Göra dem tama
Hej!
Jag har haft mina grisar i drygt ett år och tycker att dem är hyfsat tama. Men jag undrar hur jag kan göra dem "orädda". Dem tycker inte alls om att gå på upptäcktsfärd eller springa runt i buren och hoppa upp på hustaket. Dem blir ganska lätt rädda för ljud och dem avskyr att vara från varandra. Dem klagar så fort dem blir ensamma utan kompisen. Vad ska jag göra för att göra dem mer tama/orädda?
ha uppe dom flera gånger per dag, prata med dom, ge dom inte grönsaker i buren utan i famnen o.s.v, sluta klaga gör dom om du har tur, mina har inte slutat med det på flera år så ibland får man bara leva med det :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Håller med om råden som #1 gav.
Annat du kan göra för att vänja dem vid din närvaro är att bara befinna dig runt och vid buren, även om du inte egentligen "vill dem något". Plocka med händerna i buren, men lugnt och försiktigt för att vänja dem vid att du faktiskt är i närheten utan att de ska behöva lyftas upp och gullas med. När de lär sig att du och dina händer betyder lugn och att de i samband med din närvaro får gotte, ska du se att de snart blir mer nyfikna på dig :)
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Tack så mycket för tipsen, ska prova allihopa :)
#3 kom ihåg att ha tålamod, detta sker inte på en vecka :) det kan ta upptill två-tre månader (men det brukar ta ca 1 månad, men det beror på individen) att få dom riktigt tama. Lycka till, och berätta gärna hur det gått sen :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tack, det ska jag göra :)
Du kan ha dem i famnen när du gör andra saker också, titta på tv tillsammans kan vara mysigt. Ett av mina marsvin blev till slut så tamt att hon la sig på rygg i knät och myste, kilade uppför min mage och satt på axeln när vi tittade på tv, pussades på kinden då och då. Men alla blir inte så tama.