Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1144 ggr
_Charlie
0

Hjälp mig nu. Ella!

Ella har idag gått 65 dagar av sin dräktighet. Hon är stooor.

Jag har inte känt på henne en enda gång då jag inte vill stressa henne.

Nyss bestämde jag mig för att försiktigt och snabbt bara ta en koll på fogarna för att se var läget ligger och blev lite halvt hysterisk då jag inte hittade fogarna och tillslut fattade att tösen är fullt öppen både fram och bak.

Hon kommer alltså med största sannolikhet inte hålla sig till onsdag utan de kommer, när som helst.

Jag vill vara helt förberedd för alla tänkbara situationer nu sedan min förra hona dog med hela sin kull för några veckor sedan.

Vad gör jag, hjälp mig reda ut allt och se till att allt är förberett.

[rumelle]
1

Jag har själv ingen erfarenhet av marsvinsfödslar, men det bästa du kan göra är nog att ge henne lugn och ro och se till att allt hon har det mjukt och skönt och att mat/vatten finns inom räckhåll. Men jag gissar nog att du redan har gjort detta. Försök bara att vara lugn själv så att hon inte påverkas av att du känner dig stressad. Om nu något skulle gå snett är det kanske bra att vara redo med nr till veterinär. 

Lycka till fina lilla Ella, det här klarar du som en dans!

Twili
0

leta reda på artikeln som stått i mm om hur man kan hjälpa sin hona att föda vid komplikationer. varje gång vi väntar ungar kommer vi(ja o min kille) läsa igenom artikeln för o friska upp minnet. går något fel är det den jag sätter vårt hopp till. vet du vilken jag menar?

om det tar mer än 5 minuter för en krystande hona o få ut ungen skulle jag bli orolig redan där, inte riskera att vänta en halvitmme bara för att det KAN ta längre tid för vissa honor. det kanske kan skilja mellan olika raser, men nu har du en self o ja våra nonselfar har alltid fött på en kvart, max en halvtimma.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

_Charlie
0

Tack tack! Jag tror Ella fixar det galant, herre gud hon är så vidöppen att ungarna kan väl bara glida rutchkana ut. ;) Men dag 65 är lite för tidigt, jag hoppas hon kan knipa ett par dagar till men jag tror inte den chansen är stor med tanke på att hon är öppen nästan 2 fulla fingrar fram.

Vet du #2 om den kan läsas på nätet? Finns artikeln här på mif eller bara i mm?

Chocopops
0

Jag tycker inte du ska oroa dig =) jag har haft ett par honor som fött på dygn 63 och varit fullt friska =) men då har det varit stora kullar med 4-6 ungar, men du kan ju vara lite mer vaksam, sen dom kullarna blivit hos mig har jag passat på honorna ordentligt,  Varit förbered på att hjälpa till att förlösa och även haft handdukar redo inne hos marsvinen,

min ena hona har drygt 9 dagar kvar till 68 dygn och passar henne noga, något som kan vara bra är även att ha en fortimel flaska och spruta nära , jag brukar försöka pytta i honorna det under förlossningen, en del tar det och en del bryr sig inte, lite som extra energi 

Tror detta kommer gå galant för dig och Ella ändå =) ❤️

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

_Charlie
0

#4 Okej, vad skönt att höra att det gått bra på dag 63. Chifus kull föddes ju på dag 66 och de var alla minismå, det är nog därför jag är orolig över att de skulle komma så tidigt. Jag tror nämligen Ella har ett gäng ungar, 4-5 stycken. Vi får se vad som händer, just nu ligger hon och vilar, när hon inte går runt i en cirkel. ;)

Twili
0

det finns MM arkiv på smf hemsida. men det finns ju en hel del, jag har tidningen hemma, så fort jag vet villken tidning det var skriver ja här igen :)

Arinah
0

Hos oss har det varit flera honor som varit vidöppna i flera dagar. Nästan så det känns att ungarna skulle ramla ut av sig själv. Sen går man där och kollar, lite då och då, går upp på natten etc. När man sen gett upp och inte tror det kommer några alls, då åker man och handlar. Eller somnar eller duschar. Det är då som de kommer.

Min dotter brukar säga att när jag börjar prata om att de nog kommer denna dag, brukar det ta 3-4 dagar innan de verkligen föds🙂

godisgrisen
3

Det där med öppnandet är så olika. Vissa är vidöppna flera dagar innan födseln. Jag hade en hona som fick fyra fina kullar hemma hos mig. För henne var allt sånt okomplicerat. Hon var vidöppen minst en vecka innan alla sina kullar. Det kändes obehagligt att lyfta henne det kändes som att hålla i en påse full med bebisar, Trots henne strukturlösa kropp gick allt uitmärkt. Det intressanta med detta är att hon Vibys Alecto alltså var Ellas farmorsmor.🙂

_Charlie
0

#6 Jag är inte medlem i smf längre så då kan man nog inte se mm arkivet va?

#7 #8 Då hoppas jag att Ella också tänker springa öppen några dagar, varje dag är ju en stor bonus för bebisarna att stanna kvar i magen. Jag tänkte att hon nog får lite tidigt, så där dag 68 kanske, men 65 känns lite väl.

Twili
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 jo det kunde man, men det var en hel djungel. jag tog mig friheten att scanna in texten ifrån MM magasinet.

Twili
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

sida 2 som är sista.

_Charlie
1

Vad snällt. Och vad hemsk jag känner mig som inte ens tittade i min egna mm som låg precis bredvid mig innan jag frågade. För i den fanns ju samma artikel. ;)

Twili
3

#12 ush sån hemsk människa du är!😉

_Charlie
0

#13 Jag vet. Fy skäms. 😡😃

wingren
0

hur går det? :)

_Charlie
3

Inga ungar ännu. :) Dag 66, idag föddes chifu.