Vuxen eller unge?
Är det mer accepterat att sätta ihop en unge med två vuxna honor eller brukar det gå bra med ännu en vuxen hona?
Vad har ni för erfarenhet?
Skulle behöva lite hjälp och råd.

Det brukar gå bra vilket som, vuxna honor kommer ju kanske att gruffa lite och göra upp om rangordningen, men det brukar aldrig vara några problem. Har satt ihop honor lite hur som helst och det har alltid funkat.
Tack för svaret! :)
honor är väldigt lätta att sätta ihop. hade en ung, snäll, lågrankad hona, och när vi köpte en ny hona på utställning som var 1 år då, satte vi ned dem i samma transportlåda. inte ett ljud, de bara accepterade varandra. så söta så 
Satte ihop min femåriga hona tillsammans med mina två fyraåriga i torsdags. Den femåriga har fått gå själv nästan hela livet för att när jag försökte sätta ihop de tre för några år sedan gick det käpprätt åt skogen. Av en händelse ville jag försöka igen i torsdags och gjorde mer rätt än förra gången. Förra gången satte jag in henne till de två andra direkt och då är det ju inte så konstigt att det blir slagsmål. Skyller på att det var fyra år sedan och jag inte visste bättre… Den här gången tvättade jag alla med samma schampoo (supermild), bytte ut hus mot ett kartonghus för att få bort eventuella dofter och nytt spån. Visst blev det lite nyp här och där, speciellt från femåringen, men nu, några dagar senare, sitter alla och käkar hö och äter grönkål bredvid varandra! En del tjatter och tandhackande hör jag dock emellanåt men förhoppningsvis har varje gris funnit sin plats :)
Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.

Har aldrig gjort nåt speciellt när jag satt ihop honor, bara satt ihop dom helt enkelt.
Jag har alltid bara stoppat in svinet i buren.
klart att det ibland blir lite gruff och så men funkat i varje fall förutom ett och den honan var ilsk mot andra.
Lyckats bra med hanar också, även om de gått med honor.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Tack för svaren!
Den ena är Väldigt snäll och lågt rankad och blir ofta undanskuffad och det är så synd bara.