får reda på allt.

Man vet ju inte vad dom har varit med om.

Fridaaaa
0

#10 Nej det är sant men då kan man ge dem ett nytt tryggt hem :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bohan85
1

Jag säger bara att buren kan aldrig bli för stor!!! jag har byggt flera och nästan alltid önskar jag att den varit större! Sedan tycker jag att överta marsvin från ex blocket eller andra ställen är en mycket god gärning.

Mikaelak
0

Oki tack så mkt.

Jo jag vill gärna hjälpa andra.

Aneema
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om tanken är att barn som är 4 och 7 år ska ha utbyte av marsvinen så är det en jättebra idé att köpa vuxna marsvin. De är ofta lugnare, provsmakar inte lika gärna på saker (inklusive människohänder), brukar vara mer nöjda att ligga i någons famn, mindre risk att de bara studsar iväg, större och stadigare att hålla i famnen, man har mer chans att veta hur djurens personlighet är mm. Det finns ofta välvårdade, tama marsvin till salu. Marsvin som fått massor med uppmärksamhet och med ägare som verkligen vill kunna ge sina marsvin allt och därför omplacerar när de inte längre har möjlighet. (även de som säljs för att barnen plötsligt fått ett nytt intresse kan ha varit välskötta och välhanterade under den tid barnen haft intresse) Hittar du lämpliga marsvin så skulle jag rekommendera att du avtalar tid och åker dit och träffar marsvinen utan att först informera barnen. Då har du ju faktiskt möjligheten att säga nej om det visar sig att verkligheten inte stämmer med det säljaren sagt. Är tanken att barnen ska ha utbyte av marsvinen så ska du inte ge dig på välgörenhetsinsatser och ta hand om rädda eller vanvårdade marsvin. Det finns det andra som kan göra. Sen kan man aldrig vara säker, vissa marsvin dör unga trots bra stam och alla goda förutsättningar. Vissa lever länge trots usla förhållanden.

Bokyllor finns ofta att köpa begagnat, eller skänkes mot avhämtning. Stuvbitar av våtrumsmatta eller väggmatta finns ofta billigt om man kontaktar en mattläggare. Så här bor våra två småkillar. Min gamlabokhylla ca 30 år gammal fick nytt användningsområde. Den står på ett gammalt skrivbord som också var i kaseringsskick.

Tvättkorgen under skrivbordet är perfekt att förvara hö i.

Aneema
0

#12, #13 såg att ni skrivit medan jag skrev mitt inlägg. Självklart är det bra om man kan göra en god gärning men en god gärning kan även vara att ge redan tama marsvin ett bra nytt hem när den gamla ägaren inte har möjlighet att ta hand om dem. Mitt inlägg var alltså inte i syfte att ifrågasätta det ni skrev ifall de nu skulle kunna tolkas så.

Mikaelak
1

Tack för alla svar å förklaringar.

Tar verkligen åt mig allt.

:-)