Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 857 ggr
Virkan
0

Lite frågor ang bur och foder! :)

Hej!

Om ca två veckor ska jag hämta två små flickor, så nu är jag mitt uppe i planerandet av burar, foder och aktiviteter.. :D

Jag har en bur, som är 50x90 cm. Räcker den för bebisarna i början? Har tänkt att senare bygga en bokhyllebur eller något liknande till dem. Gallret till buren är väldigt rostigt och slitet, så kan jag använda bara bottnen, stående på golvet? Kanten är ca 15 cm hög, men det borde väll vara tillräckligt för två små bebisar?

Jag har läst att man inte ska ge helt havre till marsvin. Varför ska man inte det? Är det för hårt? Det är nämligen det som min kanin får ibland, så det skulle ju vara praktiskt om marsvinen också kunde ha det som kraftfoder. Men om det inte går, fixar jag självklart något annat till dem! :) Och visst ska dom bara få regelbundet när dom växer, och inte när dom är stora, om dom inte är underviktiga osv? Eller har jag missuppfattat allt? x)

Tack i förhand!!
Mvh, Längtar Efter Mina Grisar ;)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

emmaaslund
0

Hej! 
Grattis till de snart hemkomna grisarna! :) Tänkte svara lite på det du undrar, lite vad jag själv anser men som ändå också är rekommendationer.

Angående burstorleken så tycker jag personligen att den är för liten. Enligt Jordbruksverket är den godkänd men marsvinsbebbar växer fort och vill ha mycket plats att busa och röra sig på. Jag tror dessutom att risken är stor att de tar sig över kanten om den endast är 15 cm. Nu är marsvin inte rymningsbenägna på det sättet om de trivs i sitt hem, men den kanten tror jag nog är lite väl låg :/ Så varför inte försöka ordna med en bokhyllebur nu innan de anländer? Jag tror det vore mycket bättre för både dig och grisarna. Det är inte så mycket jobb som man kan tro, när man väl har hyllan hemma :) 

Du kan ge havre till marsvinen, alternativt vanliga havregryn men om du har havre hemma så är det ju kalas. Däremot behöver du nog inte ge så länge, vuxna marsvin behöver oftast inget kraftfoder utan det räcket gott och väl med fri tillgång till hö och C-vitaminrika grönsaker varje dag. 

/ Emma :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Twili
0

vad jag hört så är hela havrekorn för hårda för marsvinständer

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

emmaaslund
0

#2 Hmm, jag har både hört och läst att det går bra att ge. Det kanske är olika från marsvin till marsvin om de "får i sig" dem? Men om så är fallet, att de skulle vara för hårda, kan det kanske vara dumt att chansa på att de ev. sätter i halsen?

/ Emma

Fridaaaa
0

Ja nu när dem är små bebisar så länge :)

Mina vuxna marsvin får havregryn, hö och c-vitaminrika grönsaker.
Mitt skinny får havregrynsgröt med  varje dag, de pälsade får det någon gång i veckan som extra gott.

Hel havre har jag gett mina, de älskar det, dock ger jag inte det nu, då ingen har behov av det :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Virkan
0

Tack för alla svar!

Jo, buren är nog lite liten.. Jag ska fråga mamma och pappa om vi kan fixa något annat till dem! Jag tror inte vi har någon billybokhylla hemma som går att använda, men vi har massor av stora lådor som man har under sängen, dom går nog lika bra. Ska försöka övertala mamma och pappa om att få ta en av dem till marsvinen :)

Vilka grönsaker brukar ni ge till dem?

Hö har vi gått om här hemma, bor på gård, pappa slår hö varje sommar :) Grönt o fint ^^

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Fridaaaa
0

#5 Varierar lite men vitkål, paprika, blomkål, broccoli, spetskål bland annat :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emmaaslund
0

Det låter ju bättre isåfall :) 

Grönsaker som innehåller en bra mängd C-vitamin är exempelvis broccoli, paprika, kål (vitkål, salladskål, blomkål, grönkål, spetskål o.s.v.) 

/ Emma

Virkan
0

Tack! Då ska jag se till att vi alltid har sånna hemma ^^

emmaaslund
0

#8 Kalas! :) Det är viktigt att de får sina grönsaker varje dag, eftersom de precis som vi människor, inte kan producera C-vitamin :)

/ Emma

Virkan
0

Mätte en av lådorna som jag tänkte använda som marsvinsbur, och den var bara 70x90 cm, är det också litet? :) Jag tror vi har någon större annars..

Pelzi
0

#10 jag tycker det låter lagom men till max 2 marsvin

http://emmaskaninselar.blogg.se/

emmaaslund
0

#10 Hmm, alltså jag tycker att det är lite litet när inte någon av sidorna är ens 1 meter. Det är så mycket som ska få plats i buren som de behöver ha och det blir inte så mycket yta över när hus, stor hög med hö, matskål och marsvinen själva väl är på plats, även om det ser tillräckligt stort ut när lådan/buren är tom. 

Den har godkända mått så du avgör ju själv, men ju större yta - desto gladare och aktivare marsvin får du. Så kan vi säga :)

/ Emma

Twili
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi hade en 100x55 bur i början, det kändes stort till en början, men vi hade redan bestämt ifrån början att vi skulle bygga en stooooor bur, så inom snar månad började vi bygga bur av en gammal säng.
ifall du verkligen bestämt dig att - jag ska bygga stor fin bur, och börja samla material inom snar framtid efter att jag skaffat dom, då funkar det. men då får du inte fastna och låta andra saker komma emellan, för de växer fort och innan du vet ordet av är den fyrkanten på tok för litet

här är en bild på vår bur som vi bygde. den är 2m x 80. kostade ingenting då vi hade allt material hemma

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~