kinkigt marsvin
Jag har ett problem med mitt marsvin. Han är sju år och har fortfarande sitt baby hull kvar. Med andra ord är har lite överviktig (han väger cirka 1,1 kilo..)
Jag ett flertal gånger bantat honom då jag självklart inser att han övervikt är ett problem. Det funkade till en början (förut vägde han väl 1,5 eller något..) men han har nu blivit extremt kinkig med mat.
Han får mat på morgonen och kvällen, innan jag går och lägger mig. Lägger jag in någonting till honom som han inte vill ha just i det tillfället, vägrar han äta det och börja tjuta något förfärligt, vilket resulterar i att jag inte kan sova.
Jag vill väldigt gärna sova- han vill väldigt gärna äta, det slutar helt enkelt med att jag prövar ge honom olika saker tills han är nöjd. Och det förstör ju hela bantnings processen.
Vad kan jag göra för att han ska äta det jag ger honom, alternativt få honom att vara tyst ?
hemskt tacksam för svar.
Hej!
Eftersom han är såpass till åren tycker jag inte det gör så mycket att han är lite tjock :) Hellre det än tvärtom, vilket brukar vara ett vanligt problem med äldre marsvin.
Hur har du bantat honom? Det är farligt att dra ner på maten, ge hellre nyttig mat. Undvik frön, pellets, banan, morötter, gurka och sallad helt. Se till att istället ge honom persiljerötter, palsternacka, rotselleri, stjälkselleri, gul paprika, broccoli och vitkål. Förutom det ska han förstås ha fri tillgång på mycket hö, men det antar jag att han redan har :) Det viktigaste för att marsvin är aktiva, och att de rör på sig är absolut viktigast för att de ska komma i form, är en burkompis. Tillsammans kan de upptäcka världen utanför buren, gärna i en trygg inhägnad med lite rör och roliga saker som gör att de vill utforska.
Det låter verkligen som att han lärt sig tigga ordentligt ;) Om du har bestämt att han ska gå broccoli, till exempel, lägg in det och ge honom ingenting annat. Strunta i att han skriker efter godare mat, och ge honom absolut ingenting annat då. Det kommer inte ta lång tid tills han förstår att han inte får något godare, och då kommer han också bli tystare :)
Lycka till!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Han hade en burkompis förut, men sedan dog han och jag lade liksom in samma mängd mat till honom som jag hadfe gett till båda, hehe.
Han får springa fritt när jag gör rent hans bur, men väldigt knubbigt marsvin+väldigt korta ben går inte riktigt ihop. Han fick helt enkelt problem med att röra sig.. Självklart menar jag att jag satte honom på diet och inte bantade, det var kanske lite dumt uttryckt av mig.
Jag har redan försökt att ignorera hans skrik men han skriker tills han får mat, den lilla knubbisen ger mig sömnproblem.
#2 Kan du inte skaffa en kompis åt honom då?
Om han är såpass tjock att han har problem att röra sig behöver han verkligen få komma ut i en stor inhägnad, minst 1 h/dag.
Mvh Felicia
Nejnej, det var förut när han vägde som mest. Nu rör han sig normalt igen..
Eftersom han är såpass gammal så kommer en ny kompis bli ensam sedan när han dör, vilket gör att jag måste skaffa ett till marsvin så att den slipper vara ensam vilket ger mig minst tio år till med marsvin. Det är lite mer än vad jag har planerat för tillfället då jag inte känner att jag har så mycket tid jag skulle behöva för två marsvin.
Problemet kvarstår, hur ska jag få han att vara tyst ?
#4 Som sagt: han blir tyst om du är bestämd och inte ger honom någon ny mat. Det kommer ta lite tid innan han vänjer sig vid att du inte ger honom någon godare mat, men du får vara konsekvent. Då kommer han sluta skrika :)
Det finns kanske någon uppfödare som kan tänka sig låna ut en liten hane som sällskap år honom, eller om du hittar någon som du kan var fodervärd åt ett tag.
Mvh Felicia
Hej! Mina två marsvin (3år) väger 1.1 och 1.2 kilo. Kanske lite överviktiga så försöker banta de lite.
Mina får grönsaker morgon å kväll. Bortskämda med andra ord.
För att få han vara tyst borde du bara nonchalera han. Vet att det kan vara svårt. Men försök.
#6 Snart 3 år gammal tråd :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.