Beteende-fundering
Hallå i söndagsvilan,
jag har en liten fundering som jag klurat på någon vecka och som återkommer, vet inte varför, antar att jag bara vill veta.
Vilda djurarter som lever i flock består ju av en vuxen hane och resterande honor, ev. unghanar men som oftast så småningom schasas ur flocken för att söka lyckan på egen hand. Vet inte hur vanligt det är, men jag vet att det kan vara så att en hona ibland kan ha parat sig med en annan hane, d.v.s. inte hanen i hennes flock. När denna unge sedan föds så känner hanen att det inte är hans - och dödar ungen om han lyckas.
Till min fundering; hur fungerar marsvin när det gäller det här? Eftersom kastrerade marsvin inte blir av med sitt hanbeteende, undrar jag om det går att ha en honflock med dräktiga honor i och även en kastrat i flocken? Jag får ju en direkt känsla (då jag inte har egen erfarenhet) av att det inte är relevant att hålla dem på det sättet, men är nyfiken på varför. Fungerar marsvin på samma sätt som en del vilda djurarter gör? Om nej, kan man hålla dräktiga honor med en kastrat (och låta dem föda så)?
/ Emma
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Jag har haft en kastrat men honor som fått ungar vid två tillfällen. :)
Det går jätte bra och kastraten tar hand om ungarna precis som dom andra honorna. Det har inte spelat någon roll utifall ungarna var hans eller inte.
Jaha, vad intressant! :) Det kändes rent spontant som något som inte skulle fungera. Men tack för svar måste jag säga då! :D
/ Emma
#2 Vet att flera haft kastrat med honor som ska/har ungar. Läste om det innan jag hade min med mina honor.
Första gången hade jag Hubbe med två dräktiga honor. Han var pappa till ena kullen och va väldigt snäll och rar med alla tre ungar även den som inte var hans.
Sen har jag haft en till kastrat (Bamse) dock var han pappa till kullen. Han pysslade med om ungarna. :)
En bild på Bamse som tvättar dom tre nyfödda bebisarna.
#3 Nejmen jisses vad sött! :')
/ Emma
#3 Bamse är så himla fin!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vilka djurarter syftar du på där hanen skulle känna igen annan hanes avkomma och döda dessa?
#6 Bl.a. zebror (eller stavar vi det med s nu för tiden?) och vissa typer av apor kan bete sig så. Jag vet inte hur vanligt förekommande det är, men att det sker.
Nu är ju inte zebror eller apor som marsvin, men lite därför jag undrade :)
/ Emma
#6 Lejon gör så, men det är främst för att lejoninnorna ska komma i brunst igen vad jag vet.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Zebror? Är du säker på det?
Många primater gör så men honorna brukar luras och para sig med så många som möjligt så alla tror att de är pappan, då går ungarna säkra. Lejon är väl det kändste exemplet på barnadödare. Det förekommer hos flera arter framför allt hos rovdjur.
Jag tror inte det förekommer hos marsvin och deras släktingar. Åtminstone har jag aldrig hört talas om att något marsvin dödat en unge över huvudtaget. Det är inget man behöver oroa sig över.
#9 Ja, det är jag säker på. Har sett en dokumentär om det så det är därifrån tankarna kom. Vet dock som sagt inte hur vanligt förekommande det är.
Ok, nae huvudtanken kanske inte var att marsvin skulle döda ungarna, men om de kanske beter sig på ett icke-vänligt sätt mot ungar som inte är dess egna. Det hade ju inte varit något konstigt beteende från ett djur, tänker jag :) Men intressant ändå, att det fungerar att hålla dem på det sättet och att hanarna t.o.m kan ta hand om bebbarna :)
/ Emma
#10 Det här beteendet borde rimligtvis endast förekomma hos de djur som går länge mellan brunst och under dräktighet. Marsvinsmammor kan para sig omgående efter födseln och därför finns det ingen anledning att ta ihjäl ungarna :) Tvärtom, det är önskvärt att de tas om hand och får växa upp.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin