Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 701 ggr
[Virvel-Rex]
0

Sätta ihop äldre hanar?

Hejsan jag ska kanske sätta ihop mina två hanar på cirka 2 månader med en vuxen (1-2 år?), tror ni det skulle funka om man är försiktig? Jag tänkte man kanske kunde ha ett galler emellan domi buren de första dagarna och byta plats på dem ofta, så de vänjer sig vid varandras lukter och syn av varandra. :) Vet att de kan ju gnabba lite i början men att det efter ett tag lugnar sig. Jag har satt ihop två unga honor med varandra, de gick skitbra och de blev bästisar på direkten. ;)

Hur stor är sannolikheten att det kommer funka? Kanske är nödvänigt att säga att de med kommer bo i en stor bur (150x60x50) med 2 eller mer hus plus andra saker som liknar hus, t.ex tunnlar eller så, och att den andra hanen bott med ett annat marsvin tills kompisen dog för ett par dagar sedan..

Tack på förhand :)

godisgrisen
3

Personligen rekomenderar jag aldrig att sätta ihop mer än två haanar men det finns goda exempel på att det kan fungera. Din bur är stor och bra för två hanar men i mitt tycke på tok för liten för tre. Honor är en helt annan sak det blir sällan bråk de kan man sätta ihop hur som helst så det går inte att jämföra.

Om du ändå skulle sätta ihop dem så är den där gallermetoden det sämsta man kan försöka. Så introducerar man katter för varandra men med marsvin blir det motsatt effekt. Det finns en artikel här på MiF om hur man sammanför marsvin läs den. :-)

Fridaaaa
0

Säger samma som #1 

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Virvel-Rex]
0

Åh vad synd. :/ Får väll hoppa det.