Mat till gammalt marsvin
Min lilla sak har blivit gammal nu, hela 10 år :)
Dock tycker jag han har fått lite svårt att hålla vikten, han har fri tillgång till hö och pellets och äter av det, får lite blandade grönsaker också. Men jag undrar om det finns något man kan ge honom som kan få upp honom i vikt, eller åtminstone inte gå ner mer? Jag ska se om det finns någon energirikare pellets, men tänkte om ni vet någon frukt eller grönsak man kan ge lite extra av? :)
Tror ni solrosfrön kan funka?
Gröt gjort på fiberhavregryn och kruskakli. Kornkross är också bra för att hålla hull. Har du ngn bild? :) 10 år är ju otroligt!! :)
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
#1 tror det är för hårt att bita sönder, speciellt för gamla tänder
morötter har jag hört att folk lyckats få tjocka grisar av, allmän frukt som innehåller socker kanske, typ äpple, päron. precis som #2 säger så kan jag inget annat än rekomendera kornkross, för oss är det överlägset när det kommer till att hålla kontrollen på hullen.
vetegroddar kan man lägga i gröten, det är energirikt.
Näringsdryck finns på apoteket som man kan ge dem men det är väl mer om de inte äter alls.
Kul att h*n blivit så gammal!!
De blir lätt tjocka av pellets, men det är inte så nyttigt för dom.
Min gamling älskade solrosfrön, så på senare dagar när han började tappa lite vikt hade han så gott som fri tillgång till det. Jag tyckte att han kunde få njuta lite den sista tiden. :)
#5 Beror på vilken pellets, och vilket marsvin ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
man kan ju köpa skalade solrosfrön och ge tror det finns på frö sidan i mat affären :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/

!0 år är ju otroligt, tror knappt det är sant men underbart att läsa att det tydligen finns marsvin som uppnår denna aktningsvärda ålder.
Men ett sådant gammalt marsvin har nog problem med tänder samt matsmältning vilket tyvär är en helt naturlig nedsättning med ålderns rätt.
Viktigt är att göra maten lättuggad, gröttipsen ovan #2 är jättebra tips, samt råriv morötter och finfördela grönsakerna så att han kan tugga och tillgodogöra sig dem.
Marsvin 4-ever
.