Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3456 ggr
Nea&Lea-lover
1

sår/svullnad i ögat?!

Hej!

Nu behöver jag verkligen ett akuthjälp här! När jag kom hem idag sa min mamma till mig att gå och titta till mitt ena marsvin på direkten då hon tyckte att hon inte riktigt tittade på sitt högra öga! Självklart gick jag direkt och tog upp henne och då såg jag på en gång hur hon blundade helt på sitt öga samtidigt hade hon någon vätska runt ögat när jag kollade närmare på ögat och hon verkligen försökte kolla på det såg jag att hon var alldeles röd lite liknade en svullnad  eller ett sår vilket var enormt svårt att se jag fick inte heller vara nära ögat men försökte öppna det lite och ta ett kort men det var rent sagt omöjligt att få en bra bild.
Jag är självklart jätteorolig för henne och vill gärna veta vad jag kan göra för att hjälpa henne så här dags!

godisgrisen
1

Hon har nig fått en skada eller skräp i ögat. Spola med koksaltlösning. Försök se om du kan hitta något skräp under ögonlocket.

bohan85
1

Jag har stor respekt för ögon oavestt djuart. Kika om du kan se något skräp och ta bort det. Jag skulle uppsöka veterinär för att se om detr finns något sår som kan behöva antibiotikabehandling.

godisgrisen
1

#2 De gånger jag varit till veterinär med ögonskador har jag inte fått antibiotika.

TS om det är skräp i och du får ut det eller om det är en liten ripa så blir ögat väldigt snabbt bättre på ett dygn eller så. Om det är så behövs inget veterinärbesök. Se till att spola ögat så det håller sig rent och fuktigt. Om det däremot inte blir bättre på ett par dygn eller ser väldigt smärtsamt eller skadat ut är det lämpligt med ett veterinärbesök eftersom ögonsalva eller droppar kan behövas. Om ögat blir gråvitt i ytan behöver det inte betyda någon katastrof det ser ut så när det läker.

Ögonskador på marsvin är relativt vanligt. Oftast är det inte så farligt som det ser ut (det ser alltid läskigt ut med ögonskador) utan läker snabbt.

Nea&Lea-lover
1

Tack för svaren, jag spolade med koksaltlösning och hon klarade då av att öppna ögat mer det var som det hade varat igen, när det var renspolat såg jag att det nästan har blivit som en lite hinna över själva ögat och att ögat nästan var lite svullet inåt i har ni någon ide vad det är som har hänt och vad jag skulle kunna göra? Vi har planer om att ringa veterinären imorgon och fråga vad dom tror men jag hoppas givetvis att det har hunnit blivit bättre då:)

FannyS
0

Jag har också ett marsvin med ögonskada som jag upptäckte igår. Det är en vit hinna på ena sidan, halva ögat. Ser ut som att han stuckit sig på ett halmstrå. Kan inte se något i ögat, har spolat och satt i lite ögonsalva. Ögat rinner inte och marsvinet verkar ok i övrigt. Ska jag ta det till vet. eller vänta? Hur lång tid tar det innan hinnan försvinner när det läker? Är extra orolig för att det snart är helg, ska kanske försöka få en akuttid ändå.