Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 3015 ggr
Wendy 1000
0

Hanar som parar sig

jag har skrivit ett tidigare inlägg här om samma sak 2012-12-13 och fick då mycket bra tips men det ha fortsatt Rex 1,5 år hoppar upp på Totte 4,5 år och parat sig och kissat på honom. Jag har byggt en mur av trä så att dom inte kan komma till varandra men efter bara 2-3 dagar hade han på något sätt kommit över och muren är ca 20 cm hög ! Och han kan inte ha kommit under.Vad ska jag göra ?! Om jag håller dom isär så skriker Rex och biter på muren men Totte har det bra men om dom ä ihop så skriker Totte men Rex värkar tycka det ä kul ! Det bli ju inte bra på något sätt ! Snälla kan någon hjälpa mig !

Bella Bengtsson

Linnet
1

Så gör hanar ofta när dom träffas, varför ska du hålla isär dom? SÅ länge dom inte slåss så är det ju ingen fara, dom måste ju få göra upp om rangordningen och sen kommer dom antagligen att sluta med detta beteende. Klart dom vill in till varann, bara dumt att försöka ha dom åtskilda.

Frida B
1

Varför har du dom isär? Det är lite elakt kan jag tycka, för marsvinshanar måste få hålla på och gruffa med varandra. Ge det lite tid, så löser det sig  Men håll dom inte isär, om dom inte bråkar vill säga.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wendy 1000
0

Jag gjorde det för att jag fick det som tips från förra gången jag rådfrågade här och ja dom slås också lite allafall Totte när han tycker att det får räcka han hackar tänder och nafsar och biter efter Rex panna och öron ser det ut som men jag får väll ta bort muren nu om det inte tycks vara rätt metod men vill gärna ha andra tipps om hur jag ska göra.

Bella Bengtsson

Wendy 1000
0

Linnet : Detta har nu pågott i nästan ett år började i slutet på april början på mars

Bella Bengtsson

Linnet
0

Jo men skadar dom inte varann så är det ju ingen fara och håller man på att sära dom så blir det ju bara värre, då måste dom ju göra upp om rangen igen, varje gång dom träffas. Har också haft hanar som småtjafsat och hackar tänder åt varann ibland. Lite smågruff får man finna sig i, men så långe dom inte söåss på blodigt allvar så kan man låta dom hållas.

Fridaaaa
0

#3 Slåss gör marsvin om de blir som "bollar" och flyger mot varandra. Hacka tänder och bita efter burkompisen är inte att dem slåss.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arinah
1

Det verkar som killarna har naturligt marsvinsbeteenden. Ibland är det vi människor som tycker sätten marsvin umgås på är jobbiga eller felaktiga. Så länge det inte är slagsmål, eller någon uppenbarligen tappar vikt, eller har flera bitsår tycker jag de skall bo ihop. Hannar som smågruffas och bestiger varandra umgås på det sättet.

Man kan betrakta det som att de faktiskt får motion. De har hållit på i ett år, och om det vore farligt eller att de påverkades negativt av varandras sällskap skulle det märkas. De lider nog mer av att höra varandra och inte kunna träffas.

Ibland märker man att marsvin som är ensamma äter mindre, och att en kompis direkt får igång aptiten. Lite sund konkurrens är bara bra.

[00livia]
0

Mina hanar är bedrövliga mot varandra ibland, men det är bara att låta det va. Det lägger sig, mitt tips. Att försöka stoppa dem är meningslöst ;)

[FarbrorNöjd]
1

Sålänge det inte kommer blod så får man ha lite is i magen vad det gäller grabbar! ;)

Linnet
0

Har du tillräckligt stor bur, hus och gömställen.

PiggieVille
0

Jag tänkte på det också, hur stor bur har dem? Har de ett var sitt hus eller finns det bara ett? Lägger du ut grönsaker/hö på ett eller flera ställen i buren?