Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1079 ggr
Lindet
1

Mina Marsvinspojkar slogs :(

Jahapp.. Nu slogs de för en liten stund sen :( Och nu står de o mumsar hö tillsammans.. Bör jag vara orolig att de kommer fortsätta detta beteende?

Fridaaaa
0

De bråkade inte bara då? Eller blev dem "bollar" och flög mot varandra?

För mina kan jaga varandra och kaxa och sedan vips äter dem tillsammans.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lindet
0

#1 Såg mest ut som den ena flög på den andra.. Antagligen var det inte så allvarligt eftersom de nu pratar glatt och äter tillsammans.. De är ju verkligen olika personligheter; den ena mer på och kan inte sitta still, medan den andra är lugnare och mer stillsam.

Tuggummiiit
0

Mina två pojkar bråkar också en del, och jag misstänker ett bitmärke på en av grisarna. Men vi tvättar det och han verkar inte ha några problem. Mina äter inte ens tillsammans, så det är nog inte så allvarligt :)

- Jennie

_Charlie
0

När hanar ryker ihop på allvar hugger de tag i varandra så de ser ut som en enda stor boll. En boll som flyger från sida till sida i buren och det smäller och flyger både spån och hår åt alla håll och kanter. Dessa bråken har jag bara lyckats avbryta genom att ställa mig ovanför buren och smälla hårt som in i norden upprepade gånger i mina händer precis ovanför dom.

Såg det inte ut så, var det nog mer en fråga om gnabb och bråk och lite ranguppgörelse.

Så länge de inte skadade varandra allvarligt, och det inte fortsätter så här hela tiden så den andra inte får ro, bör de få fortsätta gå tillsammans och lösa konflikten själva. Det brukar se ut och låta värre än det egentligen är, och det är svårt att hålla is i magen men det brukar funka om man inte rycker in förrän det verkligen är nödvändigt.

Lindet
0

#3 Aha, då är det nog som du säger, inte så farligt när de äter tillsammans :)

#4 Tack för beskrivningen.. Nja boll var det nog inte, mer jakt med munnarna mot varandra typ.. Sen sprang den ena iväg med den andra efter.. Men nu popcornskuttas det och äts tillsammans, så jag ska nog försöka ha is i magen.. De är ju jämngamla så de måste väl bestämma vem som är herre på täppan antar jag… Hund är jag väldigt bra på, men marsvinsbeteende var det inte lika lätt med :)

Mallan_98
0

Hej! Mina två marsvins slogs. Eller det var en av de två hanarna.Han började med att bita och "jucka" med Charlie som en av dem heter. Sen började han bita han. Märkte att Charlie fick små sår på kroppen , Men när han fick ett ordentligt sår på örat särade vi på dem, Vi tyckte det då hade gått för långt. Han har fortfarande kvar ärret.

Är dina marsvin gamla? Har hört att man ska ha varsitt hus å matskål till dem eftersom dem vill ha sitt revir. Om dem är unga kan det vara att dem slåss om vem som ska vara "ledare". Tycker du kanske borde ha lite koll på dem.

/// Malin

Fridaaaa
0

#6 Fast om han "bara" juckade, och gav honom sår är det inte att dem slåss. Marsvin slåss om de blir "bollar" och flyger på varandra.
Men visst det är inte bra när dem ger varandra sår.

Varsitt hus/gömställe ska alla marsvin ha.
Jag har t.ex bara hanar, men de har samma matskål. Dem är olika åldrar, går 2 och 2 :)

Tuggummiiit
0

Jag har två matskålar och två hus, men de håller sig alltid till samma saker i vilket fall som helst, haha!

- Jennie

Fridaaaa
0

#8 Hur stor bur har du? För marsvinshanar brukar i regel vilja ha stor yta. Min minsta bur är 120x60 och det är hanar i alla mina 3 burar :) De  andra är större :P

Tuggummiiit
0

#9 Min bur är rätt stor, har inte måtten i huvudet. Kanske 200x80. Men precis när jag fick de marsvin jag har nu så hade jag bara en matskål eftersom den ena gick sönder samma dag som de kom hem. Och två dagar senare när jag fixat en ny så ignorerade de den nya matskålen. Det händer väl ibland att de äter ur den matskålen, men håller sig oftast till samma matskål och äter ofta samtidigt och då kan det bli lite bråkigt. Varför de alltid är i samma hus vet jag inte riktigt..

- Jennie

emmaaslund
0

#10 Något som kan vara smart, om de nu vill äta nära varandra men ändå tjaffsar - använd en bredare matskål. Jag brukar ge grönsaker i avlånga matlådor, då sätter de sig oftast på varsin sida men äter ändå tillsammans :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Lindet
0

#6 Jag tror mina killar försöker komma fram vem som bestämmer. De är ca 15 veckor gamla så antar att det är en orsak :)

de äter från samma skålar och är tillsammans typ hela tiden… Men nån av de måste väl vara ledaren..  :)

#7 Mina har också juckat på varann ett tag. men de slutade med det.. men det är svårt tycker jag att se vem som bestämmer.. Ena dagen är det den ena och andra dagen så är det den andra :)

Tuggummiiit
0

#11 Ja, jag tänkte att jag kunde byta ut båda matskålarna, så att de inte känner igen någon av dem och på så sätt bestämmer vem som ska ha vilken. Men en bredare matskål låter inte heller så dumt, om de nu vill äta tillsammans :)

- Jennie

Mallan_98
0

hoppas de löser sig. De kan ju också vara så att dem blir avundsjuka på varann om någon får mer uppmärksamhet. Så är det hos mig.