Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1972 ggr
Tex&Tillman
0

Snälla hjälp!

Upptäckte idag något väldigt oroväckande och ledsamt med min ena hane och behöver er hjälp att lösa detta =(

Först märkte jag att han fäller supermycket.

Sen tyckte jag att han inte vägde lika mycket som han gjorde sist jag vägde honom, för två veckor sedan. Jag gick då och vägde honom och han har gått ner 61 gram. Så nu väger han bara 750 gram och han är snart ett år gammal.

Sen satte jag ner honom i buren och såg något som gjorde mig väldigt rädd och ledsen =( Han går inte normalt. Han är ihopkurad med bakdelen och går inte med bakbenen, utan han hoppar fram med bakdelen =( Han hoppade in i huset det första han gjorde och ingen av hans burkompisar får komma nära honom.

Är så orolig för honom =( Tårarna rinner hela tiden =(

Snälla hjälp mig. Vad är det med honom?

Stephanie
0

Vet du om han äter/dricker och kissar/bajsar som han ska?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Tex&Tillman
0

Äter gör han och bajsar gör han. Kissar tror jag han gör. Dricker vet jag inte.

Fridaaaa
0

Har han fått kala fläckar eller så?
För avmagring och att de tappar mycket päls så att det blir kala fläckar, låtar som sellnic.
Men kan ju vara annat med. Stackars liten, hoppas att det ordnar sig! <3

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tex&Tillman
0

Nej inga kala fläckar på honom.

Fridaaaa
0

#4 Ok hmm.. Hoppas det löser sig!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

godisgrisen
0

Spontant tänker jag på satinsjukan. Har du någon bild på hans ansikte i ett bra ljus så kan vi hjälpa dig att avgöra om han är satin om du är osäker själv. Om du vet att han inte är satin så behövs det inte. Det är mycket det kan vara faktiskt c-vitanminbrist eller en skada är också troligt. Du bör nog ta det på allvar för 750g är väldigt lite för en ettårig hane. Känns han smal och benig att ta i?

Arinah
0

Nu kanske det inte bara är det, men C-vitaminbrist kan ge bakdelsförlamning. Har du paprika hemma, helst gul så ge honom det. Ännu bättre är om du har Askorbinsyra i skåpet. Ge några korn på en gurkbit. Vilken ras är han? Är han satin? Då kan det vara symtom på satinsjuka. Hjärnblödning eller proppar kan ge förlamning. Hur som helst är det allvarliga symtom, så ta veterinärkontakt snarast.

Det är alltid jobbigt när ens djur blir sjuka, håller tummarna att det är något botbart. Skickar även en styrkekram till dig.

Om du berättar var du bor, kan du troligtvis få bra tips om veterinärer i din närhet.

Tex&Tillman
0

Han är av rasen self och kommer från en uppfödare. Jag köpte honom av uppfödaren när han var åtta månader och var då liten för sin ålder. Jag tror han vägde nåt på 600 gram då men är inte säker. Han är inte mager så att man känner några ben eller så, men jag tycker det är lite ändå. Han är liten i kroppen.

Arinah
0

Ser att Godisgrisen och jag är inne på samma linje och skrev samtidigt

Tex&Tillman
0

Har askorbinsyra hemma så ska försöka ge honom det. Han är väldigt osäker av sig och har aldrig tagit mat från min hand tidigare, men ska försöka.

Arinah
0

#8 Nu framgår det inte om det är en van uppfödare. Är ditt marsvin registrerat med stamtavla där ras framgår? Ibland är det svårt att avgöra om det är satin, och bland selfarna dyker det upp satin då och då, speciellt i vissa färgvarianter. Så en bild vore bra. De flesta uppfödare ger support vid problem, så jag föreslår även en kontakt med uppfödaren.

Tex&Tillman
0

Han har stamtavla och kommer från en godkänd uppfödare (enligt smf), men ingen enligt mig seriös uppfödare. Så kontakt med denna tar jag inte.

Tex&Tillman
0

Jag har satt honom i en låda med en mjuk handduk i, gett honom något att äta med askorbinsyra på. Han sitter paralyserd av rädsla och vägrar äta så det kommer ta ett tag =(

Uppskattar all hjälp jag får av er =) Hoppas det "bara" är c-vitaminbrist, för då kan jag göra nåt åt det.

Linnet
0

DU måste se till så han får i sig C-vitamin då, gärna flytande som du ger direkt i munnen, upplöst C-vitaminbrus eller askorbinsyra kan också gå bra.

Tex&Tillman
0

Har nu satt han i en egen bur med hö, foder och gurka med askorbinsyra på. Hoppas han börjar äta nu när han får vara själv.

Upptäckte en till grej med honom för en liten stund sen. Han stödjer inte på sitt vänstra framben, men säger inget när jag tar i det.

Stephanie
0

Låter som att ett besök till veterinären kan vara på sin plats?

Tex&Tillman
0

Ja blir det inte bättre så ska jag absolut till veterinären, men jag ger honom en chans först att bli bättre på egen hand.

Han är ett väldigt försiktigt marsvin och behöver tid för sig själv för att äta och annat. Han gör inte det när jag är nära, så jag ger honom en chans först att lösa det på egen hand.

Men blir han inte bättre ska jag absolut åka in direkt med honom.

Användare
0

Det första jag tänkte var C-vitaminbrist och det verkar ju som att du också är inne på det. Jag tror att du istället för att vänta på att jan ska äta ska ge honom vatten med en C-vitaminbrustablett i en liten "spruta" om du fattar vad jag menar.

Ring vetrinären och boka tid nu också så att ni får hjälp!

Arinah
0

Hur går det? Marsvin som det syns att de är dåliga är ofta riktigt dåliga.

Har du fått tag på någon veterinär?

Lyan
0

Jag tänkte också satinsjukan direkt. Det finns enstaka (väldigt få!) satinbärare som har fått sjukdomen så om han inte snabbt visar förbättring med c-vitaminbehandling så hade jag sett till att få honom röntgad. Eller röntga honom på en gång om du ändå ska in till vet.

Hoppas han blir bättre snart!

Tex&Tillman
2

Jag har stödmatat honom med proviva i en 1 ml spruta och det tyckte han om. Han äter även gladeligen gurka, paprika och foder =) Han har börjat använda sina bakben lite mer igen nu =) Så hittills går det åt det bättre =)

Aristarcos
0

Ge honom broccoli, vitkål, spetskål, ibland persilja men inte dagligen ( bra nu med c-vitamin)och annat c-vitaminrika grönsaker, gurka innehåller inget c-vitamin. Vad är det för foder du ger och hur mycket normalt ?

Aristarcos
0

Glömde säga introducera alltid nytt försiktigt så inte magen tar stryk !

Tex&Tillman
0

Gurka gav jag honom så han skulle få i sig vätska. Jag ger bra c-vitaminrika grönsaker till alla mina grisar här hemma. Han fick nog inte lika mkt som sina burkompisar för jag tror dem roffade åt sig allt själva. Jag ger mina marsvin eget hemmagjort foder som är gjort på havregryn, hel havre, lite pellets och ytterst liten del egentorkade grönsaker. Och av det ger jag en msk till vardera marsvin. Så jag vet att jag ger dem bra mat och fullt med c-vitamin.

Men tack ändå för din välmening =)

Han använder sina bakben lite mer nu igen och han stödjer på sitt vänstra framben igen och äter för glatta livet =)

ElmerKrudd
0

#24 va härligt att höra att han mår bättre igen :) Hoppas han fortstter med det också :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Tex&Tillman
1

#25 Ja jag är så lättad att han har frisknat till så snabbt som han har. Det var så jobbigt innan idag. Jag hoppas med att det bara blir bättre och bättre med honom =)

Aristarcos
0

hej, igen ok , men om nu han har visat på c-vitamin brist bör nog källan kanske ökas. Men skönt att han repat sig..

godisgrisen
0

Bra att han verkar bättre. Det kan ju ha varit så att han skadat sig sträkt sig i ryggen eller liknande det kan vara en förklaring till att han ahr ont i/dålig rörlighet i flera ben. jag känner mig ändå lite oroad av hans låga vikt och lite dåliga allmäntillstånd. Det låter som du tar hand om honom väl så jag tror snarare på en underliggande sjukdom än på c-vitamminbrist. Kanske en veterinär kan hjälpa dig att få rätsida på problemet.

Tex&Tillman
1

Han har nu gått upp 19 gram på ett dygn =) Visst är det låg vikt på en hane som snart är ett år, men han är inte mager och han har en liten kropp så han kommer aldrig att väga så mkt som en fullvuxen hane borde göra. Bara dem 19 gramen gjorde avsevärd skillnad på hans kropp =)

Han har så liten kropp att skulle han väga mer än 900 gram så skulle han se överviktig ut tror jag. För när han vägde 800 gram för två veckor sedan så var han i riktigt bra hull =) Så han är en väldigt liten hane i kroppen.

Om det är så att han har sträckt sig i ryggen (och det är ju mkt möjligt att han har) så tycker jag isf att det är konstigt att även hans vänstra framben betedde sig konstigt igår. Han ville inte använda sitt framben först. Det var liksom helt lealöst när man tog i det. Men efter några timmar så var det som att inget hade hänt med hans framben.

Min syster som är utbildad djursjukvårdare kände på honom också och kunde inte känna att det var nåt konstigt med benet. Så det var ett mysterium i sig. Men han går på det benet utan några problem idag =)

Han rör ju på bakbenen mkt mer nu, men han är fortfarande lite stel i sin gång. Jag tror inte att han har ont för när jag masserar hans kropp så varken säger han nåt eller rycker undan.

Jag håller ett noggrant öga på honom och ska även rådfråga veterinär om det.

Så förutom att han går lite stelt så är han mkt pigg och glad och äter för glatta livet =)

Jag är mycket tacksam och glad att ni alla bryr er så pass mycket som ni gör och jag lovar att jag tar bra hand om honom =)

Jag ska hålla er alla uppdaterade om alla förändringar med min lilla gris =)

Tack för att ni bryr er =)

Tex&Tillman
1

En liten uppdatering tycker jag vore till pass.

Jag åkte in till djursjukhuset med honom. Veterinären kollade på hans framben och konstaterade att det var handleden på Aladdin som ömmade. Så på nåt vis hade han skadat frambenet. Jag fick recept skrivet på smärtlindring (Metacam)  som jag skulle ge i sju dar. Blev han inte bättre skulle jag återkomma.

Det med att han hoppade som en kanin med bakdelen trodde veterinären hörde samman med att Aladdin inte kunde gå ordentligt på sitt framben och därför började gå så för att det underlättade för Aladdin att ta sig fram.

Nu snart två veckor sen jag var hos doktorn med honom är nu Aladdin mycket bättre =) Han går som vanligt igen och vilar inte lika mycket längre. Han är sig själv igen =D

Stephanie
0

Vad skönt!